خانه تاریخی قوام‌الدوله

تزئینات خانه تاریخی قوام الدوله به علت ساخت و ساز در پشت بنای ضلع شرقی آن در معرض آسیب قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، خانه قوام‌الدوله (وثوق) که در محله سرچشمه واقع شده و به‌ عنوان دفتر ایکوموس ایران از آن استفاده می‌شود، در معرض خطر آسیب‌دیدگی تزئینات قرار گرفته است.

از مدت‌ها پیش لرزه‌های شدیدی در اثر عملیات عمرانی و حفاری در ضلع شرقی (واقع در حریم بلافصل بنا) در حال انجام است و به‌رغم پیگیرهای اعضای ایکوموس ایران که همگی از متخصصان حوزه مرمت آثار تاریخی محسوب می‌شوند، متأسفانه هیچ‌گونه رسیدگی به این مسئله صورت نگرفته است.

این پیگیری‌ها از طرق مختلف و با اعلام به اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، شهرداری منطقه و شهرداری بافت تاریخی بوده است، اما هیچ‌کدام از این نهادها عملاً اقدام مؤثری برای متوقف ساختن لرزه‌های مخرب ناشی از عملیات ساختمان شرقی عمارت انجام نداده‌اند. درحالی‌که بر اساس قوانین مصوب ملی در خصوص میراث فرهنگی، چنین اقداماتی در حریم بلافصل اثر بدون هماهنگی با میراث فرهنگی غیرمجاز دانسته می‌شود.

خانه قوام الدوله

در این باره، مهدی حجت، قائم مقام سابق سازمان میراث فرهنگی و رئیس ایکوموس ایران به خبرنگار مهر گفت: چند روز پیش صدای پتک و چکش از پشت دیوار در ضلع شرقی ساختمان وثوق را شنیدیم که گویا درحال تخریب هستند. مالک این بنا به کسی اجازه نمی دهد که این خانه را ببیند. ما بلافاصله به اداره میراث فرهنگی استان تهران خبر دادیم که چنین صداهایی شنیده می شود و این موضوع را با توجه به مجوزی که دارید پیگیری کرده و به داخل خانه بروید و ببینید آسیب وارد شده تا چه حد است. منتظر هستیم تا آنها اقدامی انجام دهند.

وی ادامه داد: خانه وثوق مجموعه ای از چند بنای تاریخی بوده و به نظر نمی آید این بنایی که اکنون در حال تخریبش هستند، ارزش تاریخی داشته باشد. حقیقت این است که هیچ وقت اجازه نمی دهند، از آنجا بازدیدی انجام شود. تا جایی که توانستم از روی پشت بام این خانه را ببینم این طور نیست که مانند خانه وثوق دارای ارزش تاریخی باشد.

حجت گفت: در طول زمان گذشته به واسطه ساخت و ساز انجام شده به مرور کف این ساختمانها بالا آمده و کف ساختمان وثوق نسبت به کف حیاط خانه های اطراف پایین تر است. آنها در حیاط باغچه ای درست کرده‌اند که آن را آبیاری می‌کنند و چون سطح آن بالاتر است آب باغچه به خانه وثوق نفوذ می کند. ما این موضوع را تذکر داده‌ایم ولی این کار به تهدید جدی نیاز دارد و پیگیری می خواهد.

اداره کل میراث فرهنگی استان تهران آن طور که حجت می گوید هنوز هیچ اقدامی برای پیگیری این موضوع انجام نداده است.