طبیعت

یک تورگردان تأکید کرد: حالا که طبیعت‌گردی رایج شده است، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نباید هول شود و تند برود، باید از کارشناسان متخصص طبیعت و محیط زیست برای توان‌سنجی طبیعت و جلوگیری از نابودی آن استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، از زمان افزایش تعداد درخواست‌ها برای سفر به ایران، کوهنوردان، رالی‌باز‌ها و طبیعت‌گردان بیشتری هم برای دیدن ایران ابراز علاقه‌مندی می‌کنند تا آنجا که تابستان امسال برخلاف سال‌های گذشته، ایران از فهرست مقاصد گردشگران خارجی حذف نشد، گردشگرانی که معمولا عادت داشتند در فصل بهار، پاییز و اوایل زمستان ایران را برای سفر انتخاب می‌کردند.

اظهارات و اعلام شگفتی آژانس‌ها از افزایش سفر علاقه‌مندان طبیعت به ایران و برگزاری رالی‌های اتومبیل و دوچرخه در سه ماه تابستان، مصداق این ادعاست؛ اما یقینا این حجم درخواست در کنار تعداد قابل توجه گل‌گشت‌ها و تورهای طبیعت‌گردی داخلی برای مناطق طبیعت ایران بدون آسیب نخواهد بود، طبیعتی که به خاطر خشکسالی، فرسایش خاک، چرای بی‌رویه دام، انباشت زباله‌های شهری، زمین‌خواری‌ها و دخل و تصرف‌ها همچنان نیز در خطر است.

«سعید اعظم‌ واقفی»، فعال گردشگری و تورگردانی که در حوزه طبیعت‌گردی نیز دستی به آتش دارد و تابستان امسال هشت گروه کوهنوردی پیاپی از آلمان به دماوند و علم‌کوه داشته است، به خبرنگار گردشگری ایسنا، گفت: استفاده نکردن از کارشناسان و متخصصان موجود که بتوانند پیوندی بین گردشگری پایدار در طبیعت و تقاضای موجود برقرار کنند، مهمترین نقطه ضعف اکوتوریسم ایران است.

وی اضافه کرد: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای این‌که تورهای طبیعت‌گردی در ایران افزایش یابد، نخست باید از کارشناسان متخصص طبیعت و محیط‌زیست برای توان‌سنجی و نیازسنجی محیط‌های طبیعی استفاده کند که مثلا اگر تعداد آن هشت گروه کوهنورد به 12 گروه رسید، بدانیم آن محیط طبیعی ظرفیت لازم را برای چنین جمعیتی دارد یا دچار آسیب می‌شود و یا مثلا اگر به منطقه‌ای 100 ماشین همزمان تردد کند، آن منطقه‌ی طبیعی جواب می‌دهد این حجم از آمدوشد را می‌دهد و یا فقط تخریب به بار می‌آورد.

واقفی اظهار کرد: وقتی توان‌سنجی مناطق طبیعی تعیین شد، آن‌وقت می‌توان از طبیعت با نظر کارشناسان برای جذب گردشگر ایرانی و خارجی استفاده کرد. این همان اتفاقی است که اکنون کمتر رخ می‌دهد، در حالیکه ما لازم داریم متخصصان و کارشناسان محیط زیست به این بازی دعوت شوند.

او سپس مناطق طبیعی دیگری را که در چند سال اخیر بسیار مرجوع گردشگران داخلی بوده و با تخریب‌هایی روبرو شده است، به عنوان نمونه مطرح کرد و افزود: باید مشخص شود توان اکولوژیکی جنگل ابر چقدر است که از تخریب آن جلوگیری شود. وضعیت جاده‌ی چالوس هم کاملا مشخص است، از رودخانه‌ی چالوس زباله‌ها به دریا ریخته می‌شود و این جاده‌ی طبیعی با این حجم زباله در حال نابودی است. سازمان میراث فرهنگی و گردشگری باید چند کارشناس متخصص را در کنار خود داشته باشد تا این طبیعت از بین نرود.

واقفی ادامه داد: قله‌ای مثل دماوند ظرفیت محدودی در طول سال دارد که باید این ظرفیت مشخص شود، برای قله‌ای اورست این تعیین ظرفیت انجام شده، چرا ما قبل از استفاده،‌ استاندارد و فرهنگ‌سازی لازم را نداریم.