اقامتگاه غیرمجاز

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و حمایت از توسعه گردشگری با اشاره به شیوع پدیده اجاره موقت اقامتگاه‌های بدون مجوز به شهرهای بزرگ گفت: 20 هزار اقامتگاه مسافرتی غیرمجاز در سراسر کشور شناسایی شده‌اند.

محمدرضا پوینده در گفت‌وگو با خبرنگار گردشگری ایسنا، در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان آماری دقیق از اقامتگاه‌های اجاره‌ای موقت ارائه کرد در حالیکه فعالیت‌ آن‌ها اصولا شکل زیرزمینی دارد، اظهار کرد: این 20 هزار واحد اقامتی خانه‌هایی بوده‌اند که ما موفق شدیم تاکنون شناسایی کنیم، اما به طور کل نمی‌توان آمار دقیقی از این خانه‌ها داد. چون آمار آن‌ها بنا به شرایط دستخوش تغییر می‌شود، اما مثلا می‌دانیم در شهر مشهد تعداد قابل توجهی از این خانه‌ها فعال هستند.

وی ادامه داد: زمانی که مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز بودم، شاهد فعالیت 8 هزار واحد صنعتی بودیم، در حالیکه فقط 3500 واحد از وزارت صنعت مجوز داشتند و یا وقتی در وزارت بهداشت کار می‌کردم، به این اطلاعات رسیده بودیم که خیلی از واحدهای تهیه مواد غذایی زیرزمینی کار می‌کنند و از وزارت بهداشت مجوز ندارند. تحرک‌های زیرزمینی پدیده‌ای همه‌گیر است که حالا به بخش گردشگری سرایت کرده و معمولا برخورد با چنین پدیده‌هایی کار بسیار مشکلی است.

او اضافه کرد: خیلی از واحدهای گردشگری که فعالیت غیرمجاز دارند معمولا در روزنامه‌های پرتیراژ آگهی می‌دهند. ما در گذشته خیلی سعی کردیم بخش آگهی برخی از این روزنامه‌ها را متقاعد کنیم که هر تبلیغاتی را منتشر نکنند، مخصوصا آن‌هایی که مجوز فعالیت ندارند. در آگهی این روزنامه‌ها گاهی دیده می‌شود شخصی فقط با یک شماره تلفن همراه تورگردانی می‌کند.

پوینده سپس به وقوع پدیده‌ای جدید در شهرهای بزرگ بویژه تهران اشاره کرد و گفت: پس از بررسی‌ها متوجه شدیم که در شهر تهران خانه‌هایی موجودند که بدون مجوز برای یک شب و یا مدت زمان کوتاهی به مسافران اقامت می‌دهند. متأسفانه جریان اجاره خانه‌های بدون مجوز به شهرها هم کشیده شده است و باید سریع‌تر این موضوع ساماندهی شود.

وی بیان کرد: وقتی نظارت روی این خانه‌ها نباشد و اقامت به صورت غیرقانونی امکان‌پذیر باشد در ارائه خدمات ناهنجاری‌هایی ایجاد می‌شود که دامن اقامتگاه‌های مجاز را هم می‌گیرد برای همین قرار شده است این چالش در جلساتی در سطوح عالی کشور پیگیری شود، چرا که نیاز است هماهنگی‌ها در سطوح مختلفی صورت گیرد تا اوضاع ساماندهی شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و حمایت از توسعه گردشگری در ادامه اظهار کرد:‌برای ساماندهی این اقامتگاه‌ها دو راه حل وجود دارد. نخست ایجاد مشوق است که طراحی سایت خانه مسافر و معرفی واحدهای اقامتی، نظام‌مند کردن و توزیع سفر در این خانه‌ها از جمله این مشوق‌ها بوده که در ادامه قرار است روی بیمه و معافیت مالیاتی این واحدهای اقامتی کار شود.

او برخورد قانونی با واحدهای غیرمجاز را راه حل دوم برای ساماندهی دانست و افزود: با وجود این مشوق‌ها اگر واحدهای اقامتی به فعالیت غیرمجاز خود ادامه دهند با هماهنگی ناجا و به دنبال شیوه‌نامه‌ای که ابلاغ خواهد شد از فعالیت غیرقانونی این خانه‌ها جلوگیری و با آن‌ها برخورد می‌شود.

وی سپس درباره تکمیل سامانه اینترنتی خانه مسافر که هنوز ثبت خانه‌های آن کامل نشده است، توضیح داد: این سامانه اکنون اجرایی شده و مردم امکان مراجعه و رزرو اقامتگاه‌های مسافرتی را دارند، اما نقص فعلی آن جابجایی پول به صورت اینترنتی است که قرار شده طرح کامل آن به صورت پایلوت و به زودی در شهر مشهد اجرا شود که در صورت موفقیت طرح، به صورت سراسری اجرا خواهد شد.

پوینده درباره نرخ‌گذاری و استانداردسازی این اقامتگاه‌ها که براساس اطلاعات سامانه موجود در حال حاضر به نظر می‌رسد چندان کنترل شده نباشد، گفت: کمیته کارشناسی خانه مسافر تشکیل شده و قرار است روی نرخ‌گذاری، استانداردسازی، درجه‌بندی و نظارت کار کند که هم‌اکنون در حال بررسی و فعالیت در این موضوعات است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و حمایت از توسعه گردشگری همچنین درباره توجه به الگوهای موفق خارجی برای بهتر شدن این طرح که هفت سال است معلق مانده بود، بیان کرد: قرار شده نمایندگانی از شرکت‌های مجری طرح خانه مسافر با هماهنگی سفارتخانه‌های ایران به سه کشور اتریش، صربستان و اسلونی که با تجمع زیادی از این اقامتگاه‌ها مواجه‌اند، سفر کنند تا در جریان شکل اجرایی این فعالیت قرار گیرند.

به گزارش ایسنا، طرح ساماندهی خانه‌های استیجاری یا خانه مسافرها از سال 1386 در دستور کار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بود و هر بار سامانه اینترنتی برای جمع‌آوری و معرفی نظام‌مند این واحدها که به صورت غیرمجاز فعالیت می‌کردند، راه‌اندازی می‌شد اما هیچ یک از آن طرح‌ها تاکنون به نتیجه نرسید تا اینکه امسال همزمان با روز جهانی جهانگردی (پنجم مهرماه) بار دیگر این سامانه با عنوان خانه مسافر فعال شد.

مسعود سلطانی‌فر رئیس این سازمان گفت: در حال حاضر اطلاعات 7000 واحد اقامتی در این سامانه ثبت شده و قرار است این آمار به 20 هزار واحد اقامتی برسد.