گردشگران ایرانی و خارجی جاذبه های گردشگری ایران را قرق کردند به نحوی که بسیاری از بناهای تاریخی در شهرهای پر گردشگر شاهد حضور گسترده مسافران نوروزی است.

به گزارش خبرنگار مهر، بسیاری از شهرهای پر گردشگر در ایران و ایام نوروز ۹۵ شاهد حضور گسترده مردم در بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری و طبیعی بود. به نحوی که برای ورود افراد جدیدتر به بناهای تاریخی مشکل وجود داشت و یا گردشگران تازه ورود می بایست در صف انتظار و یا صف تهیه بلیت منتظر می ماندند.

برخی از این جاذبه های گردشگری باغ های تاریخی و محدوده هایی بود که درختان زیادی داشت مانند باغ فین کاشان که برای تهیه بلیت ورودی آن می بایست در صف طولانی ایستاد.

داخل این بناها گردشگران و مسافران نوروزی اقدام به تهیه عکس های یادگاری می کردند و یا از فضاسازی های آن استفاده می بردند.

میزان حضور گردشگران در بناهای تاریخی به حدی بود که نگرانی هایی را برای آسیب به بناها به وجود می آورد چون هیچ محدودیتی برای حضور گردشگران در اماکن تاریخی وجود ندارد.

با این وجود برخی از ملاحظات برای بازدید بهتر گردشگران از بناهای تاریخی بوجود آمده بود مانند باغ فین کاشان که ورود به آن برای زنان و مردان تفکیک شده انجام می شد.

مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری کشور گفته است که از  ۲۸ اسفندماه تا روز ۸ فروردین ماه بیش از ۵۳ میلیون نفر از مراکز تاریخی و جاذبه‌های گردشگری کشور دیدن کرده‌اند که رشد ۴۸ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد .

شاید بیشترین حجم مسافران نوروزی را بتوان در میدان نقش جهان مشاهده کرد چرا که میدانی بزرگ با بناهای تاریخی متعددی است که هم میزبان گردشگران داخلی هستند و هم خارجی.

در جایی مانند کاخ عالی قاپو، اتاق موسیقی ممنوع الورود اعلام شد چرا که تعداد زیاد بازدید کنندگان از بناهای تاریخی اجازه ورود آنها را به اتاق موسیقی نمی داد بنابراین تمهیدی اندیشیده شد تا از ورود گردشگران نوروزی به داخل این اتاق جلوگیری شود این اتاق پس از ایام نوروز به روی گردشگران باز است.

با توجه به اینکه سازمان میراث فرهنگی نرخ بلیت بناهای تاریخی را افزایش داد، به دستور رئیس سازمان میراث فرهنگی همه تخفیفات بلیت موزه ها از روز بیشت و پنجم اسفند ماه ۹۴ تا  فروردین سال ۹۵ لغو شده است.

بنابراین گردشگران برای ورود به هر بنای تاریخی متعلق به سازمان میراث فرهنگی باید ۳ هزار تومان و گردشگران خارجی باید ۲۰ هزار تومان پرداخت می کردند.

جالب اینجاست که در بیشتر بناهای تاریخی بلیت های فروخته شده خالی از تصاویر همان موزه و بنا بود بلکه روی همه آنها تصویر تخت جمشید حک شده است.

اما نرخ بلیت مراکز دیدنی دیگر که زیر نظر شهرداری ها و سازمان های دیگر است متفاوت بوده است به عنوان مثال برای ورود به شهر زیر زمینی نوش آباد باید ۵  هزار تومان برای ایرانی و ۲۰ هزار تومان برای گردشگر خارجی هزینه شود. بنابراین اگر یک راهنمای تور گردشگران خارجی داشته باشد باید از مسئول گیت فروش بلیت نوش آباد یک دفترچه بلیت ۵ هزار تومانی خریداری کند!

از سوی دیگر اگر چه مراکز دیدنی مانند شهر نوش آباد زیر نظر شهرداری است و آنها خودشان قیمت بلیت را تعیین می کنند اما در بحث عدم ارائه تخفیف از بخش نامه رئیس سازمان میراث فرهنگی استفاده کرده و همه تخفیف ها را در ایام نوروز لغو کرده اند.