غار

بعد از گذشت چند ماه از پاکسازی غارها، پنجشنبه دوم بهمن ماه از فعالان در این زمینه تقدیر می‌شود.

رییس هیئت مدیره انجمن غار و غارشناسان در گفت‌وگو با خبرنگار گردشگری ایسنا‌، درباره این موضوع بیان کرد: برای اولین‌بار بعد از 30 سال غارنوردان، کارشناسان 31 استان و اعضای کارگروه غارشناسی کشور همکاری کردند تا همزمان با روز غار پاک که دوم مهرماه برگزار شد، 100 غار در 10 نقطه کشور پاکسازی شوند و 2100 نفر این کار را در سراسر کشور انجام دادند.

جواد نظام‌دوست با اشاره به اینکه سازمان میراث فرهنگی در اجرای پاکسازی غارها با سازمان محیط‌زیست همگام شده است، گفت: حال بعد از گذشت چند ماه، بانوی محیط‌زیست (دکتر ابتکار) قبول کردند که از این اعضا تجلیل شود.

او با اشاره به اینکه قرار است در این برنامه چندین کارگاه آموزشی در چهار پنل یک ساعته برگزار شود، توضیح داد: این کارگاه‌ها با همکاری معاونت آموزش حفاظت محیط زیست و کمیته پژوهش غارشناسی با موضوع‌های آشنایی با غارها و نحوه حفاظت از آنها‌، آسیب‌شناسی ژئوتوریسم غارها‌، تقسیم‌بندی‌ غارها و اولویت حفاظتی آنها و تنوع زیستی و دیرینه شناسی برگزار می‌شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن غار و غارشناسان اضافه کرد: این برنامه زمانی اتفاق می‌افتد که قرار است سه ضلع غارنوردان، غارشناسان و کارشناسان غارنوردی‌ در کارگروه‌های استان فعال شوند. در ضلع آخر 13 ارگان از جمله سازمان میراث فرهنگی‌، وزارت نیرو، سازمان منابع طبیعی آبخیز داری‌، زمین‌شناسی‌، وزارت کشور‌، وزارت ورزش و جوانان، سازمان جغرافیای ارتش، وزارت علوم و … حضور دارند.

همچنین قرار است از کسانی که پنج سال پیاپی در فرهنگ‌سازی غار موثر بودند تجلیل شود. این برنامه از 8 صبح تا 17 بعد از ظهر در سالن همایش سازمان محیط زیست برگزار می‌شود‌.