چَک چَک

“چَک چَک” یا “چک‌چکو” یکی از زیارتگاه‌های مهم زرتشتیان واقع در کوه‎‎های اطراف شهرستان اردکان است که هر ساله ایران‌گردان و جهان‎‎گردان بیشماری را راهی این مکان تاریخی می‎‎کند.

به گزارش ایسنا، منطقه یزد، جاذبه‌های گردشگری استان یزد به بافت تاریخی و اماکن مقدس مذهبی اسلام خلاصه نمی‌شود به نحوی که وجود زیارتگاه‌ها و آتشکده‌های زرتشتیان در اقصی نقاط استان، حاکی از همزیستی مسالمت‎‎آمیز ادیان مختلف در استان دارالعباده یزد است.

محسن میرجانی، رییس اداره میراث فرهنگی اردکان در مورد پیشینه تاریخی این قبیل زیارتگاه‎‎ها در یزد در گفت‎‎وگو با خبرنگار ایسنای منطقه یزد، خاطرنشان کرد: براساس منابع تاریخی بعد از سه مورد شکست قادسیه، نهاوند و جلولا، دولت ساسانی به یک باره به سمت فروپاشی پیش می‌‏‏رود و یزدگرد سوم یا به روایتی یزگرد چهارم، هر روز در حال عقب‎‎نشینی و دست یافتن به مناطق امن‎‎تر برای تجهیز و ساماندهی سپاه یا حفظ جان خود و خانواده‎‎اش بوده است و البته در این میان، نوادگان و وابستگان به دربار نیز همراه با موکب شاهی در این روند همراه بودند.

وی ادامه داد: یکی از مناطقی که به گفته منابع تاریخی به عنوان نقطه‎‎ای امن و دور از دسترس تازیان مورد توجه این شاهزادگان و نوادگان ساسانی قرار می‎‎گیرد، یزد بوده است. این استان به واسطه واقع شدن در مرکز ایران و خشکی و سختی آب و هوا و مردمان مسالمت‌ ‏‏جویش، خیلی زود به عنوان یکی از مواضع مهاجرت و پناه گرفتن زرتشتیان، مطرح شده و امروزه اکثر زیارتگاه‎‎های زرتشتیان در استان واقع شده است.

میرجانی در این باره به مناطق بکری مانند پیر سبز چک چک یا پیر هریشت که از سه طرف در محاصره و دیده‎‎بانی کوه قرار دارد، اشاره و اضافه کرد: موضوع دیگر در این رابطه، باورهای موجود درباره افرادی است که این مکان‎‎ها بدانها منتسب است و واقعیت این است که تنها مطلب و مقاله جدی در این خصوص یعنی رمزگشایی از این نوادگان و شاهزادگان ساسانی توسط “مری بویس” و در مطالعات ایشان در زیارتگاه پارس بانوی زرجوع انجام شده است. در باور عامیانه، زرتشتیان معتقدند که “نیک‎‎بانو” خواهر “شهربانو” همسر امام زین العابدین(ع) است و از همین رو پیوندهایی نیز میان مذهب تشیع و دین زرتشتی در طول تاریخ شکل گرفته است.

رییس اداره میراث فرهنگی اردکان بیان می‎‎کند: با این همه همانطور که اشاره شد به واسطه فقدان مطالعات روش‌مند و نبود مستندات کافی مانند فضاهای استودان یا استخوان‎‎دان و یا دخمه‎‎هایی که حاکی از تدفین و به خاکسپاری اجساد این افراد است، نمی‏‏‌توان به صورت قاطع در خصوص صحت افراد مورد اشاره برای این زیارتگاه‏‏‌ها نظر داد.

وی خاطرنشان کرد: موضوع دیگر اینکه ایجاد ابنیه و ساخت و ساز در زیارتگاه‎‎های زرتشتی دست کم در اردکان از دوره قاجاریه و دوران ناصر الدین شاه توسط پارسیان هند که زرتشتیان ایرانی مقیم شبه قاره بوده‌‏‏اند و با هزینه شخصی آنها انجام شده است و این فاصله‎‎ی تقریباً زیاد زمانی بین باورهای اواخر ساسانی تا اواسط دوران قاجاریه خودبخود یک فضای مبهم و سوال ‏‏انگیز را برای این مجموعه‏‏‌ها ایجاد می‎‎کند.

