معاون اول رییس جمهور مسجد کبود ایروان را تنها یادگار معماری باقی مانده از ایران قرن 18 میلادی در ارمنستان دانست و گفت: قدمت این مسجد بیانگر هم زیستی مسالمت‌آمیز ارامنه و مسلمانان در طول تاریخ و از مهمترین نمادها و مظاهر دوستی و استحکام روابط فرهنگی رو به گسترش بین مردم ارمنستان و ایران است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری ایسنا، اسحاق جهانگیری عصر امروز ضمن بازدید از مسجد کبود ایروان، در مراسم گرامی داشت دویست و پنجاهمین سالگرد احداث این مسجد حضور یافت و در این مراسم به سخنرانی پرداخت که متن کامل آن به شرح ذیل است:

بسم­‌الله الرّحمن الرّحیم

وزیر محترم فرهنگ جمهوری ارمنستان

سفرای محترم و حضار گرامی

از این که امروز در جمع شما و در یک مکان مذهبی و تاریخی و یکی از قدیمی‌ترین جلوه‌های هنر ایرانی – اسلامی و نماد همزیستی مسالمت‌آمیز بین پیروان ادیان مختلف در طول تاریخ در ارمنستان هستم، خوشحالم. طی حضور در ایروان، بیش از پیش به جلوه­های تعامل تاریخی و نزدیکی فرهنگی دو ملت ایرانی و ارمنی پی بردم.

محلی که در آن قرار داریم، یعنی مسجد جامع کبود ایروان، توسط حسینعلی خان ایروانی والی ایروان در سال 1179 هجری قمری (65-1764 میلادی) یعنی بیش از دویست وپنجاه سال قبل بنا شده و بزرگترین مسجد این شهر محسوب می‌شده است. نمونه این مسجد را می‌توانید با همین نام در تبریز مشاهده کنید و لذا یکی از علل نام­گذاری این مسجد، شباهت بنای آن با مسجد کبود تبریز است. مسجد کبود ایروان، تنها یادگار معماری باقی مانده از ایران قرن هجدهم میلادی در ارمنستان است. قدمت این مسجد، بیان­گر همزیستی مسالمت‌آمیز ارامنه و مسلمانان در طول تاریخ و از مهمترین نمادها و مظاهر دوستی و استحکام روابط فرهنگی رو به گسترش بین مردم ارمنستان و ایران است.

خوشحالم از این که پس از اعلام استقلال جمهوری ارمنستان در سال 1991، با امضای قرارداد مرمت و بازسازی مسجد کبود بین ایران و ارمنستان، این مسجد به نحو شایسته‌ای و طی سال‌های 1994 و 2010 مورد بازسازی و تعمیر کلی قرار گرفت و به شکل کنونی حفظ شده است. البته به دلیل قدیمی بودن این بنا، که محل بازدید بسیاری از گردشگرانی است که از ارمنستان دیدن می‌کنند، لازم است همچنان با مشارکت دو کشور در حفظ و نگهداری آن تلاش کنیم و با همکاری یکدیگر آن را به عنوان میراث فرهنگی و معنوی در فهرست سازمان یونسکو ثبت نماییم.

در پایان، لازم می‌دانم از بنیانگذار این بنای زیبا و از تمامی کسانی که در راه حفظ این اثر ارزشمند تلاش کرده‌اند، قدردانی و سپاسگزاری نمایم.

متشکرم

در این مراسم هویک آبراهامیان نخست وزیر ارمنستان نیز گفت: مسجد کبود که حدوداً دو و نیم قرن پیش ساخته شده یکی از بهترین معماریها و میراث فرهنگی می باشد که مورد تحسین بسیاری از مشاهیر ارمنستان بوده است.

وی با اشاره به همکاری‌های ایران ارمنستان برای حفاظت از بناهای تاریخی از جمله مسجد کبود، خاطرنشان کرد: هم اکنون ایران و ارمنستان در حال همکاری برای ثبت این مسجد در یونسکو هستند.

وی از جمهوری اسلامی ایران به خاطر تلاش در راستای حفاظت و مراقبت از میراث فرهنگی و کلیساهای ارامنه در ایران قدردانی کرد.

نخست وزیر ارمنستان ایران را کشوری نمونه برای حفاظت از میراث تاریخی و فرهنگی برشمرد و گفت: مسجد کبود به عنوان یک بنای پر عزمت تاریخی و فرهنگی ضامن دوستی دو ملت و نماد همکاری ایران و ارمنستان است.

مسجد کبود ایروان در قرن 18 هجری توسط حسین قلی خان، خان ارمنستان ساخته شد. این مسجد در دوران قاجار در حالی ساخته شد که ایروان و ارمنستان بخشی از ایران بود.

کتابخانه مسجد کبود ایروان از 8 هزار و پانصد کتاب تاریخی و جغرافیایی و عمومی برخوردار است. در کلاسهای مختلف این مسجد نیز بیش از 2 هزار دانشجو، آموزش های لازم در زمینه زبان فارسی و انگلیسی را فرا می گیرند.