میراث فرهنگی

معاون گردشگری کشور گفت: نمایندگی های اطلاع رسانی گردشگری ایران در خارج از کشور نماینده عام گردشگری هستند و صنوف دیگر در ایران از تلاش های آنها بهره می برند.

به گزارش خبرنگار مهر عصر روز گذشته مجوز ۹ نمایندگی اطلاع رسانی گردشگری به ۸ نفر از فعالان حوزه گردشگری و ایرانی های مقیم ایران در کشورهای خارجی مانند اسپانیا، ایتالیا، سوئیس، مالزی، سنگاپور، چین و دو نماینده در چین اعطا شد.

در قرارداد مربوط به این نمایندگان وظایف آنها در حوزه های اطلاع رسانی، تبیلغات، بازاریابی و سرمایه گذاری به صورت مختصر شرح داده شده بود. در بخش اطلاع رسانی نماینده هایی که صلاحیت آنها برای این کار توسط ارگان هایی مانند وزارت خارجه اطلاعات و غیره تایید شده بود وظایفی از جمله توزیع اقلام اطلاع رسانی گردشگری ایران بین دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی کشور هدف را برعهده گرفته است.

انجام نظرسنجی و نیازسنجی از گردشگران درباره سفر به ایران، ثبت دامنه با عناوین مناسب با پسوند رایج در کشور هدف به عنوان وبگاه اطلاع رسانی نمایندگی و ایجاد پیوند از وبگاه های نمایندگی های اطلاع رسانی در کشورهای هدف در سایت tourismiran.ir و سایر وبگاه های معرفی شده از سوی کانون مدیریت و به روز رسانی اطلاعات وبسایت براساس استاندارد محتوایی ابلاغ شده از سوی کمیته از دیگر وظایف نمایندگی ها در حوزه اطلاع رسانی عنوان شد. همچنین انتشار اطلاعات گردشگری، میراث فرهنگی، هنرهای سنتی و صنایع دستی ایران، درج مقاله، گزارش سفر، خاطرات گردشگران و غیره در مطبوعات کشور هماهنگی انتشار آگهی و تبلیغ سفر به ایران در مطبوعات، رسانه ها و امکانات محیطی، برنامه ریزی و برگزاری نمایشگاه عکس، حضور در جشنواره ها و نمایشگاه های محلی ملی و جهانی، برگزاری نمایشگاه سوغات، غذا، صنایع دستی و نوشیدنی های ایرانی، معرفی فعالان و مراکز صنعت گردشگری، برنامه ریزی و برگزاری تورهای آشناسازی ویژه فعالان بخش رسانه، معرفی و ارائه بسته های مختلف سفر به ایران وظایف این نمایندگی ها در بخش تبلیغات است. در بخش بازاریابی نیز آنها باید بتوانند شبکه بازاریابی و ارائه خدمات سفر به ایران را تشکیل داده و بازار هدف انتظارات گردشگران و نیازها را مطالعه و بررسی کند. همچنین می بایست در بخش سرمایه گذاری، اطلاع رسانی و معرفی بسته های مربوط به فرصت های سرمایه گذاری را انجام داده و به نیازها و انتظارات سرمایه گذاران پاسخ دهند. برای انجام هر یک از این موارد مسئول نمایندگی می تواند از کارشناسان با تجربه هر حوزه به صورت مستقل استفاده کند.

در این مراسم که مجوز این نمایندگی ها به زبان انگلیسی به دستشان داده شد هر یک از نمایندگان حاضر در برنامه به ارائه رزومه کار و فعالیت های خود در خارج از کشور پرداختند.

لاله چگینی نماینده اطلاع رسانی گردشگری ایران در مالزی گفت: همیشه می دیدم که سرزمین ایران در بین کشورهای دیگر مظلوم واقع شده است. مطلع شدم که سازمان میراث فرهنگی تصمیم گرفته که دفاتری داشته باشد تا جاذبه های ایران را بهتر معرفی کند. تجربه نشان داده معرفی ایران در اروپا آسان است چون از قدیم اروپایی ها با ایرانی ها آشنا بوده اند اما آسیایی ها اطلاعاتشان را از رادیو و تلویزیون می گرفتند و درباره ایران اطلاعات کمتری دارند.

