باستان‌شناسان

گروهی از باستان‌شناسان موفق به کشف آثار سکونت انسان‌های عصر یخبندان در ارتفاع 4500 متری کوهستان‌های «آند» در پرو شدند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، در مقاله‌ای که اخیرا در مجله «علم» به چاپ رسیده، عنوان شده است که انسان‌ها 900 سال پیش از آنچه تاکنون تصور می‌شد در کوهستان‌های «آند» کشور پرو سکنی گزیدند.

محققان آمریکایی، کانادایی و آلمانی با بررسی داده‌هایی که یک گروه باستان‌شناس جمع‌آوری کردند، به این نتیجه رسیدند که انسان‌ها در عصر یخبندان یعنی بیش از 12 هزار سال پیش در ارتفاع 4500 متری بالای سطح دریا در فضای خالی از درختان برای مدتی زندگی می‌کرده‌اند.

به گزارش اینترنشنال بیزنس تایمز، «سونیا زاریلو»، از اعضای تیم باستان‌شناسی این پروژه گفت: نمی‌دانیم آیا سکونت انسان‌ها در این منطقه به یک سال می‌رسیده یا نه، اما شک داریم تنها برای شکار چند روزی به آنجا رفته و بازگشته باشند. امکان وجود خانواده‌های در این کوهستان نیز وجود دارد زیرا ما آثار باقی مانده از مجموعه‌ای از فعالیت‌ها را مشاهده کرده‌ایم.

پژوهشگران هنوز نمی‌دانند انسان‌های آن دوره خود را به تدریج با شرایط آب و هوایی «آند» وفق دادند و یا تفاوت‌های ژنتیکی همچون ظرفیت بالای ریه‌ها، سوخت و ساز بیشتر بدن و درصد بالاتر هموگلوبین در خون موجب شده بتوانند در ارتفاع 4500 متری این کوهستان‌ها اقامت کند.