رئیس شورای علمی دین پژوهان کشور گفت: بسترهای ارزشمندی در انتقال فرهنگ و تمدن اسلامی در گردشگری معنوی نهفته است که باید آن را شناخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایسنا منطقه قم، محمد جواد صاحبی روز پنجشنبه در پیش نشست نخستین کنفرانس بین المللی گردشگری و معنویت در دبیر خانه دین پژوهان در قم، با اشاره به اهمیت گردشگری معنوی گفت: در این نوع گردشگری انتقال فرهنگ بر اساس فکر و تمدن اسلامی دارای اهمیت بالایی است.

رئیس شورای علمی دین پژوهان افزود: واکاوی آثار گردشگری معنوی جایگاه مهمی دارد در این عرصه دانشجویان، پژوهشگران، نمایندگان سیاسی و سفیران در انتقال فرهنگ موثرند در واقع این نخبگان می توانند به انتقال فرهنگ و تمدن و فکر در گردشگری بپردازند.

صاحبی عنوان کرد: قم دارای ظرفیت‎های ارزشمندی در گردشگری معنوی است. در این باره کتابی پیرامون قم از نگاه گردشگران یکی از آثار من است که در این اثر به ارزیابی دقیق جایگاه گردشگری معنوی پرداخته شده است.

وی ادامه داد: یکی از ظرفیت های علمی مهم در گردشگری معنوی، وجود سفرنامه‎ها است که در این اثر نیز به این مهم اشاره شده است.

وی خاطرنشان کرد: نکات خوبی در سفرنامه‌ها از دوران صفوی تا کنون نهفته است و باید از این منابع ارزشمند استفاده کرد و از معانی آن بهره برد.

رئیس شورای علمی دین پژوهان بیان کرد: در برخی از این سفرنامه ها می بینیم افراد خارجی با ورود به کشور ما و حتی در سفر به قم نگاهی نقادانه ای به فرهنگ، تمدن و آئین نامه های مذهبی و دینی داشته اند که می توان حتی معایب و کاستی‎های این آئین نامه ها را از طریق سفرنامه های به نگارش در آمده شناخت.

وی اظهار کرد: نکات مثبتی در این سفرنامه‌ها نیز وجود دارد و نشان می‌دهد در گردشگری‌های خود به نکات ارزشمندی توجه داشته‌اند و حتی گفته‌اند که حرم اهل بیت(ع) پناهگاهی برای مردم بودند و از سراسر جهان به شهرهای مذهبی می آمدند.

صاحبی گفت: بسترهای مناسبی در انتقال فرهنگ و تمدن اسلامی در حوزه گردشگی معنوی نهفته است که باید به آن پرداخت.

وی خاطرنشان کرد: در کنفرانس نیز محورهایی را در فلسفه و دین مورد ارزیابی قرار داده‌ایم که فلسفه رویکرد معنوی به گردشگری و تبیین مولفه های معنوی گردشگری و مطالعات تطبیقی در حوزه فلسفه و دین با رویکرد معنوی به گردشگری و کنکاش پیرامون سیر آفاق و انفس در ادبیات و مفاهیم دینی از آن جمله است.