​باستان شناسان در اردن ابزار و سلاح‌‌های سنگی به قدمت ۴۵ هزار سال کشف کردند که به میزان مهارت‌های فنی تخصصی کارگران و اجتماعات انسانی عهد پارینه سنگی اشاره دارد.

ابزار

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی‌میل باستان‌شناسان این ابزار و سلاح‌های سنگی را که متعلق به دوره پارینه سنگی قدیم است از اعماق یک غار در اردن کشف کردند و بر این باورند که تولید این ابزار و سلاح‌ها در سطح گسترده‌ای صورت می‌گرفته است.

به اعتقاد این گروه باستان‌شناسی سلاح‌های سنگی کشف شده در این غار نشانه‌ای از اولین انقلاب‌های صنعتی در جامعه بشری است.

به گفته ارون استاز سخنگوی این تیم باستان‌شناسی ابزارها و سلاح‌های کشف شده متعلق به پارینه سنگی قدیم است که در شرق اردن کشف شده است.

ابزار سنگی کشف شده در اردن

وی می‌گوید: یافته‌های ما نشان می‌دهد که این ابزار قدمتی بین ۴۲ تا ۴۴ هزار سال دارند و در تعداد وسیع ساخته می‌شده است. تکنیک‌های استفاده شده برای ساختن تیغه،  بدنه و قطعات ریز این سلاح‌ها در جامعه در حال ظهور و ساختارهای اجتماعی آن دوران قابل تامل است.

بر اساس اظهارات تیم باستان‌شناسی این ابزار و سلاح‌ها برای جمع‌آوری هیزم، جمع آوری گیاه خوراکی و دارویی، بیرون آوردن اشیاء از زمین و شکار مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

به گفته استاز این ابزار در غاری به عمق ۳ و عرض ۲ متر کشف شده که با پوشش گیاهی منطقه شرق اردن استتار شده است. بر اساس یافته‌هایی که در این منطقه صورت گرفته در نزدیکی این غار چندین خانواده در کنار یکدیگر زندگی می‌کردند.

علاوه بر این در نزدیکی این غار، سنگ چخماخ، آتشکده‌ایی کوچک برای طبخ غذا و بقایای استخوان حیوانات که به نظر می‌رسد خوراک این خانواده‌ها بوده نیز کشف شده است.