نمایش قرآن
چهارده جلد قرآن کریم که برخی از آنها منسوب به ائمه اطهار و برخی متعلق به زنان قاجار است به همراه یک قرآن با خط غبار به مناسبت ماه مبارک رمضان، برای اولین بار از مخزن کاخ گلستان بیرون آمده و به نمایش گذاشته شد.

نسرین مرجانی، امین اموال گنجینه نسخ خطی کاخ گلستان به خبرنگار مهر گفت: در میان این 14 قرآن، سه قرآن مربوط به مریم بانو، خورشید کلا، و ام‌ سلمه از بانوان قاجار است و یکی از این قرآن ها نیز بازوبند کوچک هشت ضلعی است که جزو نوادر به حساب می آید و توسط خانواده های قاجار استفاده می شد.

مرجانی افزود: امسال سعی کردیم قرآن های منسوخ در گنجینه های خطی را به نمایش بگذاریم، مانند قرآن منسوب به حضرت علی(ع)، امام حسن(ع)، امام حسین(ع)، امام علی النقی(ع)، امام سجاد(ع) و امام جعفر صادق(ع).

امین اموال گنجینه نسخ خطی کاخ گلستان درباره منسوب شدن این قرآن ها به ائمه معصومین(ع) بیان کرد: رئیس کتابخانه کراچی در پاکستان مسلط بر خط کوفی است. او به ما اعلام کرد که این خط همانند خطی است که از بقایای قرآن‌های بجا مانده از ادوار گذشته بوده است و تشخیص داده که همانند خط امام حسین(ع) بوده است حتی در انتهای یکی از این قرآن ها مهر گردی وجود دارد که در آن نوشته «کتبت حسین بن علی». نوع خط و نوع پوست برای کتابت قرآن نشان می دهد که این قرآن متعلق به حسین بن علی(ع) بوده است. با این حال قرار است کتاب قرآن به خط نسخ نیز نوشته شده و در کنار این کتاب قرار بگیرد تا آنهایی که نمی توانند خط کوفی را بخوانند مشابه آن را با خط نسخ ببینند.

وی ادامه داد: چند جلد قرآنی نیز در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته دو تا از جلدها مربوط به قرن سوم و چهارم هجری قمری و مابقی کتب مربوط به دوره قاجار است یک کتاب قرآن نیز به خط احمد نیریزی به نمایش گذاشته شد. در کنار همه این کتابها قرآنی با خط غبار که بسیار ریز نوشته شده، قابل توجه است. این کتاب متعلق به خوشنویسی به نام سیدعلی بوده است.