هتل‌

چالش نمایندگان مجلس با معاونان گردشگری، حقایقی درباره آمار اشغال هتل‌ها، برقراری دوباره تورهای گردشگری ترکیه و ثبت ملی یک گیاه از جمله خبرهای حوزه میراث و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، این هفته تورهای گردشگری ترکیه دوباره برقرار شد این خبر خوشی برای دفاتر خدمات مسافرتی بود. از سوی دیگر معاون گردشگری کشور در دیدار با سفیر ترکیه در ایران از پیگیری خسارت ۸ میلیون یورویی دفاتر خدمات مسافرتی در پی ممنوعیت تورهای گردشگری ترکیه خبر داد.

در این هفته خبرگزاری مهر در گزارشی از وضعیت آمار ارائه شده درباره اشغال هتلها گزارشی را منتشر کرد و به بررسی  این موضوع پرداخت که اگرچه رئیس سازمان میراث فرهنگی و مدیران هتلهای کشور اعلام می کنند که هتلها در ایران بیش از ۷۰ درصد ظرفیت اشغال دارند اما این طور نیست و بیشترین آمار ارائه شده محدود به چند هتل ۵ ستاره در چند شهر توریستی کشور است که تنها در ماههای آبان، مهر، اردیبهشت و خرداد ظرفیت اتاق های آنها به بیش از ۷۰ درصد می رسد.

مهلت دو روزه به تشکل‌های گردشگری برای اعلام نظر درباره برنامه ششم

تشکل‌های گردشگری تا عصر روز ۲۶ مرداد فرصت دارند دیدگاه‌های خود را درباره برنامه ششم توسعه به فراکسیون گردشگری و میراث فرهنگی مجلس ارائه دهند.

 نشست تشکل‌های گرشگری با نمایندگان مجلس شب گذشته ۲۴ مردادماه در هتل باباطاهر تهران، درحالی برگزار شد که نمایندگان مجلس اعلام کردند تشکل‌های گردشگری تنها تا عصر ۲۶ مردادماه فرصت دارند تا نظرات خود درباره لایحه برنامه ششم توسعه را اعلام کنند.

در این برنامه جمشید حمزه‌زاده، رئیس جامعه هتلداران ایران و دبیر تشکل‌های گردشگری در این نشست گفت: به تازگی جلساتی در اتاق تهران و ایران برگزار شده و دوستان ایراداتی را به تشکل‌ها وارد کرده و گفته‌اند که این تشکل‌ها انسجام کامل لازم را ندارند درحالی که از سه سال پیش این انسجام تحت عنوان مجمع تشکل‌های گردشگری وجود داشته و جلساتی را نیز برگزار کرده‌ایم. امروز شاهدیم که هماهنگی بسیار قوی بین تشکل‌ها حاکم است ولی برخی از افراد تفاوت بین NGO و تشکل را نمی‌دانند و باعث بیان این نظرات شده‌اند.

وی ادامه داد: در اتاق بازرگانی ایران و تهران افرادی هستند که تخصص گردشگری ندارند و با وجود اینکه افراد غیرمرتبط با این حوزه هستند اما نظرات غیرتخصصی می‌دهند ما این موضوع را مغایر با اهداف تشکل‌های گردشگری می‌دانیم و به اعتقاد ما ورود اتاق بازرگانی به تشکل‌های گردشگری تحت هر عنوانی منطقی نیست در این ارتباط بیانیه‌ای را نیز تنظیم کرده که به زودی در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهیم.

پس از او، جبار کوچکی‌نژاد رئیس فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی نیز گفت: در هر دوره‌ای که مجلس شکل می‌گیرد طبق قانون همه نماینده‌ها باید در یکی از کمیسیون‌های تخصصی حضور داشته باشند. گردشگری از نظر ما حوزه فرهنگی است و اصولا سیاست‌های بخش گردشگری را تعقیب می‌کند. ما ۱۳ کمیسیون گردشگری تخصصی داریم که کل امورات آن در این کمیسیون‌ها بررسی می‌شود.

دغدغه نماینده مجلس در نشست فعالان گردشگری

در ادامه این نشست، شهاب نادری نائب رئیس فراکسیون گردشگری مجلس گفت: در ماده ۲۴ جز به حوزه میراث فرهنگی به چیز دیگری اشاره نشده است. من همین جا و در حضور معاون گردشگری اعلام می‌کنم که گردشگری در ایران تعطیل است. من بزرگترین دهکده گردشگری را داشتم ولی هنوز نتوانسته‌ام به خاطر سخت گیری‌ها از مرحله سازمان میراث فرهنگی عبور کنم. درحالی که همه می‌گویند که گردشگری از نفت مهمتر است.

