مسعود سلطانی فر

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور گفت: از نظر جاذبه‌های گردشگری جزو 10 کشور اول دنیا هستیم، اما گردش مالی که از این صنعت باید عاید کشور شود تنها نیم‌درصد از کل نرخ گردش مالی در دنیا است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایسنا – منطقه مرکزی، مسعود سلطانی‌فر شامگاه گذشته – جمعه 11 مهر – با حضور در کار‌گروه گردشگری استان مرکزی گفت: با حمایت و پشتیبانی مردم، درایت رئیس‌جمهور کشور و حمایت مقام معظم رهبری، بسیار امید دارم تا در آینده نزدیک به نقطه مشخصی در پایان دادن به تحریم‌ها برسیم.

وی با بیان اینکه با پایان تحریم‌ها، اقتصاد کشور از رکود خارج می‌شود، اظهار کرد: خروج از رکود و خروج اقتصاد از رشد منفی و رسیدن به رشد مثبت، در صنعت گردشگری نیز مؤثر خواهد افتاد.

سلطانی‌فر خاطرنشان کرد: با وجود ناآرامی‌های منطقه‌ای، ایران در یک فرصت گردشگری تاریخی قرار گرفته و لازم است از این فرصت به دست آمده استفاده بهینه بکنیم.

وی در این زمینه تصریح کرد: حضور گردشگران اروپایی که با تور به کشور می‌آیند در مقایسه با شش ماهه سال قبل از رشد 35 درصدی برخوردار شده است.

سلطانی‌فر با تأکید بر اینکه ایران از جاذبه‌های گوناگون مانند توریسم ‌سلامت، مذهبی، تاریخی و فرهنگی برخوردار است عنوان کرد: از نظر جاذبه‌های گردشگری جزو 10 کشور اول دنیا هستیم، اما گردش مالی که از این صنعت باید عاید کشور شود تنها نیم درصد از کل نرخ گردش مالی در دنیا است.

وی عنوان کرد: به گستردگی وسعت خاک کشورمان، در تمام نقاط جاذبه‌های فرهنگی‌ تاریخی به جا مانده از تاریخ چند هزار ساله را شاهد هستیم که با بهره‌گیری از این جاذبه‌ها می‌توان گردش مالی کشور در حوزه گردشگری را ارتقا داد.

سلطانی‌فر در این زمینه تصریح کرد: دیگر کشورهای دنیا با بهره‌گیری از آثار تاریخی‌شان سعی دارند تا زمینه‌های تحول فرهنگی، اقتصادی و اشتغال‌زایی را فراهم کنند.

وی برای احیا و بازسازی بازار اراک به نقش مشارکتی مردم اشاره کرد و گفت: برای این امر نقش عمده بر دوش خود مردم است و در کنار آن تشکیل کارگروه و حمایت مسئولین استانی می‌تواند کمک حال باشد.

به گزارش ایسنا، محمدحسین مقیمی – استاندار استان مرکزی – نیز در این جلسه عنوان کرد: با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی در این استان در آینده‌ای نزدیک شاهد توسعه صنعت گردشگری و جذب توریست در استان خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه بازار اراک مهمترین و بارزترین جاذبه تاریخی این شهرستان است گفت: بازار اراک از ابتدا تاکنون مانند یک موجود زنده فعال در حال رشد بوده و امروزه برای حفظ و نگهداری و احیا نیازمند رسیدگی مسئولین است.

مقیمی خاطرنشان کرد: استان مرکزی مملو از آثار تاریخی ارزشمند است و کاوش‌هایی را در دست پیگیری داریم که می‌تواند به شناخت تمدن استان و کشور کمک بکند.

استاندار استان مرکزی به قدمت تاریخی بازار اشاره کرد و گفت: هرچه را که بتوانیم بسازیم بازار را نمی‌توان از ابتدا ساخت، از این رو نیاز است با حمایت مسئولین مربوطه زمینه احیا و حفظ این اثر تاریخی را فراهم کرد.

وی در این زمینه تصریح کرد: تشکیل کارگروه برای ساماندهی و حفظ و احیای بازار یک نیاز و ضرورت است.

مقیمی در پایان به نقش منطقه گردشگری «گردو» در فضاسازی تفریحی استان اشاره کرد و گفت: با حمایت سازمان گردشگری این محل می‌تواند به عنوان بزرگترین مجتمع رفاهی، تفریحی و سیاحتی در شهر اراک تبدیل شود.