سلطانی فر

نشست سفرای کشورهای آسیای غربی و مرکزی با رئیس سازمان میراث فرهنگی درباره مرکز میراث ناملموس تهران در حالی برگزار شد که تنها چهار سفیر در این برنامه حضور یافتند.

به گزارش خبرنگار مهر نشست مرکز بین المللی میراث ناملموس کشورهای آسیای مرکزی و غربی عصر روز چهارشنبه در موزه ظروف مجموعه کاخ سعدآباد برگزار شد.

در این برنامه از تمامی سفرای کشورهای خارجی در ایران برای آشنایی با مرکز مطالعاتی مقوله ۲ میراث ناملموس آسیای مرکزی و غربی دعوت شده بود اما تنها سفرای کشورهای ترکیه، پاکستان، فلسطین، آذربایجان حضور یافتند.

در این برنامه مسعود سلطانی فر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سخنرانی یادداشت شده خود را قرائت کرد و گفت: کنوانسیون جوان پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس کنوانسیونی است که به سرعت نظر کشورهای جهان را به خود جلب کرده است با آنکه تنها ۱۱ سال از عمر این کنوانسیون می گذرد اکنون شاهدیم که ۱۶۱ کشور به عضویت آن درآمده اند و این نشان از محبوبیت بالای این کنوانسیون نزد جهانیان دارد. با این حال مدعی می شویم که همه می توانیم آن گونه که از وضعیت فعلی بر می آید تمامی جنبه های آن به یک میزان مورد توجه قرار نگرفته است. از سویی شاهد افزایش سالانه آمار ثبت های جهانی هستیم اما از طرفی نیز می بینیم که مواردی مانند عملیاتی سازی کنوانسیون، ظرفیت سازی در سطوح محلی، کشوری یا منطقه ای، شناسایی برنامه های پاسداری موفق و ترویج آنها و امثال آن چندان مورد توجه نبوده اند تردیدی نیست که دستیابی به تعادل در این عرصه در گرو ظرفیت سازی و آگاهی افزایی است.

وی گفت: مراکز مقوله ۲ را می توان زیرمجموعه هایی از یونسکو محسوب کرد که در سطح منطقه ای مشغول به فعالیت هستند. این مراکز به رغم آنکه در کشوری خاص مستقر هستند و آن کشور مسئولیت تامین بودجه و پشتیبانی از آنها را پذیرفته اما به هیچ وجه مراکزی کشوری یا دولتی به شمار نمی آیند و حوزه علائق تعریف شده برای آنها منطقه ای است که پیرامون آنها را گرفته.

سلطانی فر گفت : تا این زمان  تعداد ۹ مرکز مقوله ۲ در موضوع میراث فرهنگی ناملموس در جهان تاسیس شده اند و هر یک در منطقه ای خاص فعال است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: دورانی که در آن بسر می برویم دوران نقش آفرینی فرهنگ و تقویت صلح، دوستی و توسعه پایدار است شاهد این ادعا اشتراکات فرهنگی بی شماری است که این مردم را به یکدیگر پیوند می دهد. این میراث با حرکتی موج مانند در جغرافیای پیرامون خود پراکنده می شود به واسطه همین ویژگی بوده که این میراث را میراث فرهنگی ناملموس بشریت نامگذاری کرده اند چون هر یک از اقوام، صاحب جلوه ای از آن هستند.

در حوزه آسیای غربی و مرکزی نمونه این مواریث مشترک بسیار است و پرداختن به آنها حتما همدلی و همراهی کشورهای صاحب آن مواریث را در پی خواهد داشت پس هنگام آن رسیده که ما هم با تکیه بر همین مواریث به شناساندن خودمان در جهان اقدام کنیم.

وی خطاب به سفرای حاضر در برنامه گفت: اطمینان دارم که با حضور کشورهای شما عزیزان مرکز میراث ناملموس از این پس گام های خود را در راه پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس منطقه استوارتر بر می دارد.

در ادامه این برنامه مهدی فلاح صفا نوازنده تار به اجرای قطعات موسیقی مختلف پرداخت.

سفیر آذربایجان در ایران گفت: این قطعات نواخته شده جزو میراث مشترک ما و ایران است.