محمدعلی یعقوبیان

شهردار شهر نمونه گردشگری بسطام گفت: چهارمین جشنواره زردآلو ۲۹ و ۳۰ تیر ماه در شهر نمونه گردشگری بسطام برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی شهرداری و شورای اسلامی شهر نمونه گردشگری بسطام، محمدعلی یعقوبیان با اشاره به اینکه جمعی از هنرمندان کشور در این جشنواره دو روزه حضور می یابند؛ افزود: چهارمین جشنواره زردآلوی بسطام در روزهای ۲۹ و ۳۰ تیرماه از ساعت ۲۱ تا ۲۳ با اجرای برنامه‌های شاد و متنوع میزبان گردشگران در بوستان شهید مطهری است. این جشنواره گردشگری از شبکه شما نیز پخش می‌شود.

وی با بیان اینکه هدف از برپایی این جشنواره معرفی بیش از پیش جاذبه‌های گردشگری این باغ شهر تاریخی و آشنایی مردم با این منطقه به عنوان یکی از قطب‌های تولید زردآلو در کشور  است، بیان کرد: آشنایی بیشتر گردشگران با جاذبه‌های تاریخی، مذهبی، عرفانی و طبیعی و معرفی این منطقه به عنوان یکی از قطب‌های تولید گونه‌های مختلف و مرغوب زردآلو در کشور و جذب سرمایه‌گذار برای ورود به حوزه تولید و صادرات محصولات فرآوری شده آن همچون برگه و قیسی از مهم ترین اهداف برگزاری این جشنواره است.

یعقوبیان به برپایی نمایشگاه اختصاصی این جشنواره نیز اشاره کرد و اظهار داشت: باغ داران تولیدکننده زردآلو در این نمایشگاه حضور داشته و به‌صورت مستقیم این محصول را عرضه می‌کنند.

وی ادامه داد: علاوه‌بر عرضه زردآلو، فرآورده‌های طبیعی آن همانند برگه، قیسی، پسته بسطامی، مارمالات، کمپوت، رب چغاله، لواشک و آش محلی این میوه نیز ارایه می‌شود. در بخش دیگری از این نمایشگاه، ماشین آلات کشاورزی و باغ داری به نمایش گذارده می‌شود.

وی حضور هنرمندان صنعتگر و عرضه سوغات و صنایع دستی منطقه، پخت نان سنتی و… را از دیگر بخش‌های این نمایشگاه عنوان کرد.

شهردار بسطام تصریح کرد: این نمایشگاه از ۲۷ تا ۳۱ تیرماه در بوستان شهید مطهری برپا می‌شود و علاقمندان می‌توانند از بخش های مختلف و متنوع این جشنواره دیدن کنند. این جشنواره به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر نمونه گردشگری بسطام و با مشارکت فرمانداری شهرستان شاهرود، بخشداری بسطام، اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان برگزار می‌شود.

شهر نمونه گردشگری بسطام در استان سمنان و شش کیلومتری شمال شاهرود واقع شده است که از غرب به رشته کوه‌های البرز و از شرق به منطقه میامی و دشت کویر و از شمال و شمال غرب به استان گلستان مرتبط  است.

این شهر از یک طرف به سبب مجاورت با کوه شاهوار(یکی از رشته کوه های شرقی البرز) دارای زمستان های سرد و طولانی و از سویی دیگربه دلیل هم جواری با کویر دارای آب و هوای معتدل و مرطوب کوهپایه ای است و به جرأت می توان گفت یکی از خوش آب و هواترین نقاط کشور است. از این رو در این شهر انواع میوه های آبدار مانند گیلاس، آلبالو، انواع هلو و شلیل، سیب، انگور و… و نیز محصولات صیفی با طعم و کیفیت بسیار مطلوب و منحصر به فرد تولید می‌شود. زردآلوی بسطام از لحاظ مزه و طعم با سایر ارقام مشابه‌اش درکشور تمایز دارد.

شهر تاریخی بسطام دارای آثار مذهبی و تاریخی بسیاری است که از آن جمله می توان به: بارگاه مطهر امام زاده محمد(ع) فرزند حضرت امام جعفرصادق(ع)، آرامگاه سلطان العارفین ابویزید طیفوربن عیسی بن سروشان مشهور به بایزید بسطامی، برج کاشانه، مسجد اول و دوم بایزید، مسجد جامع، تپه باستانی سنگ چخماق، دالان و ایوان الجایتو، مسجد ایلخانی، آرامگاه گمنام، گنبد غازان خان و موزه عرفان شرق، ایوان جنوبی، رواق، منار سلجوقی، آرامگاه آل کرت، مدرسه شاهرخیه، تکیه دولت، یخچال های قدیمی، حمام قاجاریه، حصار تاریخی شهر، آب انبارها و خانه های قدیمی  اشاره کرد که گچ‌بری‌ها و منقش کاری های بناهای یاد شده هر بیننده ای را به تحسین وامی‌دارد.

همچنین درختان چند صد ساله چنار در نقاط مختلف شهر، باغ های زیبا و پهناور، کوچه باغ ها، بوستان های سرآسیاب، شهید مطهری(شهرداری)، ولایت و غیره را می توان از جمله آثار طبیعی این شهر نام برد.

آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی عارف شهیر قرن چهارم و پنجم، جنگل قدیمی و هیرکانی ابر، جنگل اولنگ، پناه گاه حیات وحش خوش ییلاق، منطقه قطری، آبشارهای تنگه داستان، آب استاش و آلوچال، چشمه‌های هفت رنگ و مریم، مجن ماسوله کویر، مناطق تفریحی نکارمن، فرح زاد و امیریه و… بخشی از جاذبه‌های گردشگری منطقه بسطام است.

این شهر در جلسه هیئت وزیران در خردادماه ۱۳۸۶ به استناد ماده هشت قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان شهر نمونه گردشگری معرفی شد. لذا می تواند با توجه به بهره مندی آن از پیشینه تاریخی درخشان، باغستان های متنوع و گسترده و نیز مناظر طبیعی چشم نواز به یکی از مراکز مهم گردشگری بین المللی تبدیل شود.