تئاترشهر

سازمان میراث فرهنگی به تئاتر شهر به‌عنوان یکی از بناهای ثبت شده بی‌توجه است و از این بنا که هر از گاه خبر ریزش، نم کشیدن و یا مشکلات دیگرش رسانه‌ای می شود، کمتر کارشناس مرمتی بازدید می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، پیشانی سالن اصلی تئاتر شهر شکست. همان که در سال  ۸۴ به عنوان یک اثر تاریخی و دارای نشانه‌های معماری در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده بود. همان که چند وقتی پیش خبرگزاری مهر اعلام کرد ترک برداشته و در سال ۹۲ نیز بخش دیگری از آن نشت کرده بود. همان بنای ملی که از زیر آن متروی چهارراه ولیعصر را رد کردند و وساطت هنرمندان هم جواب نداد.

ساختمان تئاتر شهر یک اثر تاریخی و ملی است که روز گذشته، پیشانی سالن اصلی آن به دلیل رعایت نکردن نکات ایمنی برای نصب دکور یک نمایش فروریخت و اگر تماشاگری در آن سالن بود، حتما خسارت‌هایی که وارد می‌کرد به شکستن پای یکی از کارکنان ختم نمی‌شد و باید خبر اتفاقات ناگوارتری از آن را می شنیدیم.

این ساختمان تاریخی همان ساختمانی است که بارها خبرگزاری مهر از احوال ناخوشایندش گزارش نوشت و در مرداد سال گذشته از سرقت کاشی‌های آن خبر داد. حتی در زمانی که مسعود سلطانی فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از این خبرگزاری بازدید کرد، یکی از خبرنگاران از او خواست تا به بازدید از این ساختمان برود، او قول داد ولی هیچ وقت اجرایی نشد.

این ساختمان میراثی بارها مورد بی توجهی یکی از ارگان‌های متولی نگهداری از آن یعنی سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته است.

جدا از مسئولیتی که حتی هنرمندان تئاتر برای نگهداری از آن دارند به طور حتم باید سازمان میراث فرهنگی نیز حافظ یکی از بناهای ثبت ملی شده‌اش باشد، اما این طور نبوذ. بارها خبرنگار مهر از اداره کل میراث فرهنگی استان تهران خواست تا از این بنای تاریخی که فاصله زیادی با محل این اداره کل ندارد، بازدید کنند. اما همه این درخواست ها بی جواب ماند.

اکنون پس از این اتفاق و ریزش بخشی از سقف کاذب آن، مرتضی طالبی یکی از تهران شناسان و کارشناسان میراث فرهنگی به خبرنگار مهر می‌گوید: سازمان میراث فرهنگی کارشناسان زیادی دارد که در بحث مرمت و احیای آثار تاریخی خبره هستند. آیا نمی شد از آنها دعوت کرد که به بازدید از بنای تاریخی تئاتر شهر بروند و حتی بررسی کنند که پس از گذشت چند سال آیا مترو خسارتی به این مجموعه وارد کرده یا نه ؟

طالبی افزود: من نمی گویم که اتفاق روز گذشته به دلیل حرکت‌های مترو بوده چون دلیل آن روشن شده، اما باید به عنوان یک بنای در بحران هر چند وقت یک بار مورد بازدید کارشناسان مرمت سازمان میراث فرهنگی قرار گیرد. متاسفانه اکنون کارشناسان مرمت اداره کل میراث فرهنگی تهران و یا سازمان میراث فرهنگی به کارشناسان پشت میزی تبدیل شده‌اند که حوصله بازدید از این بناهای ثبت ملی شده را ندارند به همین دلیل هر چند وقت یک بار شاهد ریزش بخشی از ساختمان های میراثی در تهران هستیم.

وی ادامه داد: شاید عدم بازدید از بناهای تاریخی خارج از شهر توجیهی داشته باشد، اما مجموعه تئاتر شهر در وسط شهر قرار گرفته، زندگی و تئاتر در آن جریان دارد و اتفاقا در شرایط بحرانی ناشی از ساخت و ساز در اطرافش، هواکش های مترو و عبور قطارها از زیر آن هستیم و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد اما چنین اتفاقی نمی افتد. شاید اگر میزان خسارت وارد شده به بدنه اصلی تئاتر شهر زیاد بود، سازمان میراث فرهنگی بدون در نظر گرفتن مسئولیت های خودش، اعلام می کرد که مقصر چنین اتفاقی مدیران تئاتر شهر است نه سازمان میراث فرهنگی! شاید می بایست مسئله بحرانی می شد تا آن وقت به فکر بیفتیم!

اکنون پس از گذشت یک روز از اتفاق جدیدی که برای ساختمان تئاتر شهر رخ داده، مهدی معمارزاده، کارشناس ارشد میراث فرهنگی استان تهران در اظهار نظری گفته است که از نظر فنی مشکلی به سازه‌ اصلی ساختمان وارد نشده و به دلیل فرسودگی یا استفاده طولانی‌مدت‌ و تغییراتی که بدون حفاظت‌های مورد نیاز روی این ساختمان انجام شده، این اتفاق برای سالن اصلی تئاتر شهر روی داده است.