مسعود عبداللهی

نهمین گردهمایی راهنمایان گردشگری ایران با برگزاری دو پنل تخصصی برای بررسی مشکلات راهنمایان تورهای ورودی و خروجی همزمان با روز جهانی راهنمایان در تهران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا، مسعود عبداللهی، رییس هیأت مدیره جامعه راهنمایان ایران‌گردی و جهان‌گردی با اعلام این خبر در نشستی که صبح امروز (سه‌شنبه 20 بهمن‌ماه) به بهانه برپایی این گردهمایی در دفتر جامعه راهنمایان برگزار شد، اظهار کرد: در روز جهانی راهنمایان (دوم اسفندماه) قرار نیست یک جشن برگزار شود، بلکه گردهمایی کاملا تخصصی خواهد بود تا آغازی برای حل مشکلات راهنمایان سراسر کشور باشد. ما معتقدیم این روز جهانی در تمام استان‌ها باید به صورت مجزا گرامی داشته شود تا مشکلات به صورت استانی پیگیری شود.

به گفته او، در مراسم روز جهانی راهنمایان پنل‌هایی برای رفع ضعف‌ها و تقویت دانش راهنمایان طبق آسیب‌شناسی سال‌های گذشته با حضور نمایندگانی از ناجا، وزارت امور خارجه، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، جامعه تورگردانان و انجمن‌های صنفی دفاتر خدمات مسافرتی برگزار خواهد شد، چرا که این نیاز تشخیص داده شده اگر بنا باشد به 20 میلیون گردشگر تا سال 2025 دست یابیم، باید نیروهای حرفه‌ای و مناسب با خواست گردشگران را آموزش دهیم.

رییس هیأت مدیره جامعه راهنمایان ایران‌گردی و جهان‌گردی با بیان اینکه پنل‌های آموزشی دوم اسفندماه رایگان خواهد بود، افزود: در روز سوم اسفند تور یک‌روزه اتوبوسی به مقصد ری، تهران و قزوین و در روز چهارم اسفندماه برنامه پیاده‌روی راهنمایان با همکاری موزه ایران‌باستان برگزار می‌شود.

وی سپس درباره مشارکت با کانون سراسری انجمن‌های صنفی راهنمایان ایران‌گردی و جهان‌گردی که همزمان جشنی را در اصفهان برگزار می‌کند، توضیح داد: ما سعی کردیم از این حرکت‌ها حمایت کنیم و سطح همکاری‌هایمان به صورت شفاف مشخص باشد. جامعه راهنمایان دو سال با کانون در برگزاری این جشن‌ها همراه بود، اما این مراسم‌ها برخلاف سیاست‌های اتخاذ شده و روند هدف‌گذاری شده بود که به اعتقاد ما به نتیجه نرسید. البته ما تمام حرکت‌های مثبت سال‌های گذشته را رد نمی‌کنیم، اما طبق سیاست هیأت مدیره از آنجایی که به مراسم اصفهان دعوت نشده‌ایم، روز جهانی راهنمایان را به صورت استانی برگزار می‌کنیم.

جشن‌های چندصدهزار نفری چه دستاوردی دارد؟

این راهنمای تور ادامه داد: کشوری مثل ترکیه در حال حاضر 13 هزار راهنما دارد، آیا امکان جمع کردن همه آن‌ها در یک نقطه وجود دارد؟ ما هم باید دوراندیشی داشته باشیم، اگر قرار است مشکلی حل شود بهتر است راهنماها در استان‌های متبوع خود آن مسئله را حل کنند. برگزاری گردهمایی‌هایی با چنین جمعیت عظیمی در یک نقطه از کشور چه دستاوردهایی دارد؟

وی همچنین درباره مشارکت جامعه در برگزاری کنوانسیون جهانی راهنمایان در سال 2017 در ایران، توضیح داد: ما به دلایل مختلف، مخالف برگزاری این همایش در ایران بودیم، چرا که آمادگی زیرساخت‌ها را نداشتیم و هدف از برگزاری چنین گردهمایی معرفی ایران بوده است. شاید زمان آن چند سال بعد باشد در آن صورت حتما باعث بالندگی می‌شد، اما حال که اتفاق افتاده جامعه راهنمایان به دلیل پیشینه کاری در این حوزه پیشنهاد همکاری را به کانون سراسری انجمن‌های صنفی راهنمایان تور داده است.

