ایلام

کاوش‌های باستان‌شناسی هیات مشترک ایرانی ایتالیایی در محوطه باستانی «له لار» واقع در استان ایلام به کشف آثار تاریخی مختلف از جمله سفالینه‌ها و اشیای فلزی عصر آهن در ایلام منجر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، لیلی نیاکان سرپرست ایرانی گروه باستان شناسی با اعلام این خبر افزود: این برنامه پژوهشی با هدف نجات بخشی محوطه باستانی و روند شناخت دوره‌های سکونتی با کاوش در له لار مرکزی آغاز شد.

وی با اشاره به استفاده از روش ارکئوفیزیک برای کاوش‌های باستان شناسی در منطقه سیمره برای نخستین‌بار، افزود: بررسی ژئوفیزیک منطقه توسط هیات ایرانی به سرپرستی کوروش محمدخانی و سروش محمدخانی انجام شد.

به گفته نیاکان شروع کاوش با توجه به بهره گیری از نتایج ژئوفیزیک در 5 کارگاه به انجام رسید که هنوز ادامه دارد و آثار به دست آمده نتایج جالب توجهی به همراه داشته اند.

این باستان‌شناس گفت: از جمله می‌توان به سفالینه‌ها، اشیا یافته شده و یافته‌های از بقایای معماری آشکار شده که با پلانی منظم شامل فضاهای به صورت اتاق، انبار، محل پخت و پز،توسط دیوارهای سنگ چین با مصالح سنگ های رودخانه ای با ابعاد متوسط و کوچک با ملاط گل و گچ ساخته شده اشاره کرد.

او افزود: بر روی برخی از دیوارهای داخلی فضاهای ذکر شده هنوز بقایای از لایه‌های گچ که نشانگر پوشش دیوارها بود به دست آمد.

به گفته نیاکان وجود اجاق و تنورهای متعدد همراه با سنگ آسیاب‌ها، هاون‌ها، کوبنده‌ها و دیگر آثار بدست آمده نشانگر فعالیت‌های روزمره و معیشتی در دوره های مختلف تاریخی در این محوطه باستانی بوده است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در ادامه افزود: از سوی دیگر میتوان به تعداد بسیاری از سازه های حرارتی که به صورت تنور، اجاق و کوره در کاوش در کارگاه‌های مختلف به دست آمده اشاره کرد به طوریکه در برخی از کارگاه های ذکرشده نیز قطعاتی از جوش کوره‌ها که نشانگر صنعتی بودن این محوطه باستانی نیز بود به دست آمده است.

وی افزود:با توجه به تاریخ گذاری سفالینه‌ها و دیگر آثار یافت شده به نظر میرسد بخشی از محوطه باستانی له لار میتوانسته یکی از مراکز صنعتی و اقتصادی فعال در امر بازرگانی در اواخر دوران ساسانی به صدر اسلام باشد.

نیاکان گفت: کاوش بخش کهن‌تر این محوطه باستانی مربوط به عصر آهن است، وجود سفالینه‌ها و اشیای فلزی یافت شده به همراه ساختارهای معماری با پلانی منظم، می‌تواند بیانگر دورهایی از شکل‌گیری این استقرار و فرهنگشان در این بخش از حوزه فرهنگی زاگرس و در این محدوده جغرافیایی باشد.

این باستان شناس افزود: ادامه کاوش‌ها و مطالعات بر روی مواد فرهنگی به دست آمده در این فصل می‌تواند با توجه به موقعیت طبیعی و جغرافیایی در این محوطه و زیست بوم آن با شیوه های معیشتی و اقتصادی ساکنان این بخش از زاگرس درک روشنتری را ازتاریخ منطقه سیمره بازگو کند.

بنا به این گزارش سرپرستی هیات ایتالیایی از دانشگاه ناپل در کاوش های باستان شناسی له لار را پروفسور جنیتو برعهده دارد.