سـرزمیـن رنگ‌ها

این روزها مصادف است با روزهای استقلال مراکش در شمال غربی‌ترین نقطه آفریقا. کشوری که مثل بسیاری از کشورهای دیگر آفریقایی مستعمره بود و توانست استقلال خود را از اسپانیا و فرانسه به دست آورد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم سفری نوشتاری داشته باشیم به کشوری که سرزمین رنگ‌هاست.

لقب سرزمین رنگ ها را برخی مسافران به مراکش داده اند. ماجرا بیش از هر چیز مربوط است به بازارهای این کشور که در آن صنایع دستی با رنگ های مختلف و عموما شاد به چشم می خورد. البته در این میان نباید از برخی جاذبه های خاص رنگی هم گذشت؛ مثل شهر شفشاون که بسیاری از اماکن آن به رنگ آبی است تا جایی که آبی آسمان پیش چشمتان رنگ می بازد یا همین کازابلانکای مشهور که هنوز هم در لسان عرب به خاطر خانه های سفید رنگش به سرزمین سپید معروف است. (البته خانه های سفید در اثر زلزله از دست رفته و حالا دیگر اثری از آنها باقی نمانده است)

سوالی که ممکن است به ذهن هر کسی برسد این که چرا باید از مراکش دیدن کرد؟ به نظر من چند دلیل اصلی برای سفر به این کشور وجود دارد؛ نخست میراثی که از تمدن های نخستین مثل بربرها تا زمان اسلام و بعد از آن از زمان استعمار در این کشور برجای مانده و حاصلش 9 سایت بین المللی میراث فرهنگی است. در عین حال سنت ها و آداب رسوم این کشور و به طور مثال لباس های آن کشور به گونه ای بومی باقی مانده و از این رو دیدن فرهنگی متفاوت هم می تواند انگیزه دیگری برای این سفر باشد.

البته این فرهنگ متفاوت در مواردی هم با ما اشتراک دارد. اکثریت مردم مراکش مسلمان هستند و از این رو برای خوراک مشکلی نخواهید داشت. همین جا این نکته را بگویم که مردم مراکش بشدت دنبال خوراک تازه هستند و حتی به عنوان خوراک خیابانی می توانید گوشت کشتار روز را انتخاب کنید که جلوی خودتان چرخ و کبابش کنند تا نوش جان کنید یا حتی مرغی که مقابل چشمتان ذبح می شود و نیم ساعت بعد مزه لذیذش زیر دندان های شماست. در مورد سبزی و میوه هم همین طور است و از این رو نوشیدنی های طبیعی این کشور مثل آب پرتقال و چای نعناع بشدت توصیه می شود.

اگر بخواهید یک برنامه خوب برای بازدید از مراکش بنویسید باید به فکر دیدن شهرهای مراکش (نام شهری در این کشور هم هست)، شفشاون و فز به عنوان میراثی تاریخی و کازابلانکا به عنوان شهری دیدنی از سه حیث طبیعی، تاریخی و البته تجاری باشید.

اما چند توصیه؛ نخست این که به سیستم حمل ونقل عمومی این کشور اعتماد کنید که وضع مناسب و البته قیمتی ارزان دارد. هنگام خرید مراقب باشید اجناس را به بهانه گردشگر بودن، خیلی گران به شما نفروشند و یادتان باشد مردم مراکش خیلی اهل نگاه کردن به شما خواهند بود. از این رو از نگاه های خسته کننده و گاه عذاب آورشان ناراحت نشوید!

چطور برویم؟

برای سفر به مراکش به ویزا نیاز دارید و متاسفانه به دلیل قطع رابطه سیاسی این کشور با ایران در سال 87 باید ویزا را از نزدیک ترین دفتر کنسولی این کشور مثلا در ابوظبی تهیه کنید. ظاهرا پروسه اخذ ویزا برای ایرانیان کمی بیش از معمول طول می کشد. پرواز هم باید به صورت غیرمستقیم از ترکیه یا کشورهای حاشیه خلیج فارس باشد. البته توصیه ما به دلیل چنین شرایطی و نیز ناشناخته بودن کشور برای اکثر مسافران استفاده از تور است. تور مراکش پاییز 93 حدود هشت میلیون تومان آب می خورد.

ـ در نگارش این مطلب از سفرنامه منتشره در وبلاگ پژمان بلاگ استفاده شده است.

مصطفی مسجدی آرانی / چمدان (ضمیمه آخر هفته روزنامه جام جم)