اصفهان

ایجاد مترو در محل دروازه دولت اصفهان، پس از بررسی و جلسات متعدد با مسئولان قطار شهری منوط به انجام کاوش های باستان شناسی در محل و بررسی نتایج حاصل از آن بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، فریدون الله یاری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اعلام این موضوع گفت: اجرای ایستگاه مترو در محل دروازه دولت  اصفهان در شرایطی آغاز شد که ایجاد تونل در عمق ۱۷ متری زمین در سالهای قبل اجرا شده بود.

او افزود: در این خصوص اولین اقدام اجرایی، ایستگاه کاوش های باستان شناسی در بهار سال ۱۳۹۳ بود و پس از آن بر اساس توافق میان پژوهشگاه میراث فرهنگی و قطار شهری کاوش ها در محل ورودی چهار باغ عباسی ادامه پیدا کرد.

اله یاری با تاکید بر اینکه عملیات ایجاد مترو از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان و پژوهشگاه میراث فرهنگی انجام می شود خاطرنشان کرد: در مرحله نخست کاوش ها، تنها یافته های باستان شناسی ارزشمند یک آبراه تاریخی بود که پس از جلسات متعدد در شورای فنی استان و پژوهشگاه میراث فرهنگی و در فرایند مستند نگاری بی سابقه عملیات جابجایی آبراه انجام و مقرر شد پس از اجرای سقف، آبراه مورد نظر دوباره در محل بازچینی و به صورت یک سایت موزه به نمایش گذاشته شود.

او گفت: بقایا و پایه های تاریخی کاخ جهان نما در مرحله دوم کاوش و در ورودی غربی خیابان چهارباغ عباسی شناسایی شد که مطالعه بر روی یافته های آن همچنان ادامه داشته و این موضوع با پروژه های ایجاد شده مترو تداخلی ندارد.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان مقرر شد در صورت امکان در محل کاخ جهان نما بازسازی مجدد کاخ به عنوان فضای ورودی و خروجی مسافر مورد استفاده قرار گیرد و کاخ جهان نما بر اساس شواهد و مستندات و الگوی اولیه بازسازی شود.

او با بیان اینکه همه یافته های باستان شناسی منقول محوطه اعم از سفال، کاشی و … مستند نگاری کامل شده و به صورت گزارش باستان شناسی قابل ارائه و مطالعه است افزود: سنگ قبر کشف شده در این محل نیز متعلق به اواخر دوره صفوی است و با حضور باستان شناس میراث فرهنگی در محل مذکور شناسایی و برای حفظ و نگهداری به یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی اصفهان تحویل داده شد.

وی در خصوص محل نگه داری سنگ قبر تاریخی کشف شده در حفاری های مترو اصفهان گفت: سنگ قبر تاریخی در کاخ موزه چهلستون نگهداری می شود.