کاشان
فاز اول خانه تاریخی عامری های کاشان برای تبدیل به مرکز اقامتی افتتاح شد؛ قرار است این خانه پس از دریافت مجوزهای لازم پذیرای گردشگران داخلی و خارج شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به کاشان مراسم گشایش هتل سرای عامری ها شب گذشته دوشنبه 27 خردادماه در خانه تاریخی عامری های کاشان با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی ، رئیس شورای شهر تهران، مشاور عالی رئیس سازمان میراث فرهنگی و رئیس بنیاد کاشان و پرفسور سمیعی برگزار شد.

در این مراسم سید محمد بهشتی مشاور عالی سازمان میراث فرهنگی بیان کرد: امروز روز بزرگی است احیای خانه عامریهای آرزویی دور بود امیدواریم این خانه الگویی باشد که در خانه های دیگر نیز تکرار شود. ما شاهد یک حرکت در بخش خصوصی برای احیای آثار تاریخی بیشتری با هدایت سازمان میراث فرهنگی باشیم.

وی بیان کرد: اگر قرار باشد که یک مهمانخانه ایرانی را معرفی کنیم آن خانه سرای عامری ها خواهد بود چون این ظرفیت را دارد که یکی از حلقه های گردشگری باشد. در ادامه این برنامه کلیپی از بازدید هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور وقت از باغ فین کاشان در سال 73 پخش شد. مسئولان برگزاری این برنامه توضیح دادند که پس از این بازدید مسئولان شهری کاشان و کارشناسان میراث فرهنگی جلسه ای را با رئیس جمهور وقت برگزار کردند تا از شرایط تغییر کاربری ها و ابنیه در حال خطر اطلاعاتی را به رئیس جمهور دادند. آن زمان توجه ویژه رئیس جمهور برای بهتر شدن شرایط از جمله نتایج این جلسه بود. همچنین در این برنامه از حسین محلوجی رئیس بنیاد کاشان و عباس ایروانی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری عظام تقدیر شد.

در ادامه مسعود سلطانی فر رئیس سازمان میراث فرهنگی با بیان اینکه خردادماه روزهای مهمی را دارد، گفت: روز دوم خرداد سال 76 ،سوم خرداد 61، روز 15 خرداد، روز تلخ 14 خرداد  و 24 خردادماه از همان روزهای تاریخی این ماه است.یک سال از 24 خراد سال 92 و تحقق حماسه سیاسی می گذرد و با رای مردم یک نه بزرگ به یک گفتمان گفتند.

وی افزود: در بازدیدی که از برخی از بخش های دیدنی کاشان داشتیم به گنجینه ای مراجعه کردیم که در آن ظروف مسی ارزشمندی نگهداری می شد و دهها میلیارد تومان بهای آن است من فکر می کنم این موزه بزرگترین موزه مس از ایران خواهد شد. از سوی دیگر مسئولان آن، موزه را وقف حضرت علی بن موسی الرضا کرده است.

سلطانی فر همچنین از بازدیدی که از کارگاه بافت فرش برای عتبات عالیات انجام داده بود صحبت کرد و گفت: کار این هنرمندان کاشانی بسیار ارزشمند است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: من بدون اینکه از وضعیت احیای خانه های تاریخی بخش خصوصی اطلاع داشته باشم و با نحوه فعالیت های صندوق حفظ و احیا آشنا باشم در همان روزهای اول ورودم به سازمان میراث فرهنگی رویکرد واگذاری بناها به بخش خصوصی را جزو سیاست هایم اعلام کردم تا این بناها به غیر از بناهای نفیس، کلاسیک و بزرگی که یا در فهرست میراث یونسکو ثبت شده اند و یا تعدادی که در نوبت ثبت هستند را به بخش خصوصی برای احیا واگذار کنیم. حراست از بناها در حیطه اختیارات ما است. وظیفه داریم بناهای بزرگ و نفیس را احیا کنیم. در بقیه موارد هیچ راهی جز واگذاری برای بهره برداری به بخش خصوصی به خاطر اعتبارات اندک ما نداریم.

وی گفت: کارشناسان میراث فرهنگی در نقد حرفهای من صحبت های زیادی کرده اند و گفته اند که این دید و نظر غیر فرهنگی و اقتصادی است ولی هرچه آنها بگویند من برای اعمال سیاستم مصمم تر می شوم آنها حتی گفته بودند من می خواهم بناهای تاریخی را به بخش خصوصی بفروشم اما باید بگویم شعار دادن با اینکه با شجاعت سیاست هارا اجرا کنیم دو موضوع متفاوت است. مردم رای دادند که شرایط بهتری داشته باشند چون می خواستند دولت سازندگی و تحول گرا داشته باشند. ما مصمم هستیم این رویکرد را در حفظ میراث فرهنگی به اجرا درآوریم و بگوییم حامیان اماکن تاریخی کسانی نیستند که فقط شعار دهند.

حسین محلوجی رئیس بنیاد کاشان و وزیر صنایع در دولت هاشمی رفسنجانی پس از آنکه از او تقدیر شد گفت: تقدیر از من به معنای تایید فعالیتی است که در دهه 70 در کاشان آغاز شد ولی متاسفانه بعد از آن این فعالیت ها را متوقف کردند. تنگ نظران و کسانی که رسالتی جز پراکندن بذر ناامیدی در بین مردم ندارند باعث آزار کسانی شدند که  می خواستند بناهای تاریخی و بافت قدیم کاشان را احیا کنند ولی ما نمی توانستیم شاهد نابودی این میراث باشیم.

وی افزود: مرمت و بازسازی خانه های مردم با همت مردم گسترش پیدا کردو دامنه آن به شهرهای دیگر هم رسید ولی در این زمینه کاشان پیشگام بود. حتی در برخی از شهرها مردم از دولت سبقت کردند.

وی در خواست کرد به منظور حفظ میراث فرهنگی شهر کاشان و رونق دادن به اقتصاد مرمت و بازسازی بیشتر بناهای تاریخی اولویت داده شود.

پروفسور  مجید سمیعی که از مهمانان ویژه این برنامه بود گفت ساختمانی با این عظمت مانند خانه عامری ها یکی از کارهای بزرگی است که در ایران انجام شده و نشانه فرهنگ بزرگ ملت ما است. در تمام تاریخ همیشه گذشته گویای نسل های آینده هستند.

در ادامه این برنامه اکبر تقی زاده نشستی را با خبرنگاران پیرامون مسائل مطرح شده در خانه عامری ها از جمله واگذاری 59 ساله این بنای نفیس ملی الحاقاتی مانند جکوزی در خانه و نحوه مرمت آن توضیحاتی داد.