«فردو» روستای معروفی است. شهرتش فقط به خاطر سایت هسته‌ای که نامش را فردو گذاشته‌اند هم نیست، در دوره دفاع مقدس فردو نسبت به جمعیتش بیشترین شهید را داشته و به همین سبب شهرتی در سطح کشور کسب کرده است.
تصویر اولین روستای هسته‌ای جهان

درست به همین دلیل هم نام سایت هسته‌ای مورد نظر را فردو گذاشته‌اند. با این حال نمی‌توان انکار کرد که سایت هسته‌ای شهرت فردو را بیش از پیش کرد و آن را به روستایی جهانی تبدیل کرد، اما این فردو کجاست و چه ویژگی‌هایی دارد. در این مطلب تلاش کردیم به این پرسش پاسخ بدهیم.

نام روستای فردو برگرفته از کلمه فردوس به معنای بهشت است. آب و هوای آن در بهار و تابستان خنک و در زمستان سرد و خشک است. یک رودخانه فصلی هم در شرق آن جریان دارد.

روستای فردو قدمت و پیشینه تاریخی طولانی دارد. درآمد اکثر مردم روستای فردو از فعالیت‌های زراعی و دامداری تامین می‌شود. گروهی از مردم روستا در امور خدماتی و تولید صنایع دستی اشتغال دارند. در روستای فردو پرورش زنبور عسل نیز رواج دارد.

روستای کوهپایه‌ای فردو بافت مسکونی متراکم دارد و خانه‌های روستا برای غلبه بر شیب طبیعی زمین و امنیت بیشتر در کنار یکدیگر و اکثرا در یک طبقه و بندرت در دو طبقه با سقف‌های مسطح ساخته شده‌اند.

شکل خانه‌ها در این روستا از نوع معیشت و مشاغل خانوار روستایی تبعیت می‌کند؛ مثلا در منازل دامداران علاوه بر فضاهای معمول، انبار علوفه و اصطبل نیز وجود دارد. سبک و سیاق معماری روستا بسیار ساده و در عین حال بسیار زیباست.

ارتفاعات اطراف مراتع وسیع کشتزارهای پیرامونی و باغ‌های روستا چشم‌اندازهای زیبا و شگفت‌انگیزی را پدید آورده‌اند.

در فاصله یک کیلومتری روستا چشمه‌های آب از زمین می‌جوشند و مزارع و باغات روستا را سیراب کنند. جریان چشمه‌ها مزارع و باغات از جاذبه‌های بسیار زیبای اطراف روستا هستند.

در فاصله 10 تا 12 کیلومتری اطراف روستا رودخانه پرآبی جریان دارد که حواشی آن زیستگاه پرندگان و جانوران گوناگونی است.

سواحل رودخانه در فصول بهار و تابستان بسیار سرسبز است و محلی مناسب برای گشت و گذار و تفرج گردشگران به شمار می‌رود.

کوه برف انبار در فاصله 12 کیلومتری روستا قرار دارد و با چشم‌اندازهای بسیار زیبا گردشگران طبیعت‌دوست را به سوی خود جذب می‌کند.

سطوح کوه در فصل زمستان از برف یکپارچه سفید‌پوش می‌شود و جلوه‌ای بسیار تماشایی می‌یابد.

غار سالمستان یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی این روستاست که در فاصله 5/8 کیلومتری قرار دارد. این غار مورد توجه غار‌نوردان و فضایی برای به گذران اوقات فراغت است.

انواع گیاهان دارویی مانند گل گاو‌زبان، شیرین بیان، گل ختمی، شاتره، خاکشیر و گون در پیرامون روستا می‌رویند که کاربردهای متنوعی دارند. زیبا با طرح‌های سنتی و ابتکاری که اغلب از جنس ابریشم و در ابعاد کوچک بافته می‌شود، از مهم‌ترین صنایع‌دستی مردم این روستاست. همچنین انواع گلیم و زیلو در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع در روستا بافته می‌شود.

انواع نان‌های محلی، قره قوروت، لبنیات، خشکبار و محصولات باغی از مهم‌ترین سوغاتی‌های روستای فردو به شمار می‌روند.

بازدیدکنندگان در بهار و تابستان برای اقامت شبانه از امامزاده داخل روستا و امامزاده باوره استفاده می‌کنند. روستای فردو از طریق شهرهای قم و کهک، با جاده آسفالت و از طریق شهر کاشان روستای رحق با جاده خاکی ماشین‌رو قابل دسترسی است.

ضمیمه چمدان