مسعود سلطانی‌فر

سند برنامه اجرایی همکاری‌های گردشگری ایران و عراق طی مراسمی به امضای مسئولان گردشگری دو کشور رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر، در جریان برگزاری «اجلاس کمیسیون عالی همکاری‌های ج. ا.ایران و عراق» که روز ۲۷ بهمن به ریاست مشترک اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور و العبادی نخست وزیر عراق و با حضور هیات بلندپایه دو کشور در بغداد تشکیل شد، سند برنامه اجرایی همکاریهای گردشگری دو کشور به امضای مسعود سلطانی‌فر معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی و عدیل فهد شرشاب وزیر گردشگری و آثار باستانی عراق رسید.

این سند درچارچوب اجرای توافقات گذشته، توسعه همکاریهای گردشگری و ساماندهی و ارتقا خدمات سفر به گردشگران و زوار عراقی به کشورمان برای یک دوره سه ساله امضا شد.

به همین منظور همکاری‌های دو کشور در بخش تبادل اطلاعات، مشارکت در نمایشگاه‌ها، تسهیل صدور روادید و حمل و نقل، معرفی و همکاری‌های دفاتر خدمات گردشگری دو کشور و ارایه برنامه های جامع سفر برای بازدید از جاذبه های تاریخی، مذهبی و طبیعی دو کشور مورد توافق قرار گرفت و مقرر شد این موضوع با تشکیل کمیته مشترک فنی گردشگری و با حضور دفاتر بخش خصوصی دو طرف اجرا شود.

مسعود سلطانی فر در این مراسم ضمن معرفی و برشمردن مزیتها و استعدادهای ج. ا.ایران در گردشگری مذهبی، تاریخی و طبیعی به اراده و عزم کشورمان بر توسعه و تقویت همکاریهای دوطرف بویژه تکریم و ارتقا خدمات به زوار و گردشگران عراقی تاکید وآمادگی سازمان برای ارایه تجربیات در زمینه های مختلف ازجمله بازسازی و ترمیم بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی عراق را اعلام کرد.

وی با قدردانی از پذیرایی و ارایه خدمات به بیش از یک میلیون زایر ایرانی  در جریان برگزاری مراسم اربعین حسینی سالجاری، اهمیت گسترش همکاریها با همسایگان بویژه دولت و مردم عراق که در چارچوب سیاستهای دولت ج. ا.ایران قرار دارد را مورد تاکید قرار داد و خواستار اجرایی شدن هرچه سریعتر سند برنامه اجرایی گردشگری به منظور تحقق اهداف مشترک دو کشور شد.

وی همچنین آمادگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای برگزاری نمایشگاه اختصاصی از توانمندی‌های گردشگری ایران در عراق و همکاری در بازسازی اماکن تاریخی این کشور را اعلام کرد.

در این ملاقات مقام عراقی با تشکر از اقدامات ج. ا.ایران در تامین امنیت و ارایه خدمات به زوار عراقی، وجود عتبات عالیات در عراق و مرقد امام هشتم(ع) در مشهد را موجبات برکات برای مردم دو کشور دانست.

عدیل فهد شرشاب همچنین امضا سند اجرایی همکاریهای گردشگری دو کشور را گامی بلند و مورد نیاز برای تقویت همکاری‌ها و اجرای توافقات دوطرف دانست و بر تشکیل فوری کمیته فنی مشترک توافق شده تاکید کرد.

وی تسهیل در صدور روادید، ایجاد دفاتر مشترک در پایانه های مرزی و تاسیس مراکز گردشگری مشترک را از زمینه های مورد انتظار برای اجرایی شدن همکاریهای مشترک میان دو کشور دانست و با اشاره به وجود زمینه های متعدد جاذبه های تاریخی و طبیعی در عراق خواستار تنوع بخشیدن به همکاریهای گردشگری ایران و عراق شد.

وزیر گردشگری و آثار باستانی عراق با اشاره به وجود آثار و ابنیه متعدد تاریخی و باستانی در عراق، توسعه همکاریها در این زمینه را نیز جزو برنامه های همکاری دو کشور اعلام کرد.