در این برنامه که برای نمایندگی اطلاع رسانی گردشگری در خارج از کشور سوالاتی بابت وظایف آنها به وجود آمده بود چگینی در ادامه اظهاراتش گفت: آیا بهتر نبود جلسه توجیهی برای تشریح وظایف ما برگزار می کردید در این باره ایرجی مدیرعامل کانون اتومبیلرانی و جهانگردی اعلام کرد که در قراردادهای شما وظایفتان شرح داده شده و هر زمان که بخواهید می توانید در دفتر بازاریابی صحبت کرده و در جریان امور قرار بگیرید ضمن اینکه پرتال اطلاع رسانی گردشگری در حاشیه نمایشگاه صنعت گردشگری و هتل داری افتتاح شد و از این پس به کانون اتومبیلرانی تحویل دادند قرار است این پرتال به ۹ زبان آماده شود. یکی از درخواست های ما این است که برای بحث معرفی ایران از این سایت نیز استفاده کنید.

محمد محمدی راد نماینده ایران در اسپانیا گفت: من به عنوان رئیس کمیسیون گردشگری مشترک ایران و اسپانیا فعالیت های مختلفی در زمینه گردشگری انجام داده ام. سعی کرده ایم که وظیفه مان را در معرفی فرهنگ غنی کشورمان به خوبی انجام دهیم. پرواز تهران- مادرید با هماهنگی کشور ماهان در حال انجام است و قرار است تا یک شرکت اسپانیایی در ایران هتل بسازد.

نماینده سنگاپور نیز در این برنامه گفت: فکر می کنم با تزریق کمک های ایران برای تبلیغات بیشتر زمینه ورود گردشگران از سنگاپور به ایران بیشتر فراهم شود.

در ادامه این برنامه مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری کشور پس از شنیدن سخنان هر یک از نمایندگان اطلاع رسانی ایران در کشورهای خارجی گفت: کمیته راهبردی نمایندگی های گردشگری ایران در خارج از کشور از ابتدای سال ۹۳ کارش را آغاز کرد. بنابراین برای اعطای این مجوزها از مدت ها پیش برنامه ریزی شده است. شما نماینده عام گردشگری هستید جدا از اینکه چه فعالیتی در شرکت های خود انجام می دهید. همه فعالان صنعت گردشگری نگاهشان به اقدامات و محورهایی است که از طرف شما به عنوان دیده بان های این صنعت انجام می گیرد و آنها بازخورد آن را می بینند. صنوف زیادی در کشور هستند که می توانند از مزیت تلاش های شما بهره مند شوند بنابراین در ایجاد این نمایندگی های نظام تعاملی و ارتباطی دوسویه را طراحی کرده ایم.

معاون گردشگری کشور گفت: ما پیش بینی کرده ایم که حتی در حوزه های دیگر مانند اقیانوسیه نیز بتوانیم نمایندگی های اطلاع رسانی گردشگری داشته باشیم. همه متقاضیان برای ایجاد این نمایندگی ها به صورت داوطلبانه درخواست داده بودند.

وی در پاسخ به سوال یکی از نمایندگی ها درباره اینکه آیا می توان تاثیر نادرست رسانه های خارجی را درباره ایران را تغییر داد یا خیر گفت: طراحی ارائه چهره نامناسب از ایران براساس سفارش است. آنچه ما با آن روبرو هستیم و از شما انتظار می رود این است که این تاثیر را تا جایی که می توانید واقعی نشان دهید. ما به خاطر محدودیت هایی که در زیر ساخت ها داریم نمی توانیم میزبان گردشگران انبوه باشیم.