شهرسوخته
عدم تطبیق معیارهای مورد نظر یونسکو با پرونده ثبت جهانی شهر سوخته ایرادهایی است که ایکوموس جهانی به این اثر پیشنهادی ایران برای ثبت در فهرست میراث جهانی 2014 گرفته است با ابن حال معاون میراث فرهنگی کشور می گوید که این نظر مشورتی است نه رای قطعی.

به گزارش خبرنگار مهر، پرونده شهر سوخته در دولت دهم تهیه شد و معاونان وقت میراث فرهنگی قول ثبت آن را در فهرست میراث جهانی یونسکو در سال 2014 دادند و اعلام کردند که این پرونده یکی از افتخارات ایران بوده و با تمام استانداردهای جهانی تدوین شده است مانند همه پرونده های دیگر ایران.  اما از میان همین پرونده هایی که مسئولان سابق ادعا می کردند نقصی ندارد، پرونده منظر فرهنگی شهر تاریخی میمند برگشت خورد و پرونده طب سنتی به عنوان میراث ناملموس ایران از سوی یونسکو مورد قبول واقع نشد بنابراین معاونان وقت میراث فرهنگی باعث شدند تا ایران در فهرست میراث یونسکو اثر کمتری را ثبت کند. این بار نیز موضوع ثبت جهانی شهر سوخته مورد بحث واقع شده است.

کارشناسان جهانی شورای بناهای تاریخی (ایکوموس) اعلام کرده اند که شهر سوخته با شرایط فعلی نمی تواند در فهرست میراث جهانی یونسکو در سال 2014 ثبت شود. آنها عدم تطبیق معیارهای یونسکو با پرونده ثبت جهانی شهر ذسوخته را دلیل خود می دانند.

کارشناسان مشورتی ایکوموس ضمن اینکه از برخی مرمت های انجام شده در شهر سوخته و حریم ضلع شرقی آن ایراد گرفته اند، توصیه نیز کرده اند که ایران وقت بیشتری برای تحقیقات در شهر سوخته بگذارد.

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور با تایید این مطلب به خبرنگار مهر می گوید: این رای قطعی نیست. ایراداتی گرفته شده است ولی باید منتظر نظر کمیته میراث جهانی یونسکو که در روزهای آتی برگزار می شود بمانیم. با این حال در این باره، صبح روز شنبه، توضیحات کامل تر را می دهم.

طالبیان قصد دارد تا این موضوع را در نشست خبری روز 24 خرداد ماه توضیح دهد چرا که وی از سالها پیش در تهیه پرونده های میراث جهانی نقش مهمی داشته بنابراین از وضعیت تهیه و تدوین این پرونده با خبر بوده است. بنابراین اگر قرار باشد پرونده شهر سوخته مورد قبول کارشناسان یونسکو قرار نگیرد و امسال هم ایران سهمیه خود را برای داشتن یک اثر ثبتی دیگر از دست بدهد، دوستداران میراث فرهنگی به او هم خورده خواهند گرفت.

از سوی دیگر باید منتظر شد و دید آیا پرونده ثبت جهانی منظر فرهنگی میمند که سال پیش مشروط شد امسال بدون از دست رفتن سهمیه ایران، ثبت می شود یا خیر.

شهر دوحه قطر از 16 تا 25 ژوئن میزبان سی‌و‌هشتمین اجلاس سالانه میراث جهانی یونسکو خواهد بود و پرونده شهر سوخته و میمند نیز در آن مورد بررسی قرار می گیرد.