موزه

نخستین گردهمایی سینمای مستند و باستان‌شناسی با تلاش مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، موزه ملی ایران و پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی از ۱۵ تا ۱۷ دی‌ماه در تالار اجتماعات موزه ملی ایران برگزار می‌شود.

مهناز گرجی، رئیس‌کل موزه ملی ایران به خبرنگار مهر گفت: موزه ملی ایران در طول بیش از نیم قرن با حمایت از فیلم‌سازان در خلق آثار ماندگاری مشارکت داشته که موضوع اصلی آنها آثار مهم این موزه بوده است. از جمله این مستندهای موفق می‌توان به «جام حسنلو» و «تپه‌های مارلیک» اشاره کرد که در دهه ۱۳۴۰ توسط محمد اصلانی و ابراهیم گلستان ساخته شده‌اند و در گردهمایی «سینمای مستد و باستانشناسی» در این هفته به نمایش درمی‌آیند.

عضو هیئت‌علمی گردهمایی سینمای مستند و باستان شناسی، گفت: «جام حسنلو» در موزه ملی اخیراً توسط آقای اصلانی و همکاران وی دوباره فیلم‌برداری شد. با توجه به مفقود شدن نگاتیو اصلی این فیلم که ابتدا در سال ۱۳۴۶ ساخته شد و همچنین وجود فناوری‌های جدید دیجیتال و لنزهای مدرن، ساخت مجدد مستند «جام حسنلو» در برنامه موزه ملی قرار گرفت که در پاییز سال جاری انجام شد. این جام در واقع پس از حدود نیم قرن مجدداً فیلم‌برداری شد که در اختتامیه همایش به طور ویژه به نمایش در می‌آید.

رئیس موزه ملی ایران تأکید کرد که موزه ملی با توجه به مجموعه‌های بسیار ارزشمندی از فرهنگ‌های کهن ایران دارای توان بالایی از لحاظ تولید فیلم‌های مستند با محور آثار موزه ای است.