مرز پرگهر

یازدهمین طرح «ایران، مرز پرگهر»، نهمین طرح «دریای خاک» و دومین طرح «گنبد گیتی» در قالب طرح‌های ملی و ازسوی مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، یازدهمین دوره طرح ملی «ایران، مرز پرگهر» با تحقق شعار «ما می‌توانیم» در معاونت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی سراسر کشور آغاز شد.

یازدهمین دوره این طرح توسط مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران با همکاری معاونت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی سراسر کشور، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، وزارت راه و شهرسازی، سازمان فرودگاه‌های کشور، مناطق اقتصادی ویژه و دیگر مراکز صنعتی، تحقیقاتی و علمی برگزار می‌شود.

در طراحی و اجرای این اردوها تلاش شده است تا شاخصه‌های علمی، دانش‌افزایانه و متناسب با رشته‌ها و گروه‌های مخاطب طرح موردنظر قرار گیرد تا بیشترین هم‌پوشانی میان دایره رشته‌های تحصیلی مخاطبان با مقاصد و مراکز مورد بازدید از نظر موضوعی صورت گیرد تا آموخته‌های تئوری دانشجویان با دیدن رو در روی صور مادی، ظاهری و کلی مقاصد مورد بازدید همراه با ارائه توضیحات توسط اساتید، کارشناسان و متخصصان مربوطه آنها را در آشنایی و شناخت بیشتر مواریث فرهنگی و تمدنی و توانمندی‌های ملی یاری رساند و زمینه‌های ذهنی، اعتماد به نفس و امید به آینده را برای کاربردی کردن دانش‌ها در عرصه‌های موردنظر آماده کند.

یازدهمین دوره طرح ملی “ایران مرز پرگهر” از مهرماه 1394 آغاز شده و تا پایان شهریور 1395 ادامه خواهد داشت.

همچنین شرکت کنندگان در اردوهای طرح ملی «ایران، مرز پرگهر» می‌توانند در مسابقات خاطره‌نویسی، گزارش علمی و عکس به منظور توصیف بازدید مراکز صنعتی مجموعه‌های تاریخی و باستانی شرکت کنند و آثار خود را به معاونت‌های جهاد دانشگاهی تحویل دهند تا پس از داوری و اعلام رأی داوران در آیین اختتامیه یازدهمین دوره طرح ملی “ایران، مرز پرگهر” از نفرات برتر این مسابقات تقدیر شود.

* نهمین طرح ملی «دریای خاک»

در برنامه‌های فرهنگی هماهنگ کشوری نهمین طرح ملی «دریای خاک» نیز سعی می‌شود تا با برگزاری اردوهای کویرنوردی و کویرشناسی، امکان بررسی موشکافانه تر این موهبت خدادادی فراهم شود.

مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران با توجه به احساس نیاز در این زمینه، هشت دوره از طرح‌های کویرنوردی و کویر شناسی را در سال‌های پیش اجرا کرده است و در حال حاضر نیز با همکاری معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی نهمین دوره طرح هماهنگ کشوری «دریای خاک» را برگزار می‌کند.

این طرح از آن جهت به کار خود ادامه می‌دهد که حیات وحش و پوشش جانوری و گیاهی متنوع، آثار طبیعی، ساکنان مهربان و سخت کوش به عنوان میراث طبیعی ارزشمند برای بازدید و گذران اوقات جامعه جوان و به ویژه دانشجویان واجد اهمیت بسیاری است. گردشگری در مناطق کویری با پدیده‌های جذاب و منحصر به فرد می‌تواند نقش مهم و تاثیرگذاری در جذب گردشگران علمی و علاقه مندان به طبیعت و مناظر و جلوه های بی نظیر آن داشته باشد.

از سوی دیگر شناخت کویر و اقلیم مناطق کویری، با توجه به گونه‌های خاص طبیعی و جانوری و شرایط زیست این گونه‌های خاص، علاوه بر توسعه علمی و پژوهش‌های نوین دانشگاهی می‌تواند نقش مهمی در جذب گردشگران داشته باشند.

*دومین دوره طرح ملی «گنبد گیتی»

به گزارش روابط عمومی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران (ISTTA)، با توجه به وجود جاذبه‌هایی که کوه و کوهنوردی همواره در میان دانشجویان داشته است و نمود آن در شکل‌گیری و فعالیت گروه‌های کوهنوردی در دانشگاه‌های مختلف وجود دارد و از سوی دیگر به منظور ترویج کوهنوردی به شکل علمی و فرهنگی، دومین دوره طرح ملی «گنبد گیتی» از سوی معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی با همکاری مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران طراحی و در فراخوانی واحدهای متقاضی برنامه‌های خود را در این راستا اعلام کرده‌اند.

همچنین انجام برنامه‌های کوهنوردی در این طرح به صورت راهپیمایی، کوه‌روی، کوهپیمایی و صعود به قله‌های مختلف صورت می گیرد و قرار است که این برنامه‌ها در قالب آماتور و نیمه حرفه‌ای برگزار شود تا پیشینه دانشجویان با شرایط جسمی و حداقل تجهیزات مربوطه بتوانند علاوه بر فراگیری اصول اولیه کوهنوردی در این برنامه شرکت کنند.

براساس این گزارش؛‌ همه‌ی دانشجویان و اساتید علاقمند به شرکت در هر کدام از این طرح‌های ملی می‌توانند به معاونت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی در سراسر کشور مراجعه یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 36 11 49 66 و 22 12 49 66 تماس بگیرند.