اصفهان

مهرماه امسال اصفهان میزبان دو جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم کودک و شهرداران است، دو رویدادی که ترمز گردشگری را دقیقا در زمان اوج می‌کشد.

علی غمخوار – عضو جامعه‌ی تورگردانان ایران ‌- در این‌باره به خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری ایسنا، گفت: مهرماه،‌ اوج ورود گردشگران خارجی به ایران و بویژه به اصفهان است، با این‌که بارها به مسوولان گفته شده در چنین زمانی، همایش‌ها و جشنواره‌ها را در شهرهای کم‌مسافر برگزار کنند، اما باز هم شاهد تکرار برگزاری این برنامه‌ها در شهر پرمتقاضی مانند اصفهان هستیم.

طبق آمار اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان، این شهر 50 هتل دارد که فقط یک واحد آن 5 ستاره است، چهار هتل دیگر «4 ستاره»، 10 هتل «3 ستاره»، 14 هتل «2 ستاره» و 21 هتل «1 ستاره» هستند. کمبود امکانات زیربنایی در شهری مانند اصفهان که مقصد محبوب گردشگران خارجی و البته داخلی است، هم‌زمان با افزایش ورود مسافران خارجی به ایران، نمود پیدا کرد؛ اما با وجود آن‌که یک فصل کامل گردشگری (بهار) پشت سر گذاشته شده؛ ولی تدبیر خاصی برای مقابله با چنین چالشی اتخاذ نشده است.

مقامات اصفهان نه‌تنها تا کنون از سرمایه‌گذاری‌های جدید در هتل‌سازی و تغییر رویکردها در جذب سرمایه‌گذار برای رفع این کمبود سخن نگفته‌اند، بلکه با برگزاری همایش بین‌المللی شهرداران در اصفهان و قُرق هتل‌های این شهر آن‌ هم در فصل اوج ورود مسافران خارجی، ظاهرا می‌خواهند ترمز گردشگری را برای مدتی بکشند.

اعتراض نسبت به کمبود اقامتگاه در اصفهان ماه‌هاست اعلام شده، اما در این میان فقط رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بوده که وعده‌ی ساخت چند هتل را آن هم در تعدادی از شهرهای کشور داده، وگرنه ظاهرا این موضوع هنوز از نظر مسوولان اصفهان به چالش جدی تبدیل نشده است که درباره‌اش تدبیری بیاندیشند یا برنامه‌ریزی‌های خود را به شکلی دیگر انجام دهند.

علی غمخوار در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: شهرداری اصفهان نامه‌ای را خطاب به هتل‌های این شهر ابلاغ کرده که در تاریخ برگزاری همایش شهرداران، این هتل‌ها در اختیار مهمانان آن‌ها باشد. قطعا آن‌ها هتل‌های خوب این شهر را در اختیار می‌گیرند و این اتفاق، یک چالش جدی برای گردشگری به‌وجود خواهد آورد.

وی ادامه داد: همین حالا هم هتل‌های خوب اصفهان، جای خالی برای مسافر ندارند، چه برسد آن زمان که قرار است این همایش و جشنواره را برگزار کنند.آیا مسوولان اصفهان به این فکر کرده‌اند که در آن زمان، گردشگران قرار است کجا اقامت داده شوند؟

این تورگردان با بیان این‌که برگزاری چنین رویدادهایی در فصل و شهرهای پرمسافر، برای گردشگری مشکل ایجاد می‌کند، اظهار کرد: بسیاری از کشورها که گردشگری در سیاست‌گذاری و اقتصاد آن‌ها جایگاهی دارد، چنین رویدادهایی را معمولا در شهرهایی برگزار می‌کنند که یا مسافر کمتری دارند که قصدشان با این کار، مطرح کردن آن شهر است یا پیک سفرشان همزمان با آن رویداد نیست. ما بارها این موضوع را به مسوولان کشور یادآور شده‌ایم؛‌ اما ظاهرا توجهی به آن نمی‌شود.

محمدعلی واقفی – عضو هیئت مدیره‌ی جامعه‌ی تورگردانان ایران – نیز صراحتا درباره‌ی مشکلی که برگزاری جشنواره‌ی فیلم کودک و همایش شهرداران در مهرماه برای گردشگری به‌وجود خواهد آورد، هشدار داد و به خبرنگار ایسنا گفت:‌ این همه شهر در ایران وجود دارد که مهرماه فصل سفرشان نیست و امکانات اقامتی مناسبی هم دارند و می‌توان چنین رویدادهایی را در آن مناطق برگزار کرد و حتا عایدی هم برای آن‌ها خواهد داشت؛ اما ظاهرا در سیاست‌گذاری‌ها به این موضوع توجه زیادی نمی‌شود.

او اظهار کرد:‌ ما انتظار داریم در شرایطی که شدیدا با کمبود امکانات اقامتی در گردشگری مواجهیم،‌ زمان یا مکان این رویدادها را تغییر دهند تا اعتبار ایران در حوزه‌ی گردشگری حفظ شود.