عربستان

براساس برآوردها، عربستان در سال 2014 رشد 50 درصدی گردشگران غیرمذهبی‌ را تجربه می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری میلادی عربستان میزبان حدود 18 میلیون گردشگر باشد که 12 میلیون آنها گردشگران غیرمذهبی خواهند بود.

به گزارش عرب نیوز، عربستان در سال 2013 میزبان 14 میلیون گردشگر بود که در این میان 6 میلیون گردشگران مذهبی و مابقی گردشگران غیر مذهبی بودند.

امسال نیز به دلیل اجرای پروژه توسعه مسجدالحرام در شهر مقدس مکه، تعداد گردشگران مذهبی عربستان افزایش نخواهد یافت. اجرای این پروژه 11 میلیارد دلاری از دو سال قبل آغاز شده و با پایان آن مقدس‌ترین مکان مسلمانان جهان در یک زمان می‌تواند میزبان 2 میلیون زائر باشد.

در این شرایط پیش‌بینی می‌شود گردشگران غیر مذهبی عربستان با رشد 50 درصدی نسبت به سال 2013 به 12 میلیون گردشگر در سال جاری میلادی برسد.

تمرکز اصلی دولت عربستان برای جذب گردشگران غیر مذهبی بر روی گردشگران مسلمان عرب از کشورهای منطقه خلیج‌فارس و شمال آفریقا است که برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی عربستان به این کشور سفر می‌کنند.

صنعت گردشگری، بویژه گردشگری مذهبی در کنار صادرات نفت و گاز از منابع اصلی درآمد دولت عربستان است و حدود ‌20 تا ‌25 درصد نیروی کار این کشور در صنعت گردشگری و صنایع مرتبط به کار اشتغال دارند.