تخت‌جمشید

با انجام نشدن تعهدات بخش خصوصی درباره‌ی هتل آپادانا و تخلفات آن از برخی مقررات قانونی و تعهدات قراردادی و امتناع از پرداخت اجاره‌بها در مدت قرارداد، مزایده‌ی این هتل لغو و بار دیگر هتل آپادانا در نزدیکی تخت جمشید به صندوق احیا تحویل داده شد.

به گزارش ایسنا، به دنبال انجام ندادن تعهدات بخش خصوصی نسبت به قرارداد هتل آپادانا در تخت‌جمشید، صندوق احیا اردیبهشت ماه سال گذشته نسبت به طرح دعوی از این بخش، مبنی بر خلع ید و مطالبه‌ی اجاره‌بها از بهره‌بردار اقدام کرد.

احسان ایروانی، مدیر عامل صندوق احیا در این زمینه اظهارکرد: نداشتن دقت لازم در واگذاری اماکن تاریخی، شرایط غیرقابل جبرانی برای این اماکن و صرفه و صلاح دولت بوجود می‌آورد که با اهداف حفاظت و احیای این اماکن و بهره‌برداری شایسته آن مغایر و متناقض است.

او با برآورد هزینه‌های تحمیلی دوره‌ی پلمپ بودن و بلا استفاده بودن مجموعه‌ی هتل آپادانا و آسیب‌دیدگی کالبدی و تأسیسات و زیان بهره‎برداری نکردن از آن، این مبلغ را به صورت تخمینی حدود 600 میلیون تومان برآورد کرد و ادامه داد: این در حالی است که کل حکم صادر شده در رابطه با امور معوقه و خسارت نزدیک به 350 میلیون تومان است.

وی با تاکید بر این‌که مجموعه هتل آپادانای تخت‌جمشید یک مجموعه‌ی اقامتی عادی نیست و با توجه به قرارگرفتن آن در مجاورت محوطه‌ی جهانی تخت‌جمشید که کیفیت بهره‌برداری از آن باید با شأن این محوطه‌ی جهانی نسبت مستقیم داشته باشد، اظهار کرد: اعتراضات زیادی در زمان بهره‌برداری و بلا استفاده بودن این هتل به به مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید از سوی گردشگران ارائه شده است.

او افزود: پس از طرح دعوی در شعبه‌ی سوم دادگاه عمومی (حقوقی دادگستری شهرستان مرودشت) رئیس این دادگاه پس از بررسی‌های تفصیلی با استناد به مواد 10 و 209 قانون مدنی و مواد 198- 250- 258- 260 و 515-519-532 قانون آیین دادرسی مدنی، حکم بر محکومیت بخش خصوصی که هتل آپادانا در بهره‌برداری آن بود، داد تا بر آن اساس پرداخت اجاره‌های معوقه و همچنین پرداخت هزینه دادرسی، حق‌الوکاله و خسارت تاخیر تادیه از 25خرداد امسال صادر شد، درنهایت نیز به تحویل هتل آپادانا به صندوق احیا منجر شد.

بر اساس این گزارش، مجموعه هتل آپادانا در تخت جمشید با شرایط و چارچوب‌های دقیق به مزایده عمومی گذاشته شده است و تا هفته‌ی اول دی ماه برای آن تعیین تکلیف شده و پیش‌بینی می‌شود آن برای نوروز سال آینده، بار دیگر راه‌اندازی شود.