itb

کشورهای مختلف جهان حضور پررنگی در نمایشگاه گردشگری برلین بعنوان یکی از پنج نمایشگاه برتر گردشگری جهان داشتند.

به گزارش توریست ها به نقل از ایسنا، چهل‌وهفتمین دوره نمایشگاه گردشگری برلین معروف به «بورس بین‌المللی گردشگری» در شرایطی به کار خود پایان داد که امسال کشورهای مصر، قطر، یونان، تونس، تایلند، ترکیه و کنیا حضور پررنگی در این نمایشگاه داشتند.

در نمایشگاه امسال فعالان صنعت گردشگری «مصر» که کشورشان در ماه ژانویه با میزبانی از نزدیک به یک میلیون گردشگر رشد 10 درصدی گردشگرانش را تجربه کرده، با راه‌اندازی یکی از بزرگترین غرفه‌ها به دنبال جذب بیشتر گردشگران بودند. در این راستا در غرفه «مصر» علاوه‌بر نمایش بخشی از گنجینه مشهور مقبره فرعون «توتنخامون»، مشهورترین فرعون تمدن مصر باستان، تصاویری از دیگر جاذبه‌های گردشگری این کشور از جمله اهرام ثلاثه، مجسمه ابوالهول، معبد کارناک، معبد ابوسمبل، دره پادشاهان و قایق‌های تفریحی رود نیل برای بازدیدکنندگان به نمایش درآمد.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند مصر با رشد 23 درصدی گردشگرانش در سال جاری میلادی میزبان 12 میلیون گردشگر باشد که بیشتر آنها از کشورهای روسیه، لهستان و آلمان خواهند بود.مصر در سال 2011 به واسطه حوادثی که برکناری «حُسنی مبارک»، رییس جمهور مخلوع این کشور انجامید و همچنین خشونت‌های ماه‌های بعدی که به مرگ صدها تن و ربوده‌شدن ده‌ها گردشگر منجر شد، با کاهش شدید گردشگران مواجه شد و تنها میزبان 10 میلیون گردشگر بود.مصر که پنج میلیون نفر از نیروی کارش به طور مستقیم و غیرمستقیم در صنعت گردشگری به کار اشتغال دارند، در سال 2010 با قرار گرفتن در میان 10 مقصد برتر گردشگری جهان، میزبان نزدیک به 15 میلیون گردشگر بود.

از سوی دیگر «قطر» نیز که در سال 2012 به لطف توسعه چشمگیر زیرساخت‌ها روند رو به رشد خود را ادامه داد، ابا حضور پررنگ در نمایشگاه گردشگری برلین به دنبال معرفی بیشتر جاذبه‌های گردشگری خود به گردشگران با راه‌اندازی یکی از بهترین غرفه‌ها بود. در این راستا در غرفه قطر علاوه‌بر امکانات خط هوایی «قطر ایرویز» و هواپیماهای مجهز آن، توانایی‌های این کشور از میزبانی مطلوب مسابقات جام جهانی فوتبال در سال 2022، فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری این کشور و برگزاری جشنواره موسیقی بهاره در قطر برای بازدیدکنندگان به نمایش درآمد.

مدتی قبل نیز یکی از مقامات صنعت گردشگری قطر از جذب سرمایه‌گذاری 25 میلیارد دلاری در صنعت گردشگری این کشور تا سال 2022 خبر داد. دولت قطر هم‌چنین قصد دارد تا در راستای جذب سالانه یک میلیون گردشگر، فرودگاه دوحه و فرودگاه‌های شهرهایی را که مسابقات جام جهانی در آنها برگزار می‌شود را توسعه دهد.هرچند اکنون قطر در رتبه‌ ‌سی‌وهفتم کشورهای جهان از نظر جذب گردشگر قرار دارد، اما با توجه به داشتن ظرفیت‌های بالقوه‌ توسعه‌ گردشگری از جمله نیروی کار جوان، پیش‌بینی می‌شود این کشور به قطب نخست جذب گردشگر در منطقه‌ خلیج‌فارس تبدیل شود و در این زمینه از امارات پیشی بگیرد.

«یونان» نیز که صنعت گردشگری‌اش در سال 2012 به دلیل اعتصاب‌های متعدد با کاهش گردشگر مواجه بود و در سال 2012 شریک تجاری نمایشگاه گردشگری برلین بود، با حضور پررنگ در این نمایشگاه با راه‌اندازی یکی از بهترین غرفه‌ها به دنبال جذب بیشتر گردشگران تابستانی بود.یونان در سال 2012 با کاهش حدود پنج درصدی گردشگرانش کمتر از 10 میلیارد دلار از محل صنعت گردشگری درآمد داشت که این امر صدمات زیادی را به اقتصاد یونان که صنعت گردشگری یکی از ارکان آن محسوب می‌شود، وارد کرد.

در این شرایط مقامات صنعت گردشگری یونان با جذب گردشگران تابستانی از سه کشور انگلیس، آلمان و هلند به دنبال رونق بیشتر صنعت گردشگری خود هستند.یونان از سال‌ها قبل عنوان چهارمین مقصد گردشگری مورد علاقه‌ گردشگران کشورهای عضو اتحادیه اروپا را در اختیار داشته و در حدود چهار میلیون نفر از نیروی کار این کشور در صنعت گردشگری و یا صنایع مرتبط به کار اشتغال دارند.در همین حال، کارشناسان یکی از راهکارهای بهبود شرایط اقتصادی یونان را توسعه‌ی صنعت گردشگری می‌دانند و دولت این کشور نیز قصد دارد با نوسازی زیرساخت‌های صنعت گردشگری و میزبانی از میلیون‌ها گردشگر در سال جاری میلادی، بر بخشی از مشکلات اقتصادی‌اش فائق آید.

مسئولان غرفه «تونس» نیز که کشورشان در سال‌های اخیر به یکی از مقاصد برتر گردشگران اروپایی تبدیل شده بود، با نصب تصاویر زیبا و نمایش فیلم ضمن نمایش جاذبه‌های گردشگری این کشور از جمله شهر تاریخی «مطماطه» تلاش‌های ویژه‌ای را نیز برای گسترش گونه‌های مختلف صنعت گردشگری از جمله گردشگری ساحل، گردشگری بیابان، گردشگری سلامت و گردشگری فرهنگی با هدف جذب گردشگران آمریکایی و اروپایی انجام دادند.

حدود ‌هفت درصد از مجموع درآمدهای سالانه‌ی تونس از محل صنعت گردشگری بوده و از هر پنج تونسی، یک نفر در صنعت گردشگری و یا صنایع مرتبط به کار اشتغال دارد. این کشور که حدود نیم میلیون نفر از نیروی کار آن در صنعت گردشگری و یا صنایع مرتبط به کار مشغولند، در سال‌های اخیر به یکی از مقاصد برتر گردشگران اروپایی تبدیل شده و تلاش‌های ویژه‌ای نیز برای گسترش گونه‌های مختلف صنعت گردشگری از جمله گردشگری سواحل، گردشگری بیابان، گردشگری سلامت، گردشگری فرهنگی و گردشگری گلف برای جذب گردشگران آمریکائی و اروپائی انجام شده است.

کشور «تایلند» نیز که در سال 2012 با میزبانی از 22 میلیون گردشگر حدود 31 میلیارد دلار از محل صنعت گردشگری درآمد داشت، در غرفه‌اش اطلاعات لازم برای سرمایه‌گذاری در چندین پروژه جدید گردشگری، به‌ویژه در مناطق سواحل این کشور را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار داد.در حال حاضر حدود دو میلیون‌ نفر در صنعت گردشگری تایلند به طور مستقیم و غیرمستقیم به کار اشتغال دارند و درآمدهای حاصل از این صنعت شش درصد تولید ناخالص داخلی این کشور را به خود اختصاص داده است. مقصد بیشتر گردشگران تایلند، شهر زیبای بانکوک، پایتخت این کشور است. این شهر به عنوان یکی از مقاصد برتر گردشگری جهان، مدتی قبل در یک رده‌بندی جهانی در بخش بهترین ارزش پول و سهولت خرید در رتبه دوم جهانی قرار گرفت.البته در سال‌های اخیر چند مقصد جدید گردشگری به جمع مقاصد جدید گردشگری تایلند اضافه شده که از آن جمله می‌توان به معرفی جهانی جزایر «فی‌فی» و «معبد ببر» اشاره کرد. تایلند در سال‌های اخیر یکی از موفق‌ترین کشورهای جهان در زمینه جذب گردشگر و سرمایه‌گذاری خارجی در این صنعت بوده تا آن‌ جا که در سال ‌2009 با وجود وقوع بحران جهانی اقتصادی که کاهش تمایل مردم جهان به سفر را در پی داشت، میزبان ‌14 میلیون گردشگر بود.

«ترکیه» نیز که دولتش قصد دارد تا سال 2023 درآمد این کشور را از محل صنعت گردشگری به دو برابر افزایش دهد و همانند یونان در سال 2012 شریک تجاری نمایشگاه گردشگری برلین بود، با حضور پررنگ در این نمایشگاه و راه‌اندازی یکی از بهترین غرفه‌ها به دنبال جذب بیشتر گردشگران اروپایی و بویژه گردشگران آلمانی بود.در حال حاضر ترکیه سالانه حدود 25 میلیارد دلار از محل صنعت گردشگری درآمد دارد و دولت این کشور قصد دارد این رقم را به 50 میلیارد دلار در سال 2023 برساند، این در حالیست که پیش‌بینی می‌شود ترکیه در سال 2023 با قرار گرفتن در جمع پنج مقصد برتر گردشگری جهان، میزبان 50 میلیون گردشگر نیز باشد.ترکیه به لطف بهار عربی در سال 2011 هفتمین مقصد گردشگری جهان نام گرفت و در حال حاضر نیز بیشتر گردشگران آن از کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس آلمان، روسیه، انگلیس و ایران بوده و مابقی نیز از کشورهای بلغارستان، هلند، گرجستان، فرانسه، سوریه و ایتالیا هستند.

در نهایت «کنیا» که مدتی قبل در قالب یک نظرسنجی بین‌المللی توسط صدها آژانس مسافرتی در سراسر جهان به عنوان موفق‌ترین کشور آفریقایی در جذب گردشگر در سال 2011 انتخاب شد، در غرفه‌اش به نمایش جاذبه‌های گردشگری این کشور بویژه پارکهای ملی و مناطق حفاظت شده پرداخت.طی سال‌های اخیر، دولت کنیا بودجه ویژه‌ای برای بازاریابی فراگیر در تمامی حوزه‌های صنعت گردشگری و راه‌اندازی دفاتر جدید گردشگری در کشورهای مختلف جهان اختصاص داده و حضور نیز پررنگی در نمایشگاه‌های جهانی معتبر صنعت گردشگری داشته که این امر شرایط سرمایه‌گذاری خارجی را تسهیل کرده و کالج‌های ویژه نیز برای آموزش بهتر نحوه‌ی سرویس‌دهی به گردشگران راه‌اندازی کرده است.کنیا از جاذبه‌های گردشگری بسیاری بهره می‌برد که در این میان پارک‌های ملی این کشور شهرت جهانی دارند و هرساله میزبان هزاران گردشگر به ویژه طبیعت‌گران است.این کشور قطب اصلی طبیعت‌گردی قاره‌ی آفریقا محسوب می‌شود و هرساله گردشگران زیادی برای دیدن جاذبه‌های طبیعی این کشور مانند جنگل‌های بکر و دست‌نخورده و گونه‌های مختلف حیوانی مانند فیل‌ها، شیرها و زرافه‌ها به این کشور سفر می‌کنند.

در نمایشگاه امسال گردشگری برلین امسال 10 هزار و 86 نماینده از 188 کشور در قالب بیش از 1300 موسسه در نمایشگاه گردشگری حضور داشتند که در طول پنج روز برگزاری این نمایشگاه جاذبه‌های گردشگری و آخرین دستاوردهای خود در زمینه‌ توسعه صنعت گردشگری را به بازدیدکنندگان عرضه کردند.

در نمایشگاه امسال که اندونزی با شعار «اندونزی شگفت‌انگیز» شریک تجاری امسال آن بود، فعالان حوزه‌ صنعت گردشگری کشورهای مختلف جهان از جمله سازمان‌ها و انجمن‌های گردشگری، تورگردانان، آژانس‌های مسافرتی، هتل‌ها، شرکت‌های حمل و نقل ریلی، رسانه‌ها، دفاتر رزرواسیون، شرکت‌های تجاری و برگزارکننده همایش‌ها حضور داشتند.

نمایشگاه بین‌المللی گردشگری برلین یکی از قدیمی‌ترین نمایشگاه‌های صنعت گردشگری در سطح جهان است که تاریخچه‌ برگزاری آن به سال 1966 بازمی‌گردد. در آن سال، این نمایشگاه برای اولین‌بار تحت عنوان «نمایش راه‌های بازرگانی ویژه‌ی سفر» در شهر برلین برپا شد و در سال‌های بعد به‌طور چشمگیری توسعه یافت و به «آی‌تی‌بی» تغییر نام داد.

در این راستا، از چند روز پیش از آغاز نمایشگاه مشخصات این نمایشگاه برای تمام ساکنان شهر برلین به صورت پیامک فرستاده شد و در زمان ورود بازدیدکنندگان به نمایشگاه نیز اطلاعات جامعی از طریق بلوتوث در اختیار آنها قرار گرفت.

از آنجا که نمایشگاه بین‌المللی گردشگری برلین یکی از 10 نمایشگاه برتر جهان در زمینه‌ صنعت گردشگری است، تمام کشورهای جهان تلاش خود را برای حضور پررنگ در این نمایشگاه به کار می‌بندند. در این راستا ایران با 10 شرکت خصوصی در فضایی به وسعت 160 متر مربع حضوری فعال در این نمایشگاه داشت.