پاسخی به پیش‌نویس همکاری در برگزاری کنوانسیون 2017 داده نشده

عبداللهی اضافه کرد: در جلسه‌ای با حضور معاون گردشگری و رییس این کانون قرار شد پیش‌نویس تفاهم‌نامه‌ای تنظیم شود. این پیش‌نویس همکاری از سوی جامعه نوشته شده و به معاونت گردشگری و کانون ارائه شده که متأسفانه بعد از گذشت سه هفته هنوز پاسخی داده نشده است.

رییس هیأت مدیره جامعه راهنمایان ایران‌گردی و جهان‌گردی در ادامه با تأکید بر تحکیم روابط تشکل‌های گردشگری و لزوم اتحاد آن‌ها در شرایطی که ورود گردشگران خارجی به ایران رو به افزایش است، اظهار کرد:‌ ما می‌خواهیم با آژانس‌ها و همه تشکل‌هایی که در بخش گردشگری فعال هستند تعامل داشته باشیم. نمی‌خواهیم مقابل آن‌ها بایستیم. برای همین با دانشگاه‌ها، تورگردان‌ها، توراپراتورهای بزرگ و در بخش قانون گذاری و عملیاتی با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ارتباط‌هایی را برقرار کرده‌ایم.

او همچنین با اشاره به اجرای طرح بازآموزی راهنمایان تور گفت:‌ رسالت ما بر این است که در طول سال حدود 100 راهنما را تربیت و بازآموزی کنیم، چرا که در حال حاضر نزدیک به هفت هزار راهنمای دارای کارت در سراسر کشور داریم که بسیاری از آن‌ها متناسب با شرایط و نیاز روز فعال نیستند. این یک گله از سیستم آموزشی راهنمایان تور محسوب می‌شود که توانایی لازم را برای آموزش راهنمای حرفه‌ای ندارد.

وی اضافه کرد: به همین دلیل جامعه راهنمایان کلاس‌های متنوعی را به زبان‌های مختلف برگزار می‌کند و کمیته مشترک آموزشی را با جامعه تورگردانان تشکیل داده تا نیروهای موجود را توانمند و بازآموزی کند.

7هزار راهنما کارت دارند، حدود یک هزار نفر کار می‌کنند

عبداللهی با اشاره به فعالیت حدود چهار هزار راهنمایِ دارای کارت در استان تهران درباره تعداد راهنماین فعال، اظهار کرد:‌ راهنمایان طبق مصوبه اخیر دولت در حوزه‌های ورودی، خروجی و ایرانی تقسیم‌بندی شده‌اند، اما شاید جمعیت راهنمایان در سراسر کشور به یک هزار نفر هم نرسد.

وی اضافه کرد: در این میان عده‌ای هستند که کارت ندارند، ولی زائران را در ایران هدایت می‌کنند. هیچ اطلاعات درستی از این گروه در دست نیست. عده‌ای راهنما نیز در بخش تورهای داخلی فعالیت می‌کنند که نه ساماندهی شدند و نه آموزش دیده‌اند. عده‌ای نیز تور خارجی اجرا می‌کنند که باید کنترل شود. در بخش تورهای ورودی هم طبقه‌بندی خاصی صورت نگرفته است. به خاطر همین در آموزش‌های اخیر جامعه سعی می‌شود به این وضع در حد توان سامان داده شود و از دولت نیز انتظار حمایت می‌رود.

او در ادامه از همکاری با رسانه‌های خارجی برای معرفی ظرفیت‌های ایران در بخش نیروی انسانی گردشگری خبر داد و افزود: با برخی از این شبکه‌های خارجی ارتباط‌هایی برقرار شده و اخیرا گروهی از شبکه تلویزیونی ژاپن که برای ساخت برنامه‌ای درباره پساتحریم به ایران سفر کرده بودند فیلمی از فعالیت جامعه راهنمایان ایرانی در دوران پساتحریم تهیه شده است.

این عضو جامعه راهنمایان ایران‌گردی و جهان‌گردی با تأکید بر اینکه متعهد به پیگیری مشکلات راهنمایان عضو و یا غیرعضو هستند و مأموریت آن‌ها در مرحله بَعد، تعیین نمایندگان استانی است، گفت: شناسایی استعدادها و به کارگیری آن‌ها برای اشتغال‌زایی،‌ هویت‌بخشی، ایجاد امنیت شغلی، حفاظت از راهنما و تامین امنیت رفتاری و گفتاری، پیگیری قراردادهای کاری، حقوق و بیمه از جمله سیاست‌گذاری‌ها و اهداف این جامعه محسوب می‌شود.

