جاذبه

مناسبت‌ها و حتی تعطیلی‌های هر کشور، برآیندی است از فرهنگ و تاریخ و حتی مذهب یک ملت. بد ندیدیم که به نقل از سایت oddee کمی از مناسبت‌های عجیبی بگوییم که در گوشه و کنار جهان گرامی داشته می‌شود.

 1. به روزی فکر کنید که در آن هیچ کاری صورت نمی گیرد. این روز معمولا یک روز تعطیل است ولی در بالی اندونزی این فقط یک روز تعطیل نیست. در این روز نباید هیچ صدایی هم به گوش برسد و از این رو خودروها هم در شهر به حرکت درنمی آید و فرودگاه هم بسته است. از این مهم تر قرار نیست در این روز کسی تفریحی هم داشته باشد و حتی چیزی بخورد. این قواعد مربوط به یک مناسبت دین هندو است و فلسفه اش این است که انسان ها در این روز به خود رجوع کنند و نوعی مدیتیشن داشته باشند. البته روز سکوت از ساعت 6 صبح آغاز و در ساعت 6 بعدازظهر تمام می شود و بعد از آن دوباره تمام شهر را شلوغی و حرکت فرا می گیرد. روز سکوت در بالی اندونزی بیست ویکم مارس است یعنی دقیقا روزی که در ایران عید نوروز است.

2. دو مناسبت عجیب در جهان، به سبب میوه به وجود آمده است. در آخرین چهارشنبه ماه آگوست در شهر بونول اسپانیا، حدود 20 هزار نفر از مردم گرد هم می آیند و 60 تن گوجه فرنگی را به یکدیگر پرتاب می کنند. این سنت از این شهر کوچک در سال 1945 سرچشمه گرفته و هیچ دلیلی جز تفریح و فراغت ندارد. در شهر پیدموت ایتالیا هم در نخستین هفته از فوریه، همه ساله مردان و زنان زیادی در خیابان جمع شده و به یکدیگر پرتقال پرتاب می کنند. ظاهرا این سنت از نبردی برداشت شده که در سال های ابتدای قرن 12 میلادی روی داده است. البته گفته می شود آن نبرد با حبوبات بوده، ولی بعدها به پرتقال تغییر کرده است. این رویدادها گرچه می تواند در جذب توریسم و نیز افزایش تفریح مردم اثر داشته باشد، ولی مورد انتقاد برخی هم قرار گرفته چراکه هم اکنون نزدیک به یک میلیارد نفر از مردم کره زمین سر گرسنه بر بالین می گذارند.

3. در تایلند، مناسبت دیگری برای غذا وجود دارد، ولی برای تغذیه میمون ها. در اطراف معبد پاپرام سام یوت در شهر لابپوری، هزاران میمون جمع می شوند تا از غذاهایی که مردم برای آنها آماده کرده اند استفاده کنند. این سنت به سال 1989 برمی گردد و به وسیله یک تاجر محلی ابداع شده تا بتوان به وسیله آن توریست بیشتری به شهر جذب کرد.

4. در اسکاتلند، آخرین سه شنبه ژانویه برای تعطیلات پایان زمستان جشن گرفته می شود. این مناسب که حدودا مساوی اواسط بهمن در ایران است؛ آپ هولی یا نام دارد که معنای آن پایان روزهای مقدس است. در این روز باید یک کشتی اژدها پیکر با یک راهبر که لباس وایکینگ قهرمان را پوشیده در خیابان ها به حرکت درآید. البته در حالی که دور تا دور او را مردان مشعل به دست گرفته اند. بعد از طی مسافتی، این کشتی به آتش کشیده خواهد شد.

5. در چین هم در روزهای میانی ماه فروردین تقویم شمسی، مناسبت قینگ مینگ وجود دارد. در این روز افراد به سر خاک مردگان خود رفته و آنجا را به دقت تمیز می کنند. آنها تمام قبور را شست و شو داده و با بردن انواع خوراکی ها به سر قبر به جشن و پایکوبی می پردازند. فلسفه این کار این است که بتوان با اقوام دید و بازدید کرد و بهار را جشن گرفت. در این روز زندگی مشترک زوجین جوان هم آغاز می شود. البته چنین رسمی به طور معمول در برخی مناسبت های مذهبی مثل عید فطر در ایران هم وجود دارد، ولی دیگر به رقص و پایکوبی در مزار اموات منجر نمی شود!

6. مناسبت آخر روز جهانی توالت است. نوزدهم نوامبر از سوی سازمان بین المللی توالت به عنوان روز جهانی توالت شناخته شده و سازمان ملل متحد هم این مناسبت را تائید کرده است. این روز در بیش از 20 کشور جهان با مراسم بازی، سخنرانی و نمایشگاه گرامی داشته می شود. فلسفه چنین کاری این است که گفته می شود بیش از سه میلیارد نفر در سراسر جهان دسترسی به دستشویی استاندارد ندارند و قرار است در این روز آگاه سازی لازم برای مردم صورت گیرد تا در نهایت بتوان مقدمات لازم برای دسترسی مردم به این مکان مهم را فراهم کرد!

مصطفی مسجدی آرانی / چمدان (ضمیمه آخر هفته روزنامه جام جم)