همایش گردشگری ادبی

در آستانه روز جهانی راهنمایان گردشگری، نخستین همایش دو روزه گردشگری ادبی غرب کشور توسط تشکل‌های غیردولتی در همدان برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در نخستین روز این همایش 70 نفر از فعالان گردشگری چند استان کشور از جمله ایلام، یزد، اردبیل، تهران، البرز، کرمانشاه، خراسان و گیلان حضور داشتند، با حضور در آرامگاه شاعران بوعلی‌سینا، باباطاهر، عارف قزوینی و مفتون ادای احترام کردند.

یکی از بخش‌های مهم این همایش مراسم رونمایی از کتاب «کلید کوچک جهان» سروده «حسن گوهرپور» شاعر و نویسنده همدانی بود که با استقبال گسترده شاعران، نویسندگان و علاقمندان به شعر و ادبیات مواجه شد.

** حمایت از تشکل‌های غیردولتی

در ابتدای این مراسم مدیرکل دفتر امور جوامع و تشکل‌های غیردولتی سازمان میراث فرهنگی کشور گفت: در روزهای آغازین که وارد کار در مجموعه تشکل‌های غیردولتی شدم، اعتقاد به تغییر و اصلاح قوانین داشتم یعنی اگر ما بخواهیم از تشکل‌های غیردولتی حمایت کنیم که همین کار را هم خواهیم کرد، لازم است چارچوب قانونی این حمایت تعریف درستی داشته باشد. بنابراین نخستین قدم ما برای تشکل‌های غیردولتی دعوت از نمایندگان این تشکل‌ها برای بیان چالش‌ها و معضلات مرتبط با حوزه‌هایشان بود تا بتوانیم آنها را به راهکار تبدیل کنیم و بعد بر اساس آنها احکامی در برنامه ششم تدوین شود تا بتوانیم از تشکل‌های مردم‌نهاد حمایت کنیم.

«ویدا توحدی» افزود: هدف من استفاده از بضاعت تشکل‌های غیردولتی برای توانمندسازی آنهاست تا آنها مانند یک زنجیره به هم وصل و مکمل یکدیگر باشند و نیازهای مختلف‌شان بیان و حل شود.

او ادامه داد: با توجه به شناسایی‌های انجام‌شده تعداد 900 تشکل غیردولتی مرتبط با حوزه‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در کشور فعال هستند، آن هم در شرایطی که در جامعه‌ی ما فعالیت‌های مدنی گستردگی خاص خود را ندارد. در موضوع آموزش و اطلاع‌رسانی سعی در مطالعه بر روی قابلیت‌های تشکل‌های غیردولتی داریم و در این زمینه درگاه اخبار و اطلاعات بین‌المللی ایجاد کرده‌ایم تا به وسیله‌ی آن تشکل‌های غیردولتی کشورمان را به اطلاعات و اخبار تشکل‌های غیردولتی فعال در سراسر دنیا وصل کنیم.

** نقش پررنگ تشکل‌های غیردولتی همدان

وی با تاکید بر اینکه در بحث تسهیل در ارتباط هیچ کوتاهی نمی‌کنیم و از همه کسانی که طرح یا برنامه خاصی دارند تقاضا داریم آن را با ما در میان بگذارند، افزود: من با تمام قوت آنها را پیگیری می‌کنم. قصد داریم در ارتباط با اتفاقاتی که در حوزه‌های سه‌گانه در حال رخ دادن است، اطلاع‌رسانی خوبی داشته باشیم تا تشکل‌های غیردولتی نیز بتوانند در آنها حضور داشته باشند.

توحدی گفت: استان همدان با توجه به قابلیت‌های تاریخی که دارد، 17 تشکل فعال در این حوزه‌ها دارد که تأثیر سازمان میراث فرهنگی و مجموعه استانداری این استان را نشان می‌دهد.

وی برگزاری همایش روز همدان توسط تشکل‌های غیردولتی با توجه به گزارش منتشر شده از آن و نشست کارگروه تخصصی تشکل‌های غیردولتی را از جمله برنامه‌های خاص برگزار شده در همدان دانست و اضافه کرد: حضور فعال تشکل‌ها در کارگروه‌های تخصصی، دفتر امور مجامع، حضور و همکاری فعال نمایندگان تشکل‌ها در تهیه و تدوین پیش‌نویس لایحه سازمان‌های غیردولتی که اخیرا توسط هیأت دولت به تصویب رسید و حضور در نشست‌های حاشیه‌ای همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری و حضور فعال در نشست‌های سالیانه تشکل‌های غیردولتی نیز از برنامه‌هایی است که برگزاری آن در همدان بسیار قابل توجه است.

