استان زنجان گرچه بیشتر به آثار و جاذبه‌های تاریخی‌مذهبی‌اش مشهور است، اما این استان همچون سایر نقاط کشورمان، جاذبه‌های طبیعی زیبایی همچون آبشار، دریاچه و پارک جنگلی دارد که بازدید از آنها می‌تواند برنامه سفر به این استان را جذاب‌تر کند.
تصویر آبشار «کله سیران» طارم

به گزارش جام جم آنلاین ، یکی از آبشارهای مهم این استان که دیدنش خالی از لطف نیست، آبشار روستای کله سیران طارم است که اتفاقا بلندترین آبشار دائمی استان زنجان نیز محسوب می‌شود و علاقه‌مندان بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند.

این آبشار دائمی است و هنگام بارش باران به اوج شکوه و زیبایی خود می‌رسد. آبشار روستای کله سیران در روستایی به همین نام در نزدیکی روستاهای انذر و گوهر طارم قرار گرفته و مسیر آن از شهر زنجان و جاده تهم نزدیک‌تر است.

درواقع روستای کله سیران یکی از دورترین روستاهای شهرستان طارم در استان زنجان بوده و در فاصله 55 کیلومتری شهر گیلوان و در ساحل راست رودخانه قزل اوزن واقع شده است.

سفر به این روستا در فصل بهار و تابستان و استفاده از هوای دلپذیر و طبیعت سرسبز آن و همچنین تماشای منظره آبشار، می‌تواند یک روز مفرح و شاد را برای هر خانواده ایرانی رقم بزند.

این روستا یک امامزاده به نام محمدباقر هم دارد که در مرکز روستا قرار گرفته و حال و هوای معنوی و باصفایی به طبیعت روستا می‌بخشد.

از دیگر آبشارهای استان زنجان می‌توان به آبشار شارشار اشاره کرد که در منطقه «تهم» در شمال شرقی شهر زنجان در میان سنگ‌‌های صخره‌ای قرار دارد.

این آبشار که با دریاچه مصنوعی سد تهم حدود پنج کیلومتر فاصله دارد و از تفرجگاه‌های مهم شهر زنجان به شمار می‌رفته، متاسفانه اکنون در زیر دریاچه سد مدفون شده است.

سد تهم به منظور تامین آب شرب اهالی زنجان ایجاد شده و ساخت آن گرچه به دفن آبشار منجر شده، اما فضای دل‌انگیز دریاچه سد و پیرامون آن، خود به تفرجگاه زیبایی برای شهروندان زنجانی تبدیل شده است.

دریاچه سد تهم که در فاصله ۱۵ کیلومتری شمال غربی شهرستان زنجان و در هشت کیلومتری پایین‌دست روستای تهم قرار گرفته، دارای آب زلالی است که وجود درختان غوطه ور در آب در اطراف آن، به مانند تابلوهای نقاشی جلوه می‌کنند.

این منطقه یکی از تفریحگاه‌‌های بزرگ و معروف شهر زنجان است که امکان فعالیت‌های تفریحی همچون ماهیگیری و ورزش‌های آبی مانند قایقرانی در آن وجود دارد.

در این دریاچه ماهیانی همچون کپور، زردپر و شیربت زندگی می‌کنند. سه آبشار زیبای روستای وزنه‌سر نیز از دیگر آبشارهای دائمی استان زنجان است. روستای وزنه‌سر از توابع بخش دررام شهرستان آب‌بر استان زنجان است .

ضمیمه نوروزی جام جم