یزد

آسیاب آبی اشکذر بزرگترین آسیاب آبی کشور و قدیمی‎‎ترین آسیاب آبی استان یزد به حساب می‎‎آید که در ایام نوروز سال خوش آمد، پذیرای گردشگران نوروزی است.

به خبرگزاری ایسنا – منطقه یزد، “محمدمهدی شرافت” مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به این که آسیاب‏‏‌های آبی از جمله آثار تاریخی استان یزد محسوب می‎‎شود که معمولاً در کنار آبادی‎‎ها و بر سر راه قنات‎‎ها ساخته شده‎‎اند، عنوان کرد: آسیاب آبی اشکذر مربوط به دوران ایلخانی است و سنگ‌هایش با آب قنات همت آباد می‎‎چرخید.

وی ادامه داد: این آسیاب در عمق هفت متری زمین قرار دارد و نمونه‎‎ای از شاهکار هنر معماری سنتی و مهندسی ایرانی به حساب می‎‎آید.

مدیر کل میراث فرهنگی یزد افزود: این آسیاب تاریخی به دلیل ارزش تاریخی و ویژگی شاخص مهندسی بنای آن، توسط این اداره کل مرمت و به طور زیبایی برای بازدید عموم مردم مهیا شده است.

وی خاطرنشان کرد: صحن اصلی آسیاب به شکل مثمن (هشت گوش) است که از طریق دالانی شیب دار به محل دستگاه آسیاب متصل می‏‏‌شود.

به گفته شرافت، سقف صحن آسیاب گنبدی شکل است بدین معنی که بر بالای غرفه‎‎ها گنبدی زده شده است و از کمره گنبدی شکل کثیرالاضلاع هشت ضلعی به خود گرفته و به صورت گنبد تازه‏‏‌ای که در آن هست، درگاه برای نور و هوا قرار داده‎‎اند، ساخته شده است و بالاخره گنبد با کاسه‏‏‌ای که کثیر‏‏الاضلاع 32 ضلع است، خاتمه می‎‎یابد.

این مقام مسئول تصریح کرد: مصالح به کار رفته در آسیاب تماماً از آجر است و ترکیب سقف و مقرنس کاری صحن اصلی آن با نقوش هندسی که در آن ایجاد کرده‏‏‌اند، از ابتکارهای جالب توجه معماری ایرانی است.

به گفته شرافت، این آسیاب یکی از 18 آسیاب ثبتی استان است که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و از ویژگی‎‎های منحصر به فرد آن می‏‏‌توان به مقرنس کاری فضای اصلی، نقوش هندسی در اطراف دیواره‎‎ها، آجر کاری ظریف در محوطه اصلی آسیاب و صحن مثمن آن اشاره کرد.