او درباره وضعیت کنونی بیمه راهنمایان تور نیز توضیح داد: در حال حاضر از 380 عضو این جامعه 155 نفر بیمه دارند. بیمه این گروه از فعالان گردشگری همواره دارای فراز و نشیب بوده و تاکنون تلاش‌های زیادی برای تحقق آن صورت گرفته است. در دوره‌های قبل از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کمک بلاعوضی برای تأمین بیمه صورت گرفت، اما براساس قانون باید کارفرما (جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی) موضوع را پیگیری کند.

بیمه راهنمایان جزو اولویت‌های برنامه ششم توسعه نیست

وی همچنین گفت: موضوع بیمه راهنمایان تور در برنامه ششم توسعه لحاظ شده، اما جزو اولویت‌ها قرار نگرفته است. ما امیدواریم با افزایش گردشگران خارجی و نیروی انسانی در این بخش امنیت شغلی راهنمایان مد نظر دولت قرار گیرد.

عبداللهی همچنین از تشکیل گروه ترجمه برای تهیه کتاب‌های مهارتی راهنمایان تور خبر داد وافزود: در داخل کشور کتاب برای آموزش در موسسه‌های راهنمایان ایران‌گردی و جهان‌گردی بسیار است، اما کتاب مهارتی اصلا موجود نیست. بنابراین آموزش‌ها براساس تجربه و کلیشه داده می‌شود. گروه ترجمه کتاب‌هایی را که مختص آموزش راهنمایان تور است از خارج از کشور سفارش داده تا خلأ این بخش پر شود.

علی سماک‌رجبی، عضو دیگر هیأت مدیره جامعه راهنمایان ایران‌گردی و جهان‌گردی نیز در این نشست خبری با انتقاد به نگاه‌هایی که به راهنمایان تور در کشور وجود دارد، اظهار کرد: همه هفت هزار راهنمایی که در سراسر کشور کارت دارند فعال نیستند، چون راهنما هیچ‌وقت به عنوان شغل اصلی در کشور ما پذیرفته نشده است، درحالیکه همه کشورها به آن نگاه تخصصی دارند.

او با اشاره به پوستری که برای گرامیداشت روز جهانی راهنمایان طراحی شده است، گفت: راهنما شغلی است که از گذشته‌های دور وجود داشته و شغلی اصیل و قدیمی به حساب می‌آید، اما نگاه مردم به آن سطحی است، در حالی که راهنما کلید صنعت گردشگری محسوب می‌شود و می‌تواند حلال جدول سودوکو باشد و حکم گل‌زن یک تیم را دارد و حداقل خواسته ما این است که در تقویم ملی کشور، آن چنان که در تقویم جهانی روزی برای راهنمایان تور درنظر گرفته شده، روزی به نام راهنما باشد.

پوستر روز جهانی راهنمایان تور

وی ادامه داد: در پنل‌هایی که در مراسم بزرگداشت روز جهانی راهنمایان برگزار خواهد شد همه بزرگان جمع می‌شوند تا دردها و مشکلات گفته و تصمیم‌گیری شود. این یک جشن نخواهد بود. زمانی می‌توانیم جشن بگیریم که موفق شویم. ما نمی‌خواهیم همه مشکلات یک شبه حل شود، اما باید توجیه آن را شروع کنیم. این روز آغازی برای حل یک بحران است.

او با اشاره به برگزاری کنوانسیون جهانی راهنمایان تور سال 2017 در ایران با انتقاد از نگاه فردگرایی و سلیقه‌ای در برنامه‌ریزی این مراسم، بیان کرد:‌ در طراحی شعار کنوانسیون، نظر راهنمایان ایرانی درخواست نشده است. درست نیست یک خارجی برای ایران شعار و لوگو طراحی کند. ما از همان ابتدا خواستار اصلاح آن بودیم. معتقدیم اگر اسم ایران از لوگوی کنوانسیون 2017 حذف شود هیچ هویتی از ایران باقی نمی‌ماند.

رجبی اضافه کرد: همه مردم دنیا ایران را با مهمان‌نوازی می‌شناسند آیا بهتر نبود در شعار کنوانسیون از این هویت بهره‌گرفته شود؟

این عضو هیات مدیره جامعه راهنمایان ایران‌گردی و جهان‌گردی در عین حال از اعلام آمادگی جامعه راهنمایان ایران‌گردی و جهان‌گردی برای برگزاری کنوانسیون سال 2017 خبر داد و تأکید کرد: اجرای چنین کاری باید با همراهی افراد زبده و پیشکسوت باشد.