44

با افزایش گردشگران شهر تاریخی «آنگکر» کامبوج‌، دیوارنگاری گردشگران صدمات زیادی را به میراث جهانی کامبوج وارد کرده‌ است.

این شهر تاریخی طی سال‌های اخیر و در راستای سیاست‌های جدید دولت کامبوج برای جذب بیشتر گردشگر، سالانه میزبان میلیون‌ها گردشگر است که این امر به نوبه خود افزایش دیوارنگاری یا همان گرافیتی را به همراه داشته است.

«آنگکر» طی سال‌های اخیر با چالش‌های جدیدی برای ادامه حیات خود مواجه بوده که از آن جمله می‌توان به صدمات ناشی از تعداد بالای گردشگران، آلودگی‌های محیطی کارخانه‌های اطراف و افزایش وسعت شالیزارهای مجاور آن اشاره کرد.

حالا خلق دیوارنگاری روی بخش‌های مختلف این شهر تاریخی که تمامی بخش‌های آن به دلیل وسعت زیاد قابل کنترل نیست به یک مشکل بزرگ تبدیل شده و براساس آخرین برآوردها طی ماه‌های اخیر حدود 200 گرافیتی در مناطق مختلف آنگکر شناسایی شده که با اعتراضات شدیدی مواجه شده که می‌تواند در بلندمدت صدمات زیادی را به آن وارد کند.

شهر “آنگکر” به عنوان شاهکار هنر و معماری یکی از مجموعه‌های تاریخی ارزشمند جهان بوده و در سال 1992 به عنوان تنها محوطه‌ تاریخی کامبوج در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسید. این شهر تاریخی که از آن به عنوان بزرگترین منطقه‌ شهری تاریخی جهان نیز نام برده می‌شود، بین قرن‌های نهم تا چهاردهم میلادی با استفاده از سنگ‌های عظیم حجاری‌شده احداث شده است.