مرتضی رحمانی‌موحد

«شما را فرا می‌خوانیم از 23 تا 26 بهمن ‌93». این شعاری برای نمایشگاه بین‌المللی گردشگری ایران است که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پس از هفت دوره برگزاری آن سرانجام تصمیم گرفت وارد عمل شود و استانداردهای آن را تغییر دهد تا بخش «بین‌الملل» آن از لفظ صرف خارج شده و به محتوایی کیفی برسد.

مرتضی رحمانی‌موحد، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گفت‌وگو با خبرنگار گردشگری ایسنا درباره‌ی هشتمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری ایران اظهار کرد: این نمایشگاه هفت دوره با عنوان بین‌المللی برگزار شد، اما براساس ارزیابی‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با آن استاندارد و کیفیت، هدف‌گذاری‌ایی نسبت به محتوا و خروجی نداشت.

او با بیان این‌که ضوابط جدیدی مطابق استانداردهای بین‌المللی همراه با لوگو و شعار برای نمایشگاه هشتم تعیین شده، افزود: طبق استاندارد نمایشگاه‌های بین‌المللی، هر سال شعاری برای این نمایشگاه‌ها درنظر گرفته می‌شود که شعار نمایشگاه امسال «شما را فرا می‌خوانیم» است.

وی در ادامه با بیان این‌که رویکرد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای برگزاری هشتمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری ایران این است که طبقه‌بندی و نظمی براساس امکانات جمهوری اسلامی ایران داشته باشد، اظهار کرد: در نمایشگاه امسال ظرفیت‌های گردشگری ایران در 10 سالن از فضای نمایشگاه بین‌المللی تهران به نمایش گذاشته می‌شود. در این نمایشگاه یک سالن مجزا با طراحی «کاروانسرا» و با تاکید بر جاذبه‌های کویری به استان‌ها اختصاص داده می‌شود و در سالن دیگری، 60 صنایع دستی برتر در قالب «راسته بازار» و در کارگاه‌های تولیدی معرفی خواهند شد.

رحمانی‌موحد اضافه کرد: صنایع وابسته به حوزه گردشگری، انواع تجهیزات سفر و مبلمان، بیمه‌ها، بانک‌ها، شرکت‌های حمل و نقل زمینی و هوایی، دفاتر خدمات گردشگری داخلی و خارجی، هتل‌ها و مراکز اقامتی و پذیرایی و سرمایه‌گذارانی که در حال احداث تاسیاسات گردشگری در کشور هستند، فرصت حضور در این نمایشگاه را خواهند داشت و سالن‌های مجزایی به هر یک اختصاص داده می‌شود. همچنین در حاشیه‌ نمایشگاه سه همایش و کارگاه‌های آموزشی به همراه پخش فیلمی از جاذبه‌های گردشگری برپا می‌شود.

او در ادامه درباره‌ی حضور کشورهای خارجی در این نمایشگاه بین‌المللی با اشاره به زمان برگزاری آن که از 23 تا 26 بهمن‌ماه درنظر گرفته شده است، بیان کرد: زمان برپایی این نمایشگاه طوری انتخاب شده که بین دو نمایشگاه اصلی گردشگری فیتور اسپانیا و ITB برلین آلمان باشد و همچنین در فاصله‌ی مناسبی از نوروز قرار گیرد تا موسسات گردشگری بسته‌های سفر خود را عرضه کنند.

وی در مورد کشورهایی که تا کنون برای شرکت در این نمایشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند، بیان کرد: مجری نمایشگاه اطلاع‌رسانی گسترده‌ای را از طریق مراکز گردشگری، سفارتخانه‌های داخلی و خارجی و وزارت امور خارجه ایران آغاز کرده و درحال پیگیری و برقراری ارتباط هستیم و هنوز فرصت لازم برای جمع‌بندی نهایی درباره‌ی حضور این کشورها وجود دارد.

معاون گردشگری در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به برگزاری این نمایشگاه در این سطح از استاندارد، خوش‌بینی برای حضور پررنگ کشورهای دیگر در مقایسه با دوره‌های قبل وجود دارد؟ گفت: در هر حال این نمایشگاه سال اول خود را در چنین سطح و استانداردی تجربه می‌کند؛ اما تلاش می‌کنیم این نمایشگاه در فرم و استاندارد بین‌المللی برگزار شود و به رویدادهای دائمی تقویم نمایشگاه‌های جهانی گردشگری اضافه شود.

او درباره‌ی بهره‌گیری از کشورهای باتجربه و مشارکت دادن آن‌ها در برپایی این نمایشگاه، اظهار کرد: معرفی یک کشور و یا شریک طلبیدن آن‌ها در نمایشگاه‌های بین‌المللی با سابقه، یک استاندارد است. کشورهای مختلفی در حوزه فرهنگ و تمدنی ما قرار دارند که امیدواریم از سال بعد این شاخص و استاندارد را در نمایشگاه ایران تعریف کنیم. هر چند این کار فرایند خاص خود را دارد که باید برای آن برنامه‌ریزی شود تا هر سال از آن کشورها به عنوان شریک استفاده شود.

رحمانی‌موحد درباره‌ی چگونگی تبلیغات این نمایشگاه با توجه به وسعتی که درنظر گرفته شده است، گفت: مجری این نمایشگاه همان شرکتی است که هفت دوره قبلی را برگزار کرده، فقط در این دوره سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این مجری را تقویت و حمایت می‌کند تا استاندارد آن ارتقا یابد و هدف‌گذاری این نمایشگاه به خروجی کیفی منتج شود. حال قرار است این مجری در روزهای آینده برنامه‌ی زمان‌بندی خود را برای تبلیغات در حوزه‌های مختلف ارایه کند تا پس از تصویب اقدام شود.

معاون گردشگری همچنین بیان کرد: این ضوابط و شرایط، مختصات نمایشگاه سال اول است که امیدواریم آن به مرور در تقویم جهانی نمایشگاه‌های گردشگری جای گیرد و ایران به عنوان کانون گردشگری منطقه مطرح شود.