کردستان عراق

جنگ خونین داخلی در عراق، گردشگران منطقه کردستان این کشور را در ماه ژوئن به نصف کاهش داد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، براساس آمارهای اداره گردشگری اقلیم کردستان عراق، این منطقه در ژوئن 2013 میزبان حدود 200 هزار گردشگر بود که این رقم در زمان مشابه در سال جاری میلادی به حدود 100 هزار نفر رسید.

به گزارش عرب نیوز، همچنین بسیار از تورها به مقصد کردستان عراق بویژه تورهای تابستانی و تورهای ویژه سال‌های نو میلادی لغو شده که ادامه این روند می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری را به صنعت گردشگری این منطقه زیبا وارد کند، این در حالیست که که در حال حاضر بیشتر مناطق کردستان عراق در امنیت کامل بوده و هیچ اثری از ناآرامی‌های خونبار گروه تروریستی داعش در آن وجود ندارد.

صنعت گردشگری کردستان عراق که مدتی قبل در نظرسنجی نشریه معتبر نشنال جئوگرافی به عنوان یکی از 20 مقصد برتر گردشگری جهان انتخاب شد، در سال‌های پس از سقوط حکومت صدام به دلیل استقرار امنیت رشد چشمگیری داشته و با سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در صنعت گردشگری این منطقه که بیشتر آن‌ها توسط سرمایه‌گذاران اماراتی انجام شده، هر روز بر تعداد گردشگرانش افزوده می‌شد.

مقامات صنعت گردشگری کردستان عراق برای جذب 4 میلیون گردشگر در سال جاری میلادی برنامه‌ریزی کرده بودند و امیدوار بودند با توسعه زیرساخت‌های صنعت گردشگری و همچنین ثبت جهانی قلعه تاریخی اربیل در فهرست میراث جهانی یونسکو به این هدف دست یابند. این قلعه‌ که یک اثر تاریخی منحصر به فرد به شمار می‌رود، به عنوان یکی از نمادهای کردستان عراق به تازگی مرمت شده و قدمت آن به هزاران سال می‌رسد.

اربیل در شمال عراق نیز که تاریخی 6 هزار ساله دارد، پایتخت گردشگری کشورهای عربی در سال 2014 به شمار رفته و آثار تاریخی فراوانی از دوره‌ی نوسنگی، تمدن بین‌النهرین و دوره‌ی اسلامی را در خود جای داده است.

کردستان عراق در سال 2013 میزبان حدود 2 میلیون گردشگر بود و پیش‌بینی می‌شود با توسعه زیرساخت‌های صنعت گردشگری به میزبان 5 میلیون گردشگر در سال 2015 تبدیل شده و از دبی در امارات پیشی بگیرد.