گردشگری

نشست مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با رییس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی موانع توسعه صنعت گردشگری استان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایسنا – منطقه گیلان، در این نشست جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک هفته بسیج اظهار کرد: بسیج از ابتدای شکل گیری در عرصه دفاع از نظام اسلامی و ارزش ها نقش تاثیرگذار و تعیین کننده داشته و امروز نیز شاهد حضور همه جانبه این شجره طیبه در تمام عرصه ها هستیم.

نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: گردشگری اصولا بین دستگاهی است و سایر دستگاه ها از جمله حمل و نقل هوایی، زمینی، ریلی، راه، خدمات شهری و… نقش تاثیرگذاری در توسعه گردشگری دارند و سیاست گذاری اصلی این رویکردها توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام می گیرد.

وی با اشاره به جلسه پیش روی فراکسیون گردشگری با ریاست مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه در سال های گذشته با توجه به شرایط حاکم بر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شاهد شرایط خوبی در این صنعت نبودیم.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: صنعت گردشگری در سه دهه اخیر دچار سیاست زدگی شده است و مدیران ارشد این سازمان نتوانستند از این ظرفیت عظیم جهت توسعه پایدار بهره لازم را ببرند.

کوچکی نژاد افزود: با جدیت و تشکیل جلسات منظم با جامعه دانشگاهی و متولیان این صنعت، به دنبال آن هستیم که در برنامه ششم توسعه با تصویب قوانین مناسب جهت تامین منابع مالی گام های موثری به منظور ایجاد اشتغال و درآمد پایدار برداریم.

در ادامه این جلسه، رضا علیزاده مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان، به تعدد جاذبه های گردشگری استان و نقش آن در جذب توریست و سرمایه گذار اشاره کرد.

وی با اشاره به مشکلات موجود درحوزه سرمایه گذاری افزود: در حال تدوین پکیج های سرمایه گذاری مناسب و تعیین نقاط هدف جهت ترغیب ورود سرمایه گذار به استان هستیم که بهترین شیوه جهت برون رفت از وضع کنونی جذب سرمایه گذار و تزریق منابع مالی به استان است.

علیزاده با اشاره به نرخ بالای سود تسهیلات بانکی برای هنرمندان صنایع دستی افزود: حل مشکلات بیمه شدگان صنایع دستی به منظور حمایت و افزایش تولید ارز از اولویت های این اداره کل است که تنها با تعامل همه جانبه مشکلات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان حل می شود.

وی اعمال تعرفه ای تحت عنوان عوارض محلی از سوی شهرداری رشت را از مشکلات مهم جامعه هتل داران استان گیلان دانست و خواستار پیگیری و رفع این مشکل توسط نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی شد.

وی افزود:‌ اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در سالهای اخیر با مشکلات مالی و کمبود نیروی انسانی مواجه بوده که در سال گذشته با پیگیری انجام شده از معاونت برنامه ریزی و راهبردی ریاست جمهوری، در بخش ساماندهی نیروی انسانی مجوزهای لازم اخذ شد.

در پایان معاونین اداره کل به بیان گزارش عملکرد و مشکلات موجود در حوزه های تخصصی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و بحث و تبادل نظر پرداختند.