سردار بهمن کارگر

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: دفاع مقدس متعلق به همه مردم است و در انحصار کسی نیست.

به گزارش خبرنگار سرویس «فرهنگ‌حماسه» ایسنا، سردار بهمن کارگر در همایش میراث فرهنگی دفاع مقدس در سخنانی خاطر نشان کرد:‌ این همایش در راستای امضای تفاهم‌نامه‌ای که میان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به امضا رسیده است، برگزار شده است. باید بگویم که خیلی از کشورها نداشته‌هایشان را با فیلمسازی و تاریخ‌سازی به داشته تبدیل می‌کنند. به عنوان مثال کشور کره یکی از همین کشورها است که از طریق فیلمسازی افسانه‌هایی را تولید می‌کند.

وی خاطرنشان کرد:‌ دفاع از کشورهای اسلامی در حقیقت دنباله دفاع مقدس است و هنوز دفاع مقدس ادامه دارد. شهدای مدافع حرم نیز نمونه‌ای از این مسئله است. در حقیقت دوران هشت سال دفاع مقدس ابتکار حضرت امام (ره) بود و ایشان نخستین کسی هستند که برای جنگ تحمیلی از عبارت دفاع مقدس استفاده کردند. الگوی مدیریتی امام در انقلاب و دوران دفاع مقدس اکنون برای دیگر کشورها به یک الگو تبدیل شده است.

سردار کارگر با اشاره به اینکه مادامی که مردم پشت نظام و رهبری هستند دشمن نمی‌تواند کاری علیه ما انجام بدهد، توضیح داد: متأسفانه در بیان تجربیات دفاع مقدس‌مان ناموفق بوده‌ایم و در این زمینه بسیار عقب‌ماندگی داریم. جا دارد که در این همایش از سازمان میراث فرهنگی گله کنیم که چرا تا به حال این سازمان وارد این حوزه نشده بود.هر یک از رزمندگان ما به عنوان یکی از مولفه‌های میراث فرهنگی می‌توانند معرفی شوند ما در پنج استانی که درگیر جنگ بوده‌اند 43 یادمان داریم. همچنین هفت یادمان دریایی در استان‌های هرمزگان و بوشهر داریم که هر کدام می‌توانند به عنوان میراث فرهنگی دفاع مقدس محسوب شوند. مزارهای شهدای گمنام نیز حتی می‌توانند به عنوان میراث فرهنگی مردم ایران به ثبت برسند. متأسفانه تانکهای دشمن که در دشت‌های ما رها شده بود نیز جزو میراث ناملموس جنگ به حساب می‌آمدند اما آن‌ها را حفظ نکردیم. ما در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آمادگی این کار و همکاری را داریم که مولفه‌های میراث فرهنگی دفاع مقدس را تحلیل و تدوین کنیم.

وی گفت: ‌در برنامه ششم، دایرة‌المعارف دفاع مقدس تکمیل خواهد شد و تا پایان برنامه هفتم نیز تاریخ دفاع مقدس تمام می‌شود و 30 مرکز فرهنگی در سراسر استان‌ها نیز در حال شکل‌گیری است. یکی از مواردی که باعث می‌شود این کارها ماندگار شود روحیه و تفکر بسیجی در انجام آن‌ها است. من بارها عنوان کرده‌ام که دفاع مقدس متعلق به همه مردم است و نباید در انحصار سازمانی باشد. همه ادیان، مذاهب و ارگان‌ها در آن نقش داشتند.

به گزارش ایسنا در بخش دیگر این همایش بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی در سخنانی کوتاه یادآور شد:همه اقشار در آن حضور داشتند و از تنوع فرهنگی برخوردار بودیم و دیگر اینکه الگوی فرهنگی اسلامی-ایرانی در آن حاکم بود. اگرچه در این زمینه اطلاع‌رسانی و تبلیغات برای جوانان یک وظیفه است اما آنچه که باید برای نسل‌های آینده به آن توجه کنیم این است که باید به دلیل فاصله‌ای که از این دوران می‌گیریم میراث مرتبط با دفاع مقدس به ثبت برسند. ممکن است در 200 سال آینده دیگر راهیان نور پایان‌بخش سوالات جوانان ما نباشد و باید کارهای پژوهشی در رابطه با دفاع مقدس شکل بگیرد که میراث مرتبط با آن حفظ و ثبت شوند. ما در پژوهشگاه میراث فرهنگی این کار را انجام می‌دهیم و آماده همکاری با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس هستیم. یکی از کارهایی که می‌توان در این رابطه انجام بدهیم حفظ آثار ملموس و ناملموس دفاع مقدس ما هستند که از شأن ملی برخوردارند. تا امروز در این راستا 14 اثر به ثبت رسیده است اما رونمایی نشده‌اند.