غذا

جام جم سرا: چهارمین جشنواره «سفره تهرانی، غذای ایرانی» همزمان با شب میلاد رسول اکرم(ص) به منظور ترویج فرهنگ غذایی ایرانی و پرهیز از مصرف غذاهای فست‌فود در برج میلاد برگزار می‌شود.

مهدی وحیدی، دبیر اجرایی چهارمین جشنواره غذایی «سفره تهرانی، غذای ایرانی» گفت: این چهارمین جشنواره غذایی است که سعی می‌شود در بناهای تاریخی و گردشگری تهران برگزار شود تا پیوندی میان جاذبه‌های گردشگری ایجاد شود، همان طور که جشنواره‌های قبلی در «باغ موزه قصر» و «خانه تاریخ کاظمی» برپا شدند.

او با بیان این‌که حضور تمام اقوام و فرهنگ‌های ایرانی در پایتخت سبب شده است سفره تهرانی‌ها عطر و طعمی متفاوت در مقایسه با سایر استان‌های کشور داشته باشد و همین تنوع غذایی در سفره تهرانی‌ها ایده‌ای برای نام‌گذاری جشنواره بود، اظهار کرد: فرهنگ غذایی و سبک پذیرایی ایرانی می‌تواند جاذبه‌ای برای سفر گردشگران خارجی باشد، اما گردشگری غذایی با وجود تنوع وسیع در ایران نتوانسته است این طیف از گردشگران علاقمند را به خود جلب کند.

این کارشناس گردشگری ادامه داد: محدودیت غذاهای محلی و اصیل ایرانی در منوی رستوران‌های سنتی و بین جاده‌ای سبب شده گردشگران خارجی و داخلی بیشتر با یک فهرست ثابت از غذاها مواجه شوند که این موضوع در انتهای سفر برای گردشگران بی‌میلی غذایی را به همراه دارد، در صورتی‌که در ایران تنوع غذایی بالایی وجود دارد و یک گردشگر می‌تواند در شهرهای شمالی غذایی بخورد که در جنوب نیست و در جنوب با سفره‌ای مواجه شود که در سایر استان‌ها نیست.

وحیدی اضافه کرد: گردشگران برای تجربه کردن و مشاهده‌ تازه‌ها، سفر می‌کنند و طبیعتاً دوست دارند در هنگام سفر از تنوع غذایی بهره‌مند شوند. اساساً یکی از جاذبه‌های سفر برای گردشگران، آشنایی با غذاهای مختلف ملل و چشیدن طعم‌های متنوعی است که شاید هیچ‌گاه در عمرشان تکرار نشود.

چهارمین جشنواره «سفره تهرانی، غذای ایرانی» توسط دانشجویان قنادی و آشپزی مرکز علمی کاربردی واحد 37 و با مشارکت برج میلاد تهران، اداره فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد استان تهران، از ساعت 16 تا 21 روز پنج‌شنبه 18 دی‌ماه در طبقه B1 برج میلاد برگزار می‌شود و حضور برای عموم مردم آزاد است. تمام منافع این جشنواره غذایی هم به کودکان مبتلا به بیماری «استومی» اهدا خواهد شد.