توحدی تأکید کرد: همراهی و حضور گرم تشکل‌های غیردولتی باعث قوت و انگیزه ما برای ادامه کار می‌شود. امیدواریم با توجه به نامگذاری سال 93 بتوانیم با کمک این تشکل‌ها بحران تک‌محصولی را از کشورمان دور کنیم.

** غفلت از ظرفیت‌های گردشگری همدان

در ادامه دبیر اجرایی این همایش به سخنرانی پرداخت و گفت: این همایش بهانه‌ای برای شناسایی هرچند اندک ظرفیت‌های گردشگری ادبی همدان بود و ما در این همایش تلاش کردیم مواردی را برای آغاز کار مطرح کنیم و چه بهتر که رویدادی را با این کار پیوند دهیم که خالق آن یعنی «حسن گوهرپور» خود از فعالان تشکل‌های غیردولتی همدان در طول سال‌های مختلف بوده است.

«حسین زندی» با تاکید بر مورد غفلت قرار گرفتن ظرفیت‌های گردشگری همدان اظهار کرد: برای مثال نخستین رمان تاریخی کشور ما در همدان و توسط «شیخ موسی نثری» نوشته شده، اما ما هیچگاه او را نشناخته‌ایم. یا اماکنی مانند عمارت «بدیع‌الحکما» در همدان وجود دارند که ثبت میراث فرهنگی شده که رویدادهای ادبی این شهر در آنها شکل گرفته و افرادی مانند عارف قزوینی، سپنتا و تاگور شاعر هندی به آن رفت‌وآمد می‌کرده‌اند، اما متأسفانه خیلی شناخته شده نیست و تلاش چندانی برای حفاظت از آن نشده است.

وی افزود: خوشبختانه رویکرد مدیرکل اداره‌ میراث فرهنگی استان به این مسائل مثبت است و ما امیدواریم بتوانیم در زمینه گردشگری ادبی حرفی برای گفتن داشته باشیم و به این موضوع توجه بیشتری بکنیم.

در ادامه مراسم زندی با همراهی جمعی از مسئولان از تعدادی از فعالان گردشگری استان و کشور تقدیر کرد.

«حامد شهسواری» و «محمد پیری» از راهنمایان گردشگری همدان، «مریم مقدم» روزنامه‌نگار و فعال گردشگری و «معصومه محمدزاده» دبیر انجمن راهنمایان گردشگری استان کرمانشاه از جمله افرادی بودند که در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفتند.

در این مراسم مستندی از زندگی «حسن گوهرپور» و کلیپی از شاعر بزرگ همدان مرحوم «احمد حیدربیگی» پخش شد و انسیه کریمیان، مریم خاکیان، کاظم سبزی، کمال شفیعی، حسن گوهرپور، نیکو سیاهکوهی، زهره بهنام‌خو، سروش مقدم، مریم بهمرام، پیمان سرمست و … به شعرخوانی پرداختند.

** «کلید کوچک جهان» کتابی با مضامین حکمت و عرفان

«علیرضا بهرامی» روزنامه‌نگار، مستندساز و شاعر که مهمان ویژه این مراسم نیز بود، گفت: وقتی به سفر می‌روم از خودم می‌پرسم من اینجا چه می‌کنم و حالا این سوال را در این مراسم از خودم می‌کنم. در طول سالیان گذشته نام‌های زیادی از همدان برای ما آشنا بوده است که شاید سرنوشت خیلی از آنها را نمی‌دانم. اما افتخار آشنایی با حسن گوهرپور را داشته‌ام و با او دوستی طولانی دارم.

وی توضیح داد: برای من نتیجه دوبار خوانش کتاب «کلید کوچک جهان» پاسخ به سوال‌های هستی‌گرایانه‌ای است که همیشه از خودمان می‌کنیم. این مجموعه از نام و شکل و طراحی‌های صورت‌گرفته تا محتوی آن بیشتر در حوزه عرفان و حکمت وارد شده است. فکر می‌کنم این کتاب به عنوان یک گنج خواستنی و قابل دستیابی است.

براساس این گزارش، در دومین روز همایش نیز مهمانان علاوه بر همدانگردی به دیدن آثار تاریخی و مذهبی همدان رفتند. در این روز دبیرخانه موقت هماهنگی گروه کاری سازمان‌های غیردولتی حامی گردشگری پایدار نیز افتتاح شد.

برگزاری کارگاه آموزشی با موضوع گردشگری ادبی در خانه تشکل‌های غیردولتی سازمان میراث فرهنگی از دیگر برنامه‌های این همایش دو روزه بود. به علاوه نمایندگان سه استان همدان، تهران و البرز به شاهنامه‌خوانی (داستان سیاوش) پرداختند و برنامه نمایشنامه‌خوانی «مرگ یزدگرد» نوشته «بهرام بیضایی» نیز توسط گروه همدانی به اجرا درآمد.