راهنمایان گردشگری

راه‌اندازی نمایندگی‌های اطلاع‌رسانی گردشگری ایران در خارج از کشور و برگزاری هشتمین نمایشگاه بین المللی گردشگری جزو برنامه های تبلیغی معاونت گردشگری قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، مرتضی رحمانی‌موحد، معاون گردشگری با تشریح بخشی از برنامه‌های تبلیغی جاذبه‌های گردشگری و تاریخی کشور، گفت: سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري با همكاري كانون جهانگردي و اتومبيلراني در راستاي عملياتي شدن سياست كلان توسعه اين صنعت، برنامه‌ريزي‌هاي لازم را براي راه‌اندازي “نمايندگي‌هاي اطلاع‌رساني گردشگري ايران در خارج از كشور” به عمل آورده است.

معاون گردشگری در تشریح اهداف این نمایندگی‌ها، تصریح کرد: هدف اين نمايندگي‌ها به عنوان مركز ثقل ارتباطات دو جانبه ميان جمهوری اسلامی ایران و كشورهاي ميزبان و نيز شناساندن و معرفي ظرفيت‌هاي گردشگري، اطلاع‌رساني، تبليغات، بازاريابي بين‌المللي گردشگري، ايجاد تعامل در كشور مقيم با طرف‌هاي ذيربط گردشگري كشورهاي خارجي، استفاده از امكانات، ارتباط با شركت‌ها و مقامات گردشگري، فراهم كردن تسهيلات لازم براي برگزاري رويدادهاي گردشگري، مبادله سياست رسانه‌اي و تخصصي گردشگري و انعكاس جاذبه‌هاي تاريخي، فرهنگي، طبيعي كشور و جلب مشاركت ايرانيان و هموطنان در خارج از كشور است.

رحمانی‌موحد با اشاره به اینکه چاپ اقلام تبليغاتي و كتابچه‌هاي اطلاع‌رساني برای توزيع در شبكه داخلي و خارجي با هماهنگي 31 استان كشور در حال انجام است، یادآور شد: با توجه به تحول عظيم ارتباطات در عصر حاضر و ضرورت انجام تغييرات اساسي در نحوه اطلاع‌رساني معاونت گردشگری، راه‌اندازي  “پرتال جامع ‌گردشگري‌ كشور” در دستور کار قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: اين پرتال در اطلاع‌رساني صحيح، جامع و به روز شده جاذبه‌هاي تارخي، فرهنگي و طبيعي به گردشگران داخلي و خارجي نقش مؤثري خواهد داشت و به طور قطع كارآيي آن از هزاران كتاب بيشتر خواهد بود.

معاون گردشگری همچنین از “برگزاري 3 تور آشناسازي” متشكل از اصحاب رسانه ، تور اپراتورها و دست‌اندركاران گردشگري كشورهاي آلمان،  سوئيس و چين در سال جاری خبر داد و افزود: این تورها به منظور انعكاس جاذبه‌هاي گردشگري ايران در رسانه‌هاي بين‌المللي برگزار می‌شود.

رحمانی‌موحد گفت: برای برگزاری این تورها هماهنگی‌های لازم با ادارات‌ كل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان‌ها، مجريان تور و بخش خصوصي انجام شده است.

معاون گردشگری در ادامه با یادآوری ورود قطارهاي گردشگري اروپايي در پاييز امسال، گفت: ورود این قطارها تأثير بسزايي در ايجاد علاقه بين گردشگران خارجي داشته و حدود دوازده هزار نفر براي سفر به كشورمان ثبت‌نام کرده اند و طبق اعلام جامعه تورگردانان كشور مقرر است 9 قطار گردشگري ديگر به كشورمان وارد شود.

وی همچنین به برگزاری هشتمين نمايشگاه بين‌المللي گردشگري و صنايع وابسته اشاره کرد و ادامه داد: این نمایشگاه با هدف تجميع تمامی دست‌اندركاران صنعت گردشگري كشور زير يك چتر واحد و به منظور عرضه بخش اعظمي از جاذبه‌هاي گردشگري و انعكاس ظرفيت‌ها و جاذبه‌هاي گردشگري ايران برگزار می‌شود.

رحمانی‌موحد تصریح کرد: زمان برگزاری این نمایشگاه از 26-23 بهمن ماه در محل نمايشگاه بين‌المللي تهران برنامه‌ريزي شده است،  همچنین در حاشيه اين نمايشگاه، 3 همايش جانبي با موضوعات سلامت- شيوه‌هاي نوين بازاريابي و توزيع متوازن سفر برگزار می‌شود.

معاون گردشگری همچنین به امضای تفاهم‌نامه‌ بين سازمان میراث فرهنگی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در سال جاری اشاره کرد و گفت: این تفاهم‌نامه در راستاي هماهنگي با رايزني‌هاي فرهنگي خارج از كشور به امضاء رسيده كه بی‌تردید هماهنگي‌هاي مورد اشاره در تفاهم‌نامه برای معرفي ايران در خارج از كشور نقش بسزايي خواهد داشت.

وی اضافه کرد: تقويم برنامه‌هاي مشترك بین سازمان میراث فرهنگی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دست تهيه است.

رحمانی‌موحد در پایان از تشكيل “كميته تخصصي بازار چين” خبر داد و گفت:  این کمیته به منظور اجرائي کردن دستورات رئیس جمهور و دستيابي به راهكارهاي موثر برای جذب گردشگران كشور چين و همچنین تهيه و تدوين برنامه عملی بازاريابي 2016 به عنوان يكي از مهمترين بازارهاي مولد گردشگر، انجام می‌شود كه اين مهم در ورود گردشگران چيني به ايران تأثير بسياري دارد.