زنجان

دشت آهو خیز سُهرین و قلعه بهستان، دو منطقه گردشگری استان زنجان هستند که کمتر شناخته شده‌اند و مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان پیشنهاد می‌کند گردشگران نوروزی از این دو منطقه دیدن کنند.

یحیی رحمتی در گفت‌وگو با خبرنگار گردشگری ایسنا‌ در این‌باره بیان کرد: منطقه حفاظت‌شده سُهرین یکی از بی‌نظیر‌ترین گونه‌های جانوری در حوزه آهوان هستند. هماهنگی‌های کامل با محیط‌زیست انجام و ظرفیت‌های گردشگری آن مشخص شده است.

او افزود: مسافران حتما باید با تورهای گردشگری از این منطقه دیدن کنند و بازدید به شکل انفرادی از منطقه سُهرین مشکل است. ما این منطقه را به دفاتر خدمات مسافرتی معرفی و به آنها اعلام کردیم تا بعد از بستن پکیج سفر به ما اعلام کنند تا با سازمان محیط‌زیست هماهنگ شویم و محیط بانان برای معرفی بهتر منطقه گردشگران را همراهی کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی زنجان با بیان اینکه دشت سُُهرین از 35 کیلومتری استان زنجان شروع و تا خروجی این استان به سمت آذربایجان شرقی ادامه دارد، گفت: چون این منطقه بسیار بزرگ است مکان‌های خاصی که قابلیت اقامت گردشگران را دارند، مشخص شده است.

رحمتی همچنین درباره گردشگرانی که تمایل دارند به شکل انفرادی سفر کنند، یکی از مجموعه‌های کمتر شناخته شده قلعه بهستان را معرفی کرد و گفت: این منطقه یکی از قدیمی‌ترین اقامتگاه‌ها و معماری صخره‌ای ایران در منطقه ماه نشان است و برای آنکه بتوانیم در این منطقه به گردشگران خدمات بدهیم خانه گردشگری در روستای حاشیه‌ای قلعه را راه اندازی کردیم و دهیاری منطقه آن را برای خدمات به گردشگران تجهیز کرده است.

به گزارش ایسنا،دشت آهو خیز سهرین قسمتی از منطقه حفاظت شده سرخ آباد است که به عنوان آخرین زیستگاه آهوان شمالغرب و غرب ایران محسوب می‌شود. عرض متوسط این دشت 10 تا 12 کیلومتر و متوسط ارتفاع آن هزارو 650 متر است، این دشت یکی از دشت‌های مهم استان زنجان است که می‌تواند در بخش اکوتوریسم گردشگران داخلی و خارجی را جذب کند.

این دشت در گذشته از نظر اکولوژیکی به عنوان یک زیستگاه تابستانی و یک کریدور حیاتی در جهت گدار مهاجرتی برای آهوان محسوب می‌شد و آهوان فلات مرکزی ایران در تابستان‌ها به این دشت مهاجرت می‌کردند.

این حیوانات به‌طور پراکنده از خردادماه تا آذرماه هر سال در این منطقه دیده می‌شوند، اما به علت توسعه راه‌ها، خطوط انتقال برق و گاز و توسعه شهرها و مراکز مسکونی، روند گذر آهوان را مختل و اثرات سوء خود را مشخص کرده است و لزوم حفاظت این منطقه اجتناب‌ناپذیر شد و در نهایت در بهمن 57 با مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست در قالب بخشی از منطقه حفاظت شده سرخ آباد تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت.

شهرستان ماه‌نشان نیز در باختر استان زنجان و یکی از آبادترین و بکرترین مناطق این استان است و قدمت این دژ به دوره هخامنشیان برمی‌گردد.