touristhaمعاون میراث فرهنگی کشور گفت: به‌منظور حفاظت بیشتر از آثار فرهنگی – تاریخی، بازدید گردشگران نوروزی براساس گنجایش و ظرفیت آثار تاریخی صورت می‌گیرد.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، مسعود علویان‌صدر با اشاره به این‌که آیین تحویل سال نو در همه‌ی موزه‌ها، اماکن و محوطه‌های جهانی سراسر کشور برگزار می‌شود،‌ اظهار کرد: 2500 بنا و محوطه‌ی تاریخی در کشور سامان‌دهی و آماده‌سازی شده‌اند تا در نوروز میزبان علاقه‌مندان به آثار تاریخی و فرهنگی باشند، چون نوروز فرصت مناسبی برای آشنایی مردم با میراث ملی است.(تورهای نوروز)

وی ادامه داد: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته تمهیدات لازم برای اجرای برنامه‌های فرهنگی، برگزاری آیین‌های سنتی و برپایی نمایشگاه‌های هنرهای سنتی برای گردشگران نوروزی داخلی و خارجی در نوروز 92 در نظر گرفته شده است.

او استقرار راهنمایان مجرب در ‌همه‌ی موزه‌ها و آماده‌سازی و سامان‌دهی بناها و محوطه‌های تاریخی در سراسر کشور را از جمله اقداماتی دانست که توسط معاونت میراث فرهنگی انجام شده است و گفت: یکی از مفاهیم فرهنگی که باید در نوروز مورد توجه قرار گیرد موضوع «وندالیسم» و «آموزش نحوه‌ی برخورد و استفاده از اماکن فرهنگی – تاریخی» است. به همین دلیل، لوح‌های سنگی و ایستگاه‌های خاطره‌نویسی در بناها و اماکن تاریخی با هدف فرهنگ‌سازی و مقابله با وندالیسم و تخریب‌گرایی ایجاد می‌شود.

معاون میراث فرهنگی کشور نوروز را به‌عنوان فرصتی مناسب برای آشنایی با میراث فرهنگی و تاریخی کشور دانست و اظهار کرد: معاونت میراث فرهنگی کشور با همه‌ی امکانات و توان خود تلاش می‌کند تا گردشگران نوروزی در ایام تعطیلات بیشتر و بهتر با میراث فرهنگی کشور آشنا شوند. با توجه به آمار موجود، بیشتر مسافران نوروزی در سفرهای خود به بازدید از اماکن فرهنگی – تاریخی می‌روند و میزبانی شایسته از این گردشگران بیش از سال‌های گذشته در دستور کار ما قرار دارد.

او افزود: تعیین ظرفیت بلیت‌فروشی، تعیین مسیر حرکت و بازدید از اماکن تاریخی، ایجاد حفاظ‌ شیشه‌یی و نصب تابلو‌های راهنما از دیگر اقدامات صورت‌گرفته در اماکن تاریخی است.