وی بیان کرد: در حوزه دولت موضع گیری در گردشگری باید خاص باشد اما از سوی دولت و سازمان مدیریت هیچ بحثی در این باره نشده است. ماده ۵۰ و ۵۱ اشاره مستقیم به ۵ برابر شدن جهانگردان دارد. اما برنامه‌ای برای آن مشخص نشده است. در لایحه تقدیمی نیز دو بند درباره گردشگری و میراث فرهنگی است. آیا واقعا سازمان میراث فرهنگی از مواد و احکام برای توسعه در این حوزه بی‌نیاز است؟ میراث فرهنگی هیچ برنامه‌ای نداده است بزرگترین غار آبی را در کشور داریم که روزی ۴۵ میلیون تومان درآمد دارد این درآمد کجا هزینه می شود. به کدام خزانه رفته است؟

وی با تاکید دوباره بر اینکه گردشگری در ایران تعطیل است خطاب به معاون گردشگری کشور گفت: آیا قوانین از دید سازمان میراث فرهنگی نقص ندارد که شما هیچ برنامه‌ای به دولت ارائه نکرده‌اید؟

نادری گفت: شرکت توسعه گردشگری تمام مناطق گردشگری را در دست گرفته و مشکلات خاصی را نیز ایجاد کرده است. در این باره فیلم و مستندات هم دارم. در ۲۰ سال گذشته بزرگترین طرح گردشگری کشور برای من بوده است. سازمان میراث فرهنگی مدیرانی در استان‌ها دارد که دنبال سیاسی کاری هستند. عوامل عدم موفقیت گردشگری در کشور مالکیت های دولتی و شبه دولتی است.

در پاسخ به این اظهارات رحمانی موحد معاون گردشگری گفت: برنامه ششم توسعه کشور دو پایه دارد یکی احکام و دیگری برنامه است. چیزی که به نماینده‌ها داده شد برنامه است ما مشکل احکام نداریم. احکام قانونی نیاز نبود.

«کرفس» چگونه میراث ملی شد؟

چند روز پیش کمیته ثبت آثار تاریخی و فرهنگی در جلسه خود اقدام به ثبت پرونده کرفس کوهی یا همان کلوس از استان چهارمحال و بختیاری کرد.

پرونده‌ای که ثبت آن جای سوال‌های بسیاری داشت چرا که طی آن یک گیاه در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسید آن هم نه گیاهی از نوع درختان تنومند بلکه یک کرفس کوهی که اتفاقا مخصوص استان چهارمحال و بختیاری بوده و یکی از گران‌ترین گیاهان به شمار می‌آید اما سوال اینجاست که کمیته ثبت آیا قرار است بیشترین فعالیت خود را معطوف به ثبت چنین آثاری کند و یا اولویت باید ثبت آثار دیگر باشد.

گیاهی که حریم دارد

درباره ثبت پرونده «کرفس کوهی» عسگری مدیرکل میراث فرهنگی استان چهارمحال و بختیاری به خبرنگار مهر می‌گوید: این گیاه در مناطق سردسیر رشد می‌کند و نکته جالبش این است که وقتی برف در کوه‌ها می‌نشیند این گیاه در سرمای زیر ۴۰ درجه رشد می‌کند و غنچه آن از میان برف‌ها بیرون می‌آید. ما گیاهی نداریم که بتواند در این سرما رشد کند و اتفاقا طبع آن نیز گرم باشد.

وی ادامه داد: این گیاه حریم دارد چون در منطقه حفاظت شده‌ای از شهرستان کوهرنگ قرار گرفته است.

در دفاع از ثبت این پرونده هادی‌پور معاون میراث فرهنگی چهارمحال و بختیاری نیز به خبرنگار مهر گفت: گیاهی که ارزش معنوی داشته باشد می‌تواند در فهرست میراث طبیعی و ملی قرار گیرد. این گیاه خواص دارویی دارد و کمیاب است و سازمان محیط زیست بحث حفاظت از آن را انجام می‌دهد.

وی درباره اینکه چطور می‌توان یک گیاه را ثبت کرد گفت: همانطور که می‌توان درختان تاریخی را در فهرست میراث طبیعی ثبت کرد، آثار طبیعی که می‌تواند اثر گذار باشد را ثبت می‌کنیم. همچنین کرفس کوهی دارای ارزش کمیابی، خواص دارویی است که حتی در کتاب ابن سینا نیز به وجود این گیاه در استان اشاره شده است.

با وجود این استدلال‌ها اما ثبت یک گیاه در کنار آثاری که در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد و هنوز در فهرست میراث ملی ثبت نیستند موجب شده که بار دیگر کارشناسان میراث فرهنگی نسبت به ثبت غیر ضروری برخی از آثار اعتراض کنند.