مسعود سلطانی‌فر

گرگان – خبرگزاری مهر: معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشوربا بیان اینکه فرهنگ قومی و تنوع فرهنگی در ایران یک فرصت است نه تهدید، گفت: تنوع و اتحاد اقوام در کشور قدرت دفاعی ایران را بالا برده است.

 به گزارش خبرنگار مهر، مسعود سلطانی فر شامگاه پنجشنبه در آیین افتتاحیه هشتمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین، افزود: در هر گوشه‌ای از کشور به دلیل تنوع قومیتی با چهره ای خاص روبه رو می‌شویم؛ فرهنگ ایرانی همچون باغ بی مثالی است که در منظر آن می توان نوعی از اقوام را مشاهده کرد.

وی ضمن تاکید بر اتحاد و همدلی که بین اقوام کشور است، افزود: با توجه به تنوع قومیتی، هرگز در ایران کشتار نژادی و قومی مشاهده نکرده و نمی‌کنید بلکه این تنوع قومیتی ضریب امنیت ما را بالا می‌برند؛ وجود اقوام مختلف در کنار یکدیگر باعت شده تا قدرت مقابله ایران با دشمنان از گذشته تاکنون افزایش یابد.

معاون رییس جمهوری اسلامی ایران هم چنین با اشاره به نقش موثر اقوام در دفاع از تمامیت ارضی ایران و نیز در جریان پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: اقوام ایرانی مشارکتی فعال در نهضت مشروطه و دفاع از سرزمین ایران در برابر استعمارگران داشته و حماسه‌های زیادی خلق کردند که حماسه قوم بلوچ، حماسه دلاوران تنگستان و حماسه نهضت جنگل در برابر استعمار نمونه هایی از این حماسه های جاودان است.

سلطانی‌فر خاطرنشان کرد: در پیروزی انقلاب اسلامی اقوام مختلف و زرتشیان، کلیمیان و ارامنه دوشادوش یکدیگر انقلاب را به پیروزی رساندند و در دوران دفاع مقدس که بزرگترین حماسه اقوام ایرانی است، جانانه از این سرزمین دفاع کردند.

معاون رییس جمهوری اسلامی ایران ایستادگی و وحدت اقوام مختلف در ایران را یکی از جاذبه‌های گردشگری اعلام کرد و گفت: برخلاف واقعیت درون ایران، برخی از رسانه‌های بیگانه تلاش می‌کنند که فضای ایران را ملتهب نشان دهند و بسیاری از گردشگران خارجی پس از اقامت خود در ایران وقتی با ظرفیت‎های ایران و همچنین مهمان نوازی و اخلاق‌مداری ایرانیان آشنا می‌شوند در راه برگشت خود مروج فرهنگ ایرانی می‎شوند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه این ملت از آستانه تحمل بالایی در مقابله با دشمنان برخوردار است، متذکر شد: کرد، لر، ترک، عرب، بلوچ، گیلکی و فارس برای بزرگ ایران و همچنین سرافرازی و حفظ حاکمیت ملی تلاش و ایستادگی می‌کنند.

ایران از گذشته های دور به عنوان پل ارتباطی شرق و غرب بوده است

وی ایران را کشوری کهن در فرهنگ و تمدن دانست و اذعان کرد: این کشور از گذشته‌های دور به عنوان پل ارتباطی شرق و غرب در طول تاریخ و بستری مناسب برای همزیستی اقوام و مذاهب مختلف بوده و هست.

این مسئول کشوری خاطر نشان کرد: همزیستی اقوام ایرانی همچنان که آموزه اسلامی و قرآنی است، در نخستین منشور حقوق بشر که توسط کورش نوشته شد و نیز در آثار تخت جمشید به وضوع قابل مشاهده است.

مسعود سلطانی‌فر، اضافه کرد: تاکید حاکمان ایران باستان و نیز اسلام همواره بر تنوع فرهنگ‌ها و زندگی مسالمت آمیز همراه با وحدت بوده است ضمن اینکه اقوام ساکن در ایران نیز این وحدت و همبستگی را پذیرفته و ارج نهاده اند.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با یادآوری اینکه گفتمان فرهنگی و تنوع قومی در ادبیات و هنر ایران زمین مورد توجه شاعران و مفاخر آن قرار گرفته است، تصریح کرد: امروز تنوع فرهنگ و اقوام در بطن زندگی مردم ایران جاری و ساری است.

وی با اشاره به برقراری ارتباطات خویشاوندی بین اقوام ایران زمین، اظهار کرد: این ویژگی سبب شده تا اقوام ایرانی و کودکان آنان غالبا چند زبانه باشند که از فواید مهم این چند زبانه بودن افزایش قدرت پذیرش و تعامل با دیگران است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور تصریح کرد: درسایه تنوع فرهنگی ایران زمین زبان فارسی به زبانی فرا قومی تبدیل و مورد استفاده همه اقوام قرار گرفت و چنان به رشد و تکامل رسیده که اکنون ادبیات فارسی به ادبیاتی چند فرهنگی و چند قومی تبدیل شده است.

در صدای موسیقی ایرانی عرفان، تمدن و فرهنگ ما به گوش جهانیان می رسد

وی با اعلام این مطلب که موسیقی روح انسان را زنده می‌کند، اظهار کرد: در صدای موسیقی ایرانی عرفان، تمدن و فرهنگ ما به گوش جهانیان می‌رسد و این امر مانع از احساس پوچی در افراد می شود.

این مسئول کشوری ادامه داد: تنوع فرهنگی به همراه موسیقی آئین و سنن مختلف آن ما را در برابر چشم اندازی قرار می‌دهد که هیچ گاه از آن افسرده نمی‌شویم.

معاون رئیس جمهور در پایان با بیان اینکه 50 درصد از گردشگران خارجی ما در بخش‎های زیارتی و مذهبی وارد ایران می‎شوند، ابراز داشت: حضور زیارتگاه‎ها و بارگاه‌های معصومین محوری است که می‎تواند به جذب توریست خارجی کمک شایانی کند و می‎توان از ظرفیت‌های 57 کشور مسلمان عضو سازمان اسلامی در این راستا بهره گرفت.

آئین افتتاحیه هشتمین جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین باحضور معاون رئیس جمهور، معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه، جمعی از سفرا و کسئولین استانی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی گرگان شامگاه پنجشنبه برگزار شد و تا روز شنبه 19 مهر نیز این جشنواره در استان ادامه داد.