افزایش قیمت‌ها از ارز گرفته تا مایحتاج روزمره مردم در سالی که روزهای پایانی آن هم در حال گذر است دامان سفرهای نوروزی مردم را هم گرفته است.

nowruzمتولیان امر سفر در این سالها بسیار تلاش کرده‌اند تا انجام سفرهای گروهی تحت عنوان «تور» را در بین مردم ، فرهنگ‌سازی کنند تا نرخ تمام‌شده برای هر نفر، سرشکن شود و مردم، سفرهای ارزان‌قیمت را هم بتوانند تجربه کنند اما نیم‌نگاهی به نرخ سفرهای داخلی و خارجی برای نوروز 1392 نشان می‌دهد که مسافرت، لوکس‌تر از سال‌های قبل شده است و توده مردم توان و امکان انجام آن را ندارند.

در شرایط کنونی که حداقل حقوق یک کارگر، 397 هزار تومان است 3 شب اقامت در شیراز برای نوروز 1392 برای هر نفر 780 هزار تومان است یعنی یک خانواده 3 نفره برای ثبت نام در تور شیراز باید حداقل 2 میلیون و 300 هزار تومان پرداخت کند.

نرخ برخی از تورهای داخلی بر اساس اعلام تعدادی از آژانس‌های گردشگری در تهران به این ترتیب است: تور بندر عباس – قشم برای نوروز 1392 برای هر نفر در اتاق دو تخته 859 هزار تومان، تور 4 روزه اصفهان 559 هزار تومان، تور 4 روزه کرمان 759 هزار تومان، تور 3 روزه چابهار 809 هزار تومان، تور 5 روزه کردستان و کرمانشاه 659 هزار تومان، تور 4 روزه گیلان و آستارا 549 هزار تومان، تور 4 روزه چهار محال و بختیاری 339 هزار تومان، تور 4 روزه قشم 799 هزار تومان و…

افزایش 20 تا 25 درصدی نرخ تور سفرهای داخلی

فیاضی، مدیر بازرگانی یکی از آژانس‌های گردشگری درباره میزان افزایش نرخ تورهای داخلی در مقایسه با نوروز سال گذشته به خبرنگار فارس می‌گوید: بین 20 تا 25 درصد نرخ تورهای داخلی نسبت به نوروز 91 اضافه شده است که این افزایش قیمت نیز مربوط به افزایش نرخ پروازها و هتل‌ها و اقامتگاه‌ها است.

در حالی که دست‌اندرکاران صنعت گردشگری، نوروز هر سال نسبت به سفرهای خارجی مردم ابراز نگرانی می کردند و برخی‌ها نیز نسبت به  نرخ بالای سفرهای داخلی در مقایسه با سفرهای خارجی، نقد داشتند اما برای نوروز 1392 نرخ سفرهای داخلی و خارجی، بسیار فاصله گرفته است به طوری‌که برای سفر به امارات حداقل نفری یک میلیون و 600 هزار تومان هزینه شود.

 

 

افزایش بیش از 50 درصدی هزینه سفرهای خارجی

لیست قیمت تورهای خارجی در تمام آژانس‌ های گردشگری به صورت ارزی – ریالی اعلام شده است که به گفته مدیر بازرگانی یکی از این آژانس‌ها، عدد ارزی برای هر کدام از سفرهای خارجی نسبت به سال گذشته، تغییر نکرده است و تنها هزینه ریالی افزایش یافته است.

وی به خبرنگار فارس می‌گوید: البته افزایش هزینه ریالی هم به علت افزایش قیمت بلیت هواپیما است و برای سفرهایی که بلیت آنها ایران ایر و ماهان است، افزایش هزینه ریالی هم نداریم.

پکیج سفرهای نوروزی در آژانس‌ها از 29 اسفندماه امسال تا 15 فروردین 1392 بسته شده است و قیمت‌های اعلام شده نیز برای این مقطع زمانی است.

9 روز مالزی و سنگاپور برای هر نفر 2 میلیون و 455 هزار تومان به اضافه یک هزار و 680 یورو اعلام شده است که با احتساب هر یک یور 5 هزار تومان، هزینه انجام این سفر برای یک نفر معادل 10 میلیون و 855 هزار تومان می‌شود.

10 روز چین برای هر نفر 11 میلیون و 295 هزار تومان، 6 روز یونان 8 میلیون و 545 هزار تومان، 8 روز سوئیس 15 میلیون و 345 هزار تومان، 13 روز دومینیکن، فرانسه و هلند 24 میلیون و 535 هزار تومان، 11 روز ایتالیا و فرانسه 16 میلیون و 235 هزار تومان، 13 روز سفر دریایی با کشتی به اسپانیا نفری 15 میلیون و 525 هزار تومان، 14 روز ایتالیا و اسپانیا نفری 21 میلیون و 825 هزار تومان، ترکیه حداقل نفری یک میلیون و 900 هزار تومان، 3شب در ارمنستان یک میلیون و 390 هزار تومان، آنتالیا یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و…  است.

البته آژانس‌های گردشگری رقمی را هم که به یورو و دلار اعلام کرده‌اند به جای آن «ریال» دریافت نمی‌کنند.

گران فروشی تور، ممنوع!

مقایسه برخی نرخ‌های سفرهای خارجی افزایش بیش از 50 برابری نرخ‌ها را نشان می‌دهد که علت عمده آن نیز گران‌شدن نرخ ارز است. اتفاقی که شاید تا حدودی به نفع رونق گردشگری داخلی باشد و عده‌ای را مجبور به ماندن در کشور و جلوگیری از خروج ارز کند.

اما آیا این وضعیت افزایش نرخ سفرهای داخلی و خارجی، کنترل شده است؟ مرتضی شریفی، مدیر کل دفاتر خدمات گردشگری کشور در پاسخ به این پرسش به خبرنگار فارس می‌گوید: بازرسی‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای نوروز 1392 از اول بهمن‌ماه امسال آغاز شد و با آژانس‌های گردشگری که گران فروشی کرده‌اند نیز برخورد و به آنها تذکر داده شد.

وی تأکید می‌کند که بازرسی‌ها از اسفندماه شدت بیشتری می‌یابد.

مدیر کل دفاتر خدمات گردشگری میزان افزایش قیمت متعارف در تورهای گردشگری برای سال 1392 را بین 20 تا 30 درصد اعلام کرد.

در حالی که تنها یک ماه تا تعطیلات نوروز باقی است، باید دید با افزایش هزینه سفرها، آیا امسال هم «سفر» در سبد خانوار ایرانی جایی پیدا می‌کند یا مردم ترجیح می‌دهند همان «خانه اقوام» را مقصد گردش‌های خود قرار دهند!