گردشگری فضایی

چگونه به فضا سفر می کنند؟

«نيل آرمسترانگ»، مردي كه روياي سفر انسان به ماه را واقعيت بخشيد، آغازگر تحولي شد كه اكنون انسان براي تفريح و گردش نيز به سفر به فضا مي‌انديشد.

«نيل آرمسترانگ»، مردي كه روياي سفر انسان به ماه را واقعيت بخشيد، آغازگر تحولي شد كه اكنون انسان براي تفريح و گردش نيز به سفر به فضا مي‌انديشد.

به گزارش توریست ها به نقل از خبرگزاری ایسنا ، «نيل آرمسترانگ» كه روز گذشته در سن 82 سالگي درگذشت، براي اولين‌بار فكر انسان‌ها را به فضا مشغول كرد و ايده‌ي سفر به فضا، نه به عنوان يك فضانورد بلكه به‌عنوان يك گردشگر را در ذهن انسان خلق كرد.

«آرمسترانگ»كه در 20 ژوئيه 1969 با فضاپيماي «آپولو 11» گام بر كره‌ي ماه نهاد، آغازگر راهي شد كه در سال‌هاي اخير دستاوردهاي شگرفي چون «گردشگري فضايي» را در پي داشته، اين در حاليست كه از هزاران سال قبل رفتن به فضا یکی از آرزوهاي بشر بوده و اكنون بسیاری از مردم ترسی از پرداخت مبالغ سنگین برای رسیدن به این آرزو ندارند.

تا سال‌ها قبل گردشگری فضایی به ایستگاه بین‌المللی فضایی واقع در مداری به ارتفاع متوسط 400 کیلومتر از سطح زمین محدود می‌شد، اما اكنون سرمايه‌گذاران به هتل‌های بزرگ در مدار زمين و اقامتگاه‌هایی در سطح كره‌ي ماه فكر مي‌كنند.

در اين شرايط، اولين سفر فضايي گروهي براي روزهاي پاياني سال آينده‌ي ميلادي برنامه‌ريزي شده و اين سفر بسيار ارزان‌تر از چيزي است كه بتوان فكرش را كرد. با اين وجود همواره اين پرسش ذهن هزاران تن را به خود مشغول كرده كه آيا سفر فضايي يك سفر لوكس است و آيا اين ماجراجويي خطرناك نيست؟

براي يافتن پاسخ اين پرسش شما اگر به منطقه‌ي پالمال شهر لندن سر بزنيد، آنجا به يك دفتر زيباي شيشه‌اي مواجه مي‌شويد كه براي معرفي گردشگري فضايي داير شده و در آنجا مي‌توانيد براي سفر به فضا جا رزرو كنيد. در بيرون از اين دفتر، اين شعار به چشم مي‌خورد: «فضا يك منطقه‌ي گردشگري بكر است.»

در داخل دفتر زن و مرد جواني نشسته‌اند كه به عنوان كاركنان شركت «ويرجين گلكسيك» به مديريت و مالكيت «سر ريچارد برانسون» كه وظيفه‌ي راه‌اندازي اولين تور فضايي را بر عهده دارد، اطلاعات لازم را درباره‌ي گردشگري فضايي در اختيار علاقمندان كه لزوما بايد افراد متمول باشند قرار مي‌دهند.

فضاپيماي شركت «ويرجين گلسيك» كه براي سفر به فضا با هزينه‌ي 162 ميليون پوندي طراحي و ساخته شده، داراي چهار موتور جت است و در مدت 90 ثانيه به ارتفاع 100 كيلومتري از سطح زمين مي‌رسد.

اين فضاپيما كه در زمان برخاستن از زمين سرعتي حدود 4000 كيلومتر در ساعت دارد، پس از رسيدن به ارتفاع 100 كيلومتري در هوا معلق شده و در آن زمان است كه سرنشينانش مي‌توانند از يك مسافرت واقعي لذت ببرند.

از سال‌ها قبل تعداد زيادي از چهره‌هاي سرشناس جهان براي سفر با اين سفينه اقدام به رزرو جا كرده‌اند كه از آن جمله مي‌توان به «آنجلينا جولي» و «براد پيت»، دو چهره‌ي سرشناس هاليوود ، «اشتون كارچر»، راننده‌ي مشهور فرمول يك و «استيون هاوكينگ»، فيزيكدان و كيهان‌شناس مشهور اشاره كرد.

علاوه‌بر اين چهره‌هاي مشهور جهان، «سر ريچارد برانسون» در اولين سفر فضاپيمايش در آن حضور خواهد داشت و دو فرزندش نيز پدرشان را همراهي خواهند كرد. تاكنون 520 نفر براي گردشگري فضايي ثبت‌نام كرده‌اند كه اين امر تاكنون درآمد 64 ميليون پوندي را براي شركت «ويرجين گلكسيك» به همراه داشته است.

در اين پروژه‌ي منحصر به فرد، چندين شركت و سازمان ديگر نيز با شركت ويرجين گلكسيك همكاري دارند كه از آن جمله مي‌توان به سازمان ناسا، سازمان علوم و فضايي آمريكا و شركت مايكروسافت اشاره كرد.

«دنيس تيتو»، ميليونر كاليفرنيايي اولين گردشگر فضايي جهان بود كه در آوريل 2001 به‌عنوان چهارصدوپانزدهمين فضانورد جهان و نخستين گردشگر فضايي در سن 60 سالگي از يك پايگاه فضايي در قزاقستان راهي فضا شد و براي اين سفر هشت روزه 20 ميليون دلار پرداخت كرد.

سال بعد از آن، يكي از غول‌هاي نرم‌افزاري جهان به نام «مارك شاتلورت» از آفريقاي جنوبي در جريان سفري 11 روزه، گردشگري فضايي را تجربه كرد.

در اكتبر سال 2005، «گري‌گوري السن» ـ ميليونر آمريكايي فعال در صنعت الكترونيك ـ به فضا سفر كرد و مدتي بعد نيز «انوشه انصاري» ميليونر ايراني ـ آمريكايي راهي فضا شد.

در آوريل 2007 نيز «چارلز سيموني»، مدير مجارستاني‌تبار شركت مايكروسافت به‌عنوان گردشگر به فضا سفر كرد و در نهايت در اكتبر 2008 ميلادي، «ريچارد گاريوت» طراح بازي‌هاي رايانه‌يي با پرداخت 30 ميليون دلار نام خود را به‌عنوان يكي از گردشگران فضايي جهان ثبت كرد.

در اين شرايط از سال‌ها قبل دانشمندان درحال كار بر روي پروژه‌هايي هستند كه با استفاده از سفينه‌هايي با حجم بالا براي حمل مسافر، هزينه‌هاي گردشگري فضايي را كاهش دهند.

«ريچارد برانسون» اولين گام براي اجراي اين پروژه را در سال 2006 برداشت و اخيرا در مصاحبه‌اي اعلام كرده است كه شركت او انقلابي در صنعت گردشگري به وجود آورده و اگر همه‌چيز طبق برنامه پيش برود، در روزهاي پاياني سال 2013 نخستين گردشگران فضايي را به فضا فرستاده مي‌شوند.

او همچنين از مشكلاتي صحبت مي‌كند كه در راه اجراي اين پروژه طي سال‌هاي اخير وجود داشته كه از آن جمله مي‌توان به تضمين امنيت ده‌ها گردشگر و پيدا كردن حاميان مالي اشاره كرد. با اين وجود او اميدوار است كه با جذب تبليغات مناسب، اين پروژه خيلي زودتر از آنچه تصور مي‌شد به سودآوري برسد.

هزينه‌ي 125 هزار پوندي براي سفر به فضا هرچند در نگاه اول بسيار زياد به نظر مي‌رسد، اما در مقايسه با بسياري از تورهاي رايج مثل سفر به اورست و تور بازديد از 28 كشور جهان يا منجمد شدن در نيتروژن مايع براي زنده‌شدن در آينده و همچنين تفريحاتي مثل اجراي خصوصي خوانندگان پاپ بسيار ارزان نيز به نظر مي‌رسد.

البته در اين ميان روس‌ها نيز بيكار ننشسته‌اند و پروژه‌هاي زيادي را براي اعزام گردشگر به فضا به همراه اقامت در يك ايستگاه فضايي در دست اجرا دارند. البته پروژه‌ي اعزام گردشگر به فضا مخالفت‌هاي زيادي را بين مقامات روسيه درپي داشته كه فلسفه‌ي ايجاد ايستگاه فضايي را ايجاد يك مكان علمي براي كمك به رشد دانش بشريت مي‌دانند و نه مكاني براي تفريح ثروتمندان.

با اين وجود، مقامات روسيه قصد دارند با هر وسيله‌اي، اين پروژه را ادامه دهند، چون از درآمد بالاي اين پروژه كه از طريق سفر هر گردشگر به فضا و اقامت او در ايستگاه فضايي حاصل مي‌شود، نمي‌توانند چشم‌پوشي كنند. هرچند فعاليت روسيه در گردشگري فضايي اعتراض تعداد زيادي را در كشور روسيه برانگيخته، اما مقامات ارشد اين كشور از جمله «ولاديمير» از اين پروژه حمايت كرده‌اند.

مقاله مرتبط: گردشگری نجومی چیست؟