مسعود سلطانی‌فر

تورگردانان ۱۵ کشور در دیدار با مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی نظرات و پیشنهادات خود را در حوزه توسعه گردشگری ایران مطرح کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی معاون رئیس جمهور در این دیدار با اشاره به اینکه برای درک تصویر واقعی ایران، هیچ ابزاری موثرتر و شفاف‌تر از حضور گردشگران در کشورمان نیست، گفت: گردشگران با حضور در کشور ما متوجه می شوند که در چند دهه گذشته تصویر معکوسی از واقعیت‌های ایران جلوه داده شده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه، ایران دارای آثار تاریخی و فرهنگی متنوع و شاخصی است، تصریح کرد: صدها کلیسا در کشور وجود دارد که ۱۷۲ کلیسا به ثبت ملی و یک کلیسا هم به ثبت جهانی رسیده است و پیروان ادیان مختلف در برگزاری اعمال مذهبی خود آزادی عمل دارند، همچنین ۳۰ کنیسه یهودیان در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده و مورد حفظ و حراست قرار دارد.

سلطانی‌فر با تاکید بر اینکه، گام‌های جدی در زمینه توسعه گردشگری در ۳ سال گذشته برداشته شده است، اضافه کرد: با توجه به مشکلاتی که با اعمال تحریم های ناعادلانه بر کشور ایجاد شده بود، پس از آغاز اجرای برجام به تدریج شاهد برطرف شدن موانع و مشکلات هستیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکید کرد: برنامه ها و فعالیت‌های توسعه تسهیلات صدور ویزا، توسعه شبکه حمل و نقل ریلی، زمینی، هوایی و جاده ای و ایجاد امکانات اقامتی، آغاز شده است و این روند همچنان ادامه دارد. امروز شاهد روند رو به رشد ورود گردشگران به ایران هستیم و امیدواریم با اجرای برنامه های توسعه ای و همکاری بخش خصوصی این روند ادامه داشته باشد.

همچنین در این نشست حسن انصاری مدیر عامل هلدینگ گردشگری مارکوپولو که مسئولیت سفر این تورگردانان را بر عهده داشته است، گفت: ۲۸ نفر از تورگردانان ۱۵ کشور از ۲۰ مرداد ماه با هواپیما وارد شیراز شدند و پس از ۳ شب اقامت در این شهر به استان اصفهان سفر کردند.

وی افزود: مدیران ارشد این شرکت های مسافرتی از کشورهای برزیل، اسپانیا، هندوستان، مکزیک، فرانسه، ایتالیا، اروگوئه، چین، بلژیک، اسکاتلند، هلند، پرو، آلمان، اتریش و آمریکا، سه شب نیز در استان اصفهان اقامت داشتند و ضمن بازدید از جاذبه های این استان، از شهر کاشان هم بازدید داشتند.

انصاری با اشاره به اینکه این گروه سه شب هم در تهران اقامت داشته اند، افزود: هلدینگ مارکوپولو به منظور معرفی و شناساندن ظرفیتها و جاذبه های کشورمان از تورگردانان نقاط مختلف دنیا برای سفر به ایران دعوت به عمل آورد که بسیاری از این شرکت ها از این دعوت استقبال کردند.

در ادامه این دیدار ۳ نفر از تورگردانان از کشورهای برزیل، هند و هلند به نمایندگی از این گروه به بیان پیشنهادات خود پرداختند.

کریستیانو از برزیل که برای سومین بار به کشورمان سفر کرده بود، گفت: توسعه گردشگری در ایران روند رو به رشدی را داشته است و در صورتی که این مسیر ادامه داشته باشد شاهد اتفاقات بهتری خواهیم بود.

وی افزود: مشکل کمبود سرویس بهداشتی در برخی شهرها، مسیرها و خیابانها است، همچنین علامت گذاری درست در فرودگاههایی که ویزای فرودگاهی صادر می شود، موجب تسهیل روند ورود گردشگران به ایران می شود.

دنی ورهیگ از کشور هلند گفت: من برای دومین بار است که به ایران سفر کرده ام و گمان می کنم که باید با استفاده از اقلام تبلیغاتی و سایر ابزارهایی که وجود دارد، این کشور را بیش از پیش به جهانیان معرفی کرد.

وی افزود: امروز شبکه های اجتماعی مجازی، فضای خوبی را برای اطلاع رسانی در اختیار همگان قرار داده است و باید از این فرصت برای معرفی ظرفیتهای ایران، میهمان نوازی مردم ایران و زیبایی های این کشور استفاده کرد.

همچنین هوشنگ از کشور هند که برای نخستین بار به کشورمان سفر کرده بود با اشاره به میهمان نوازی مردم در شهرهای مختلف، گفت: وجود علامت هایی برای راهنمایی گردشگران در اماکن عمومی و به ویژه فرودگاهها ضروری است.

وی افزود: در ایران غذاهای متنوع و متفاوتی وجود دارد اما با توجه به اینکه گردشگرانی از تمام نقاط جهان برای بازدید از جاذبه های این کشور به ایران سفر می کنند ارائه غذاهای گیاهی در رستورانها می تواند مورد توجه قرار گیرد.