میرجانی تاکید کرد: البته در زیارتگاه پیر سبز چک چک و در آفاق معبد آن، شواهدی از ایجاد مهرابه و هدایت جریان‌های آبی برای تقدیس الهه آناهیتا در دسترس است که می‎‎تواند به دوران‏‏های قدیمی‎‎تری نسبت به سلسله قاجاریه بازگردد. در مجموع زیارتگاه‎‎های زرتشتی در اردکان و استان یزد یکی از شواهد تاریخی مهم و دوران‌ساز در خصوص سیر اضمحلال و نابودی ساسانیان و غلبه اعراب مسلمان بر ایران بوده است.

وی تصریح کرد: البته با همه اشاراتی که به این موضوع شد، به هیچ روی نمی‎‎توان تصویری منطقی و متقن از این ابنیه به دست داد. در صورتیکه بررسی‏‏های میدانی و پژوهش‏‏های باستان‏‎‎شناسی به صورت روش‎‎مند و علمی در پیرامون و مناطق هم پیوند این زیارتگاه‎‎ها صورت گیرد می‌توان با کشف و استخراج داده‏‎‎های مطالعاتی احتمالی به پیش فرض‎‎های مستندوار و قابل استناد دست یافت.

میرجانی معتقد است که استان یزد به واسطه روحیه تساهل و تسامح و زندگی مسالمت امروزی که کلیه مذاهب و ادیان موجود در این منطقه داشته‌اند از دیر باز یکی از مناطق مورد توجه گروه‎‎ها و اقشار تحت فشار حاکمیت‎‎های گذشته بوده است.

چک چک2

رستم بلیوانی، متولی زیارتگاه چک‎‎چک در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه یزد، در مورد این زیارتگاه گفت: نام “چک چک” یا “چک چکو” از صدای قطره‎‎های آبی که از صخره‎‎های کوه واقع در کنار این زیارتگاه می‎‎چکد، گرفته شده که البته در حال حاضر این آب به درون یک منبع ذخیره هدایت می‎‎شود.

وی درباره پیشینه تاریخی این مکان اظهار کرد: این بنا به اعتقاد زرتشتیان در زمان حمله اعراب مسلمان به ایران که با سقوط یزدگرد(پادشاه ساسانی وقت) همراه بوده، برپا شده است به نحوی که “نیک‎‎بانو” دختر شاه در هنگام فرار به سمت اردکان می‎‎آید و در میان کوه مخفی و ناپدید می‎‎شود.

به گفته بلیوانی، یکی از کنیزان “نیک بانو” به نام “گوهر بانو” (مروارید) نیز در چند کیلومتری وی، مدفون شده و به نام “پیر هریشت” معروف است.

وی با بیان اینکه بیشترین تعداد بازدید از چک چک در ایام نوروز اتفاق می‎‎افتد، اضافه کرد: نیایشگاه پیر سبز چک چک از امکانات رفاهی مانند برق، آب آشامیدنی و تعدادی اتاق برای استراحت که به آنها “خیله” گفته می‏‏‌شود، نیز برخوردار است و در برخی روزها نیز حتی پذیرای 4000 گردشگر است.

چک چک1

رییس انجمن زرتشتیان شریف آباد اردکان در مورد مراسم‎‎های زرتشتیان در این نیایشگاه اظهار کرد: هر ساله از 24 تا 28 خرداد در این مکان زیارت عمومی زرتشتیان برگزار می‌شود که در این چند روز به دلیل حضور زرتشتیان اقصی نقاط جهان و کمبود فضا، فقط هم‎‎کیشان زرتشتی اجازه ورود به زیارتگاه را دارند تا فرایض دینی و مراسم مربوطه را انجام دهند.