در گزارش جدید سازمان جهانی گردشگری در سال 2013،‌ سه کشور عربستان‌، مصر و مراکش در میان کشورهای عربی منطقه در جایگاه نخست جذب گردشگر قرار گرفتند.

به گزارش توریست ها به نقل از ایسنا، سازمان جهانی گردشگری در گزارش سالانه خود از آخرین آمار و ارقام به ثبت رسیده این صنعت در سال 2013، کشورهای عربستان، مصر و مراکش را در رتبه‌های نخست در جذب گردشگر خارجی در میان کشورهای عربی منطقه معرفی کرد.

طبق این گزارش، در سال 2012 در آفریقای شمالی 9 درصد و همچنین در تونس 24 درصد رشد در صنعت گردشگری وجود داشته است که این نشان دهنده کاهش اثرات منفی بهار عربی در تونس است.

تعداد کل گردشگران خارجی منطقه خاورمیانه نیز در سال 2012،‌ 52 میلیون نفر گزارش شد که حاکی از کاهش 5 درصدی گردشگران به دلیل تنش‌ها و آشوب‌های منطقه است.

به گزارش مرکز رادیویی هلند‌، عربستان که در میان کشورهای منطقه خاورمیانه به مقصد اول گردشگری مذهبی شناخته می‌شود، بیشترین کاهش را داشته است. این کشور پس از اینکه در سال 2011، 61 درصد رشد گردشگری داشت، سال گذشته به دلیل اجرای پروژه‌های عمرانی در مسجد الحرام و همچنین شیوع ویروس کرونا تنها 22 درصد از کل سفرهای گردشگری را به خود اختصاص داد.

به‌طور کلی کشورهای خاورمیانه در سال 2012 با کاهش دو درصدی صنعت گردشگری مواجه بودند؛ به طوریکه کل درآمد حاصل از این صنعت در منطقه تنها 47 میلیارد دلار یعنی 4 درصد کل درآمد گردشگری جهان ثبت شده است.

arabدر این گزارش مشخص شد، مصر پس از پشت سر گذاشتن دوران پرالتهاب که منجر به سقوط رژیم «حُسنی مبارک» شد و به طور کلی وضعیت امنیتی این کشور را دچار مشکل کرد،‌ در سال 2012 توانست دوباره با رشد 18 درصدی خود را در میان کشورهای توریستی تثبیت کند.

گردشگری فلسطین 9 درصد، اردن 5 درصد و امارات 10 درصد رشد داشته است.

در این میان تنها کشور لبنان به دلیل پیامدهای منفی جنگ داخلی سوریه‌، با کاهش 18 درصدی گردشگران خارجی مواجه بود. امسال نیز ربوده شدن یک خلبان ترکیه‌ای توسط دو فرد مسلح لبنانی چهره سیاسی و مذهبی این کشور را در منطقه مخدوش و ضربه بزرگی به صنعت گردشگری این کشور وارد کرد.

کشورهای منطقه آفریقای شمالی نیز پس از رکود در سال 2011، با جذب 18 میلیون و 500 هزار گردشگر در سال 2012، 3.3 درصد رشد داشت. این مرکز پیش‌بینی کرد تا سال 2030 تعداد گردشگران این قاره به 47 میلیون نفر برسد.

همچنین انتظار می‌رود منطقه آسیا و خاورمیانه تا سال 2030 تعداد گردشگران خارجی خود را از 61 میلیون به 149 میلیون نفر برسانند.

چین نیز در آسیای شرقی با 102 میلیارد دلار درآمد سالانه همچنان بازار اول گردشگران خارجی است. این سازمان در گزارش خود نسبت به رشد صنعت گردشگری در مصر و تونس در سال 2013 بسیار خوش‌بینانه برخورد کرده است.