net

تبلیغ تور و سفر در سایت‌های اینترنتی چند سالی است که به شدت رواج یافته و به اصطلاح راهی آسان برای خرید تور شده است؛ اما آیا این سایت‌ها با مجوز راه‌اندازی می‌شوند و اصلا مرجع صدور مجوز آن‌ها کجاست؟ اگر تخلفی رخ دهد از چه راهی می‌توان پیگیر آن بود؟ آیا مرجعی برای رسیدگی به شکایت خریداران تور از این سایت‌ها وجود دارد؟

جامعه‌ی گردشگری الکترونیکی که سال 1387 از سوی بخش خصوصی و با حمایت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری راه‌اندازی شد،‌ راهی برای سامان‌دهی تجارت گردشگری الکترونیکی و پاسخی برای این سوال‌ها بود. این را حسن انصاری – رییس هیأت مدیره‌ی جامعه‌ی گردشگری الکترونیکی – به خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت و درباره‌ی این‌که چرا تا کنون این جامعه‌ی تخصصی در حوزه‌ی گردشگری و تجارت الکترونیکی مغفول مانده و کاری از پیش نبرده است؟ پاسخ داد: ما این جامعه را بعد از برگزاری همایش و کارگروه «آشنایی با گردشگری و توسعه‌ی تجارت الکترونیکی» به‌عنوان یکی از بندهای بیانیه، با بهره‌گیری از الگوهای بین‌المللی راه‌اندازی کردیم؛‌ اما این موضوع در کشور ما هنوز نوپا و محدود است.

وی اظهار کرد: این جامعه تا کنون با سازمان‌هایی مانند میراث فرهنگی و گردشگری و برخی تشکل‌های صنفی،‌ تفاهم‌نامه‌هایی را بسته و کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی را برگزار و استانداردهای فنی و تخصصی را تهیه کرده و به بررسی سایت‌ها و خدمات الکترونیک در صنعت گردشگری پرداخته و کارگاه‌های مختلفی را برای فرهنگ‌سازی برپا کرده، در عین حالی که راه‌کارهای بومی‌سازی را با توجه به زیرساخت‌های موجود و روش‌های فعالیت در کشور ما تعیین کرده و پیش‌نویس آیین‌نامه‌هایی را که می‌تواند سبب دفاع از حقوق فعالان و ایجاد فضای مناسب در محیط‌های اینترنتی شود، آماده کرده است.

او ادامه داد: جامعه‌ی گردشگری الکترونیکی در دوره‌ی اول به‌دلیل وجود تغییرات متعدد در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، به‌عنوان یک طرف تفاهم‌نامه‌ها نتوانست بخشی از اهداف خود را پیگیری کند. بنابراین در این مدت به‌روز نشده است؛ اما امسال با تلاش و پیگیری بیشتر،‌ تلاش می‌کنیم تمام راه‌کارها و پیشنهادها را اجرایی کنیم.

انصاری درباره‌ی این‌که جامعه‌ی گردشگری الکترونیکی به چه کار مردم عادی می‌آید؟ بیان کرد: جامعه این اطمینان را برای گردشگران به‌وجود می‌آورد که با آرامش کامل از خدمات و محصولات شرکت‌های گردشگری استفاده کنند.

وی ادامه داد: این جامعه با هفت گروه تعامل دارد که مهم‌ترین آن‌ها، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است و به‌دنبال آن، تشکل‌های مربوط به نظام‌های صنفی رایانه‌یی و شرکت‌های IT، تأسیسات گردشگری، هتل‌داری،‌ دهکده‌های گردشگری و تفریحی،‌ آژانس‌های مسافرتی،‌ جوامع بین‌المللی و مردم هستند که برای هریک، روش و مدل‌های همکاری را تعریف کرده‌ایم و تلاش داریم برای گردشگرانی که دنبال‌ نشان و تأیید سایت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات در دنیای مجازی هستند، این اطمینان،‌ استاندارد و امنیت لازم را بدهیم.

رییس هیأت مدیره‌ی جامعه‌ی گردشگری الکترونیکی در ادامه گفت: مطالعات زیادی روی برخی کشورها از جمله اسپانیا و آلمان داشته‌ام و به این نتیجه رسیده‌ام که هیچ کسی در این کشورها حق ندارد، سایت فروش بلیت و تور را بدون مجوز راه‌اندازی کند. ما هم می‌توانیم با توسعه‌ی فعالیت جامعه به چنین شرایطی دست یابیم.

او افزود: ما با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تفاهم‌نامه‌ای داریم که اختیاراتی را مانند نظارت و حمایت از گردشگری الکترونیکی تفویض کرده است. بنابراین جامعه می‌تواند فعالیت سایت‌های گردشگری، بویژه خرید و فروش تورها را از این طریق سامان‌دهی کند و جلوی برخی تخلفات را